انس با نهج‌البلاغه، گوهر گم‌شده زندگی مدرن است

رضا طاهری‌فر حافظ جوان قرآن و نهج‌البلاغه ضمن اشاره به تجارب خویش در فرآیند حفظ و کاربستِ آن در زندگی خویش، نهج‌البلاغه را «گوهر گم‌شده زندگی مدرن» نامید.

در راستای حفظ نهج‌البلاغه لازم است تا توجه شایسته‌ای به افراد علاقه‌مند و مستعد شود. حفظ آثاری مانند نهج‌البلاغه باعث توجه بیش‌تر به حکمت علوی و در نتیجه تقلیل مشکلات زندگی و حرکت در مسیر پیشرفت خواهد شد. حفظ نهج‌البلاغه هم‌چون قرآن کریم، نیاز به تلاش و مداومت دارد و این موفقیت کسب نمی‌شود مگر با داشتن ارادت و ایمان قلبی به امام علی علیه‌السلام و مسیر ایشان. در همین رابطه، با رضا طاهری‌فر -حافظ قرآن و نهج‌البلاغه- گفت‌وگویی داشتیم تا از فراز و نشیب‌های این مسیر برای‌مان بگوید. وی پس از تجربه حفظ قرآن از دوران نوجوانی، قدم در مسیر حفظ نهج‌البلاغه گذاشت و استفاده عملی از حکمت علوی را الگوی زندگی خویش قرار داد. گفت‌وگوی خبرنگار گروه استان‌های ایسکانیوز از اصفهان با رضا طاهری‌فر را در ادامه می‌خوانید.

شما حفظ منابع دینی را از قرآن آغاز کردید سپس تصمیم به حفظ نهج‌البلاغه گرفتید؛ مسیر حفظ این کتاب ارزش‌مند چه‌قدر به طول انجامید؟

در ابتدا با استفاده از تجربه‌ای که از حفظ قرآن به دست آورده بودم، شروع به حفظ نهج‌البلاغه نمودم. علاقه در اولین گام، مهم‌ترین رکن برای شروع به حفظ است. طی یک‌سال تنها به‌وسیله علاقه‌ای که داشتم پیش‌رفتم. حجم زیادی از حکمت‌ها را حفظ و پس از آن به‌طور جدی‌تری بر حفظ تمام نهج‌البلاغه پافشاری کردم. پس از شروع دوباره، تنها سه ماه برای حفظ کردن نامه‌ها زمان صرف شد.

هیچ‌کاری غیرممکن نیست

چه‌طور با اتکا به این علاقه توانستید این مسیر را طی کنید؟

امام علی علیه‌السلام می‌فرماید: «قیمت هر انسان، به چیزی است که دوست دارد». از این رو، اگر علاقه‌مندی در افراد به وجود آید، دیگر هیچ‌کاری سخت تلقی نخواهد شد. دیگر دلیل، عمیق و جامع بودن سخنان امام علی علیه‌السلام است که برای هر شخص متفکری جذاب است. اگر این آموزه‌ها را به درستی در جامعه استفاده کنیم، با توجه به این‌که این سخنان محدود به دین خاصی نیست، قطع به یقین به موفقیت‌های زیادی دست می‌یابیم.

حکمت زندگانی

از چه سالی آغاز به حفظ نهجالبلاغه کردید؟ طی کردن این مسیر پر پیچ‌وخم چه دستاوردی داشت؟

سال ۱۳۹۸ کم‌کم شروع به حفظ نهج‌البلاغه کردم و حفظ کامل آن حدود یک‌سال و شش‌ماه به طول انجامید. این را باید بگویم که شاید حفظ این کتاب سخت باشد اما نگه‌داری از آن آسان است و هیچ انسان تلاش‌گری وجود ندارد که نتواند این موفقیت را کسب کند. همان‌طور که خداوند در قرآن می‌فرماید: «چیزی برای انسان نیست، مگر تلاش او» و امام علی علیه‌السلام هم همواره بر پشتکار و تلاش پافشاری داشته‌اند. من‌ هم با در نظر گرفتن این سخنان، در همین مسیر گام برداشتم. اگر بخواهم از دستاوردها و زیبایی‌های این مسیر بگویم، می‌توانم به موفقیت‌هایی که با استفاده از این احکام و احادیث در زندگی خود به‌دست ‌آوردم، اشاره کنم. زیرا این کتاب، سرشار از حکمت زندگانی است و برای همه افرادی که انواع مشکلات را در زندگی خود دارند، قابل استفاده است.

انس با نهج‌البلاغه، گوهر گم‌شده زندگی مدرن است

نهج‌البلاغه، آرامش درونی

آیا لحظاتی هم بود که برای حفظ این کتاب دچار یأس و ناامیدی شوید؟

من زمانی به حفظ نهج‌البلاغه مشغول شدم که هم شاغل بودم و هم دانشجو، روزهایی بود که دیگر توان ادامه دادن نداشتم. گاهی فشردگی دروس و کار به‌قدری بود که مرا از نهج‌البلاغه دور می‌کرد. اما پس از هر فاصله‌، احساس آرامش و موفقیتی را که در زمان حفظ این کتاب داشتم، از دست می‌دادم. بنابراین به این باور رسیدم که دوری از نهج‌البلاغه باعث پشیمانی‌ام خواهد شد. امروز نیز حدود ۱۵۰ خطبه باقی‌مانده که به زودی به اتمام می‌رسد و اولین اولویت‌ام، ترجمه پیام‌ها و حکم نهج‌البلاغه به زبان‌های مختلف جهان است تا این حکمت‌ها را در اختیار افراد علاقه‌مند در سراسر جهان قرار دهم.

در این مسیر، چه بازخوردهایی از نزدیکان‌تان داشتید؟

تشویق از سمت دوستان، همیشگی بوده است. اما خانواده‌ام زیاد رغبتی به ادامه این مسیر از سمت من نداشتند. این انتخاب شخصی‌ام بود؛ چرا که به من کمک می‌کرد تا مسیر زندگی خود را بهتر درک کنم و در روزهای سخت زندگی خود، تصمیم‌گیری بهتری داشته باشم. در این مسیر پر از سختی، همیشه موانعی بود که باید از آن‌ها می‌گذشتم تا به جایی که الان هستم برسم.

علاقه، عامل حرکت

اگر بخواهید پندی به مخاطبانی که اشتیاقی برای قدم گذاشتن در این راه دارند بدهید به آن‌ها چه خواهید گفت؟

برای من حکمت «قیمة‌کل‌امرء ما یحسنُه‌» بسیار پند بزرگی بود؛ یعنی ارزش هر فرد، آن است که دوستش می‌دارد! چرا که اکثر افراد به دلیل نبودن موقعیت مناسب در زندگی خود، از علاقه‌های‌شان دست می‌کشند و به آن مشغول نمی‌شوند. اما در این حکمت، امام علی علیه‌السلام، به خوبی اهمیت رسیدگی به علایق را به ما نشان داده و به نظر من هر شخصی در زندگی خود به چیزی علاقه دارد، که این علایق می‌توانند حتی نظیر سرمایه‌های دنیوی، قدرت و از این قبیل موضوعات باشند. همان‌طور که خداوند در قرآن می‌فرمایند: «ما در هیچ دو قلبی، یک عشق جا ندادیم.» راه و مسیر اهمیت ندارد، رسیدن به راه خداست که اهمیت دارد. کسی که در نهایت عاشق خداوند باشد، عاشق همه جزئیات دنیای او هم می‌شود.

انس با نهج‌البلاغه، گوهر گم‌شده زندگی مدرن است

نهج‌البلاغه، نیازِ جهان مدرن

یکی از مشکلاتی که در دنیای امروز با آن سر و کار داریم جدایی دین از دنیای مدرنیته امروز است به نظر شما آیا انسان مدرن می‌تواند از طریق حکمت‌هایی که در نهج‌البلاغه موجود است، مشکلات خود را حل کند؟

زندگی افراد متفاوت است و به همان اندازه هم نقطه نظرات گوناگون است. اما نهج‌البلاغه تا حد زیادی پوشش‌دهنده مشکلات طیف‌های گوناگون جامعه است و نباید آن را به موضوعات دینی و مذهبی محدود کنیم. به‌نظر من باید با دید وسیع به این کتاب نگاه کرد تا در جای‌جای زندگی خود، تأثیرات خوب و پیشرفت‌های روزافزون‌مان را مشاهده کنیم. انس با نهج‌البلاغه چیزی است که افراد امروز به آن نیاز دارند؛ چراکه نهج‌البلاغه کتابی سراسر حکمت و دنیانگری به شکل درست است.

خبرنگار: محمدرضا زاهد

انتهای پیام/

کد خبر: 1240368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =