رای اعتماد به سیمایی؛ آری به شایسته‌سالاری در مدیریت آموزش عالی

سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم وزیر پیشنهادی علوم در دولت چهاردهم است که به اعتقاد چهره‌های علمی و سیاسی رای اعتماد به وی، آری به شایسته سالاری در مدیریت آموزش عالی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، حسین سیمایی صراف گزینه پیشنهادی پزشکیان برای تصدی وزارت علوم در دولت چهاردهم است. سیمایی چهره شناخته‌شده و خوش‌نام در بین مدیران آموزش عالی است.

ایسکانیوز پیش‌تر در گزارش سیمایی با وزارت علوم بیگانه نیست به بررسی سابقه تحصیل و فعالیت اجرایی سیمایی پرداخته است. در این گزارش آمده است که سیمایی سوابقی مانند دبیر هیات دولت جمهوری اسلامی ایران (دولت دوازدهم و بخشی از دولت سیزدهم)، معاون حقوقی و امور مجلس وزیر علوم، تحقیقات و فناوری (دولت دوازدهم)، قائم مقام معاون حقوقی رییس جمهور (دولت یازدهم)، مدیرکل دفتر حقوقی وزرات علوم (دولت یازدهم)، عضو شورای مرکزی بورس دانشجویان، رییس ستاد مستندسازی وزرات علوم، عضو ستاد آمایش آموزش عالی، عضو اصلی هیئت مرکزی تجدیدنظر تخلفات انتظامی اعضای هیئت علمی وزارت علوم، جانشین وزیر علوم در کارگروه ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد و عضو شورای ستاد امور رفاهی اعضای هیئت علمی را در کارنامه خود دارد.

سیمایی اخیرا برنامه پیشنهادی خود برای وزارت علوم را منتشر کرده است. بر اساس این برنامه ۷ سرفصل اصلی در دستور کار وزارت علوم قرار خواهد گرفت که شامل نظام آموزش عالی هوشمند، شایسته‌محور، توانمندساز و کارآمد، نظام فرهنگی انسان‌ساز و اخلاق مدار، نظام علم، فناوری و نوآوری بومی، هوشمند و اثربخش در 􀈨پیشرفت و عدالت، توسعه مشارکت و همکاری‌های ملی و بین‌المللی جهت کسب مرجعیت علمی، توسعه زیرساخت‌های کلیدی و شتاب‌بخشی، توسعه و نگهداشت سرمایه انسانی و نظام تدبیر آموزش، پژوهش و فناوری است.

به بهانه معرفی سیمایی به مجلس برای وزارت علوم با همکاران وی گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌آید؛

دکتر سیمایی می‌تواند مشکلات وزارت علوم را حل کند

وحید احمدی معاون پژوهشی سابق وزیر علوم در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره وزیر پیشنهادی علوم اظهار کرد: دکتر سیمایی از افراد شناخته‌شده‌ای است که حدود ۲ سال به عنوان معاون حقوقی امور مجلس در وزارت علوم فعالیت کرد. تسلط بر کار و ذهن فعال تخصص در علوم انسانی و حقوق، جوان بودن و آشنایی با مسائل وزارتخانه از جمله ویژگی‌های ایشان است. به همین دلیل، به خوبی می‌تواند با مشکلات پیش‌روی وزارتخانه مواجه شود.

وی افزود: دکتر سیمایی در دوره فعالیت خود ارتباطات بسیار خوبی با مجلس و وزارتخانه داشتند. همچنین ایشان توانایی استفاده از نیروهای فعال و قوی و شناخته‌شده را دارند. دکتر سیمایی هم شخصیت وزین و جامع‌الابعادی دارند و هم از نظر عملکردی در مجلس و وزارتخانه موفق بودند. این فعالیت‌ها شامل مسائل حقوقی مرتبط با مجلس و سایر سازمان‌ها و مسائل قانونی و آیین‌نامه‌‎ای وزارتخانه بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: آرزو می‌کنم با توجه به سابقه حضور ایشان در معاونت وزارتخانه و دبیری هیئت دولت بتوانند با اشراف کامل مشکلات دانشگاه‌ها و آموزش عالی را حل کنند. دانشگاه‌ها انتظارات بالایی از وزارتخانه دارند که امیدوارم مرتفع شود.

حاکمیت شایسته‌سالاری در وزارت علوم با تایید صلاحیت دکتر سیمایی

علی خاکی صدیق معاون آموزشی سابق وزیر علوم در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره وزیر پیشنهادی علوم اظهار کرد: وقتی معاون آموزشی بودم، چند ماه با دکتر سیمایی همکاری داشتم. ایشان خوش فکر، پیگیر و از نظر اخلاقی انسان بسیار شایسته وخوش قلبی هستند.

وی افزود: در حوزه کاری خودشان و امور مربوط به وزارت علوم بسیار موفق بودند. وقتی که دبیر هیئت دولت شدند هم من دورادور شاهد موفقیت ایشان بودم. امیدوارم که مجلس رای اعتماد به ایشان بدهد و وزیر موفق کابینه دکتر پزشکیان بشوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: با توجه به روحیه‌ای که از ایشان سراغ دارم، اگر به عنوان وزیر انتخاب شوند، شایسته‌سالاری در وزارتخانه حاکم خواهد شد. دکتر سیمایی برای پاسخ به پرسش‌های نمایندگان مجلس معاونت‌های دیگر را راهنمایی می‌کردند.

خاکی صدیق خاطرنشان کرد: تسلط دکتر سیمایی به مبانی حقوقی به نظر من به عنوان یک ناظر بیرونی بسیار خوب بود. نظرات ایشان در هر موضوع حقوقی که در شورای معاونین مطرح می‌شد، بسیار پخته و مستند بود.

دلیلی وجود ندارد که سیمایی رای اعتماد نگیرد

پیروز حناچی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایسکانیوز، درباره وزیر علوم پیشنهادی اظهار کرد: دکتر سیمایی از همکاران من در دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی هستند که سابقه همکاری با وزارت علوم در حوزه‌های مختلف را دارند. مهمترین آن، حوزه‌ حقوقی و پارلمانی در دوره دکتر غلامی بود.

وی افزود: دکتر سیمایی به دبیرخانه دولت آمده و دبیر دولت شدند. شخص بسیار منضبط، چهارچوب‌دار و بااخلاقی هستند که یکی از گزینه‌های خوب وزارت علوم خواهند بود. رویکردهای اعتدالی و نگاه توسعه‌طلبانه و متعادل در دکتر سیمایی موجب می‌شود که آموزش عالی نیازمند چنین شخصیتی باشد، برای اینکه بتواند در شرایط حاد عاقلانه، متعادل و به نفع صلاح کشور تصمیم بگیرد.

حناچی گفت: دلیلی مبنی بر این‌که ایشان از مجلس رای اعتماد نگیرد وجود ندارد. ایشان در حوزه‌های قبلی که کار کردند، بسیار درخشیدند. دبیرخانه دولت یعنی مغز متفکر دولت و دکتر سیمایی هدایت درست دبیرخانه دولت را به عهده داشتند که یکی از کارهایی است که معمولا دبیر دولت انجام می‌دهد و دستورهای دولت را اجرایی می‌کند. کسی که بتواند دستورات دولت را اجرایی کند، مطمئنا از عهده کارهای دیگر در کابینه برخواهد آمد.

حناچی در پایان گفت: اگر از من درخواست همکاری شود قبول می‌کنم. بالاخره همه ما وزارت علومی هستیم و ایشان رئیس ما می‌شود. زمانی که دولت از مستخدمش کاری بخواهد نمی‌تواند سرباز بزند.

کمتر از یک هفته دیگر مشخص می‌شود که سیمایی می‌تواند با جلب نظر و اعتماد نمایندگان مردم بر صندلی وزارت علوم تکیه بزند یا خیر. توصیف سیمایی از زبان همکارانش نشان دهنده توانایی علمی و مدیریتی اوست. با این حال باید منتظر ماند دید، سیمایی می‌تواند با برنامه ۷ فصلی خود برای وزارت علوم رای اعتماد مجلس را بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1239836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =