احداث سه هزار و ۹۸۱ واحد مسکونی در دستور کار قرار دارد

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان شمالی گفت: این اداره کل، در حال حاضر در سطح استان احداث سه هزار و ۹۸۱ واحد مسکن در مناطق شهری شامل مسکن شهری، مسکن اقشار کم درآمد و مسکن‌های گروه ساخت و بنیادساز را در دست اجرا دارد.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از خراسان شمالی، هادی زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز اظهار کرد: اداره کل بنیاد مسکن استان در زمینه ساخت مسکن در مناطق شهری و روستایی مسئولیت دارد.

وی گفت: این اداره کل، در حال حاضر در مناطق شهری در چهار بخش شامل مسکن شهری، مسکن اقشار کم درآمد، نهضت ملی مسکن بنیاد ساز، نهضت ملی مسکن گروه‌های ساخت، عملیات ساخت مسکن را برای متقاضیان واجد شرایط در دست اجرا دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان شمالی با اعلام اینکه در حال حاضر، در مناطق شهری استان احداث سه هزار و ۹۸۱ واحد مسکونی در چهار بخش یاد شده در حال اجرا هستند، عنوان کرد: ۵۸۹ واحد از آنها در بخش مسکن شهری (شامل ۶۴ واحد مسکن در شهر شیروان، ۱۵۰ واحد در شهر اسفراین و ۳۷۵ واحد در شهر بجنورد) در حال احداث هستند.

وی همچنین گفت: در حال حاضر احداث ۵۳۷ واحد مسکن نیز برای اقشار کم درآمد در دست ساخت هستند که ۱۰۲ واحد از آنها در شهر اسفراین، ۱۶۹ واحد از آنها در شهر جاجرم، ۶۶ واحد از آنها در شهر فاروج و ۲۰۰ واحد از آنها در شهر بجنورد در حال احداث‌اند.

زارعی با اشاره به اینکه احداث مسکن برای اقشار کم درآمد که تحت پوشش هیچ نهادی از جمله کمیته امداد و بهزیستی نیستند و جزو دهک‌های پایین درآمدی جامعه قرار دارند، در زمین‌های ملی اجرایی می‌شود، بیان کرد: با توجه به اینکه در شهرهای شیروان و آشخانه هنوز تامین زمین ملی امکان‌پذیر نشده است، در این دو شهر نتوانستیم ساخت مسکن برای اقشار کم درآمد را اجرایی کنیم.

وی یادآور شد: اقشار کم درآمد واجد شرایط برای دریافت مسکن اشاره شده از سوی اعضای هیات امنای حساب ۱۰۰ امام شامل امام جمعه، فرماندار، شهردار، یک عضو شورای شهر و مدیر بنیاد مسکن هر شهر و شهرستان معرفی و تایید می‌شوند.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان شمالی افزود: مسکنی که به این اقشار کم درآمد تحویل می شود با حداقل مبلغ است.

وی در ادامه درباره ساخت مسکن شهری در بخش بنیادساز نیز اظهار کرد: این واحدهای مسکونی در زمین های ملی توسط این اداره کل ساخته می شوند که در حال حاضر ۹۲۲ واحد در شهرهای شیروان و اسفراین در دست احداث هستند.

زارعی همچنین درباره ساخت مسکن شهری در بخش گروه ساخت نیز عنوان کرد: در این بخش زمین ملی و تسهیلات به متقاضیان واجد شرایط اختصاص داده می‌شود تا واجدان شرایط نسبت به ساخت مسکن برای خود اقدام کنند.

وی افزود: در حال حاضر یک هزار و ۸۶۳ واحد گروه ساخت در شهرهای اسفراین، جاجرم، فاروج و آشخانه در دست احداث هستند.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود درباره ساخت و نوسازی مسکن روستایی در استان نیز اعلام کرد: مبتنی بر سرشماری انجام شده در استان ۱۱۲ هزار خانوار روستایی ساکن در روستاهای استان شناسایی شده‌اند که منازل آنها فاقد مقاومت در برابر زلزله اعلام شد.

وی عنوان کرد: در استان، از سال ۸۳ تا به کنون از محل اختصاص تسهیلات ویژه مسکن روستایی ۶۲ هزار واحد مسکن روستایی (معادل ۶۲ درصد) تخریب و نوسازی شدند.

زارعی یادآور شد: در سال ۱۴۰۲ نیز از محل تسهیلات ویژه مسکن روستایی، سهمیه تسهیلاتی بابت ساخت ۱۶ هزار واحد مسکن روستایی و شهری به استان اختصاص یافت که تا به‌کنون پرونده احداث ۱۴ هزار و ۴۱۲ واحد به بانک های عامل معرفی شده‌اند.

وی افزود: تا به حال حاضر احداث ۶۴۴ واحد از آنها به پایان رسیده و به بهره برداری رسیده‌اند.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان شمالی خاطرنشان کرد: هنوز سهمیه تسهیلاتی ویژه مسکن روستایی سال ۱۴۰۳ ابلاغ نشده است.

وی در ادامه عنوان کرد: از سال ۱۴۰۰ تا به کنون هشت هزار و ۴۵۰ جلد سند برای مسکن های روستایی و پنج هزار و ۱۴۱ جلد سند برای مسکن های شهری صادر شده است.

زارعی افزود: به طور کلی، در استان از سال ۸۳ تا به کنون ۷۸ هزار و ۲۰۰ جلد سند برای واحدهای مسکونی روستایی و شهری صادر شده‌اند.

وی یادآور شد: متاسفانه برخی از خانوارهای روستایی استان که تحت تاثیر شایعاتی از جمله قطع یارانه و یا مشمولیت مالیاتی قرار گرفته اند حاضر به سنددار کردن منازل خود در روستاها نیستند که در این زمینه باید فرهنگسازی و آگاه سازی انجام شود.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان شمالی در خاتمه درباره اقدامات اجرایی اداره کل بنیاد مسکن استان در زمینه طرح های عمرانی روستایی نیز اظهار کرد: ۷۲۲ روستای استان که بالای ۲۰ خانوار هستند، دارای طرح هادی هستند که از سال ۱۴۰۱ بازنگری این مطالعات در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: تا به کنون طرح هادی ۳۰۰ روستای استان بازنگری شده‌اند.

زارعی همچنین اعلام کرد: از ۷۲۲ روستای استان در سطح ۵۷۲ روستا یک فاز عملیات عمرانی شامل آسفالت معابر روستایی، جدول گذاری معابر روستایی، پیاده رو سازی معابر روستایی همچنین سنگ فرش معابر در روستاهای هدف گردشگری اجرایی شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: طی سه سال گذشته در سطح روستاهای استان سالی ۴۰۰ هزار متر مربع آسفالت معابر روستایی را اجرایی کرده‌ایم.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان شمالی همچنین افزود: در حال حاضر نیز آسفالت ۴۷۳ هزار متر مربع از معابر روستایی در سطح روستاهای هدف در استان را در دست اجرا داریم.

خبرنگار: سمانه قهرمانی

انتهای خبر/

کد خبر: 1240262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =