وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد: ایده مرکزی دولت چهاردهم وفاق ملی است

صالحی امیری گفت: ایده مرکزی دولت چهاردهم وفاق ملی است و این کانون معنایی مهمترین نکته‌ای است که می‌تواند دولت چهاردهم را متفاوت از دولت‌های قبل کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز؛ سید عباس صالحی امیری؛ وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی در جریان جلسه علنی امروز دوشنبه مجلس در ارائه برنامه های خود برای این وزارتخانه گفت: ایده مرکزی دولت چهاردهم وفاق ملی است؛ این کانون معنایی مهم‌ترین نکته‌ای است که می‌تواند دولت را متمایز از دولت‌های قبل کند.

بیشتر بخوانید؛ 

جزئیات چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

وی افزود: نظریه وفاق ملی در فضای نظری و عملی در دو سطح باید امتداد یابد؛ در نظام حکمرانی و رابطه‌ی دولت و ملت. کاهش فزاینده و مخاطره‌آمیز سرمایه اجتماعی، گسست‌های جنسیتی و فاصله گروه‌های مرجع با دولت از مسائل پیش روی ماست.

وزیر پیشنهادی ارشاد گفت: وزارت ارشاد باید در زمینه‌ی وفاق ملی نقش‌آفرینی کند؛ تلاش می‌کنم در این حوزه مهم و کانونی یعنی وفاق ملی موثر و سهیم باشم. تجدید و تحکیم مناسبات دولت و ملت فرع بر شناخت تغییرات اجتماعی است. دینداری، محبت اهل‌بیت(ع)، میراث فرهنگی، فرهنگ اقوام، هم‌زیستی ادیان و مذاهب اسلامی بخش ثابت هویتی اجتماعی ماست و موجب ماندگاری ایرانی علیرغم طوفان‌ها شده‌اند.

صالحی گفت: تغییرات اجتماعی در جامعه اندک نیست و این تغییرات ایجاب می‌کند راهبردهای مناسب با آن را پیدا کنیم؛ جامعه‌ی ایران جامعه ۱۵۰ سال قبل نیست. در حوزه تحصیلات دانشگاهی سال ۱۳۵۵ از مجموعه افراد بالای ۲۰ سال دو درصد تحصیلات دانشگاهی داشته‌اند اما اکنون این میزان به ۲۰ درصد رسیده و یعنی طبقه متوسط علمی و فرهنگی تشکیل شده است.

وزیر پیشنهادی ارشاد گفت: جامعه زنان ایرانی تغییر اساسی یافته و نمی‌توان این جامعه را در نظر نگرفت؛ این جامعه‌ی مهم نیازمند اشتغال است. نمی‌توانیم تحولات حوزه زنان را نبینیم و درباره‌ی آن فکر نکنیم.

صالحی افزود: میزان مصرف فرهنگی جامعه‌ی ما تحولات بزرگی داشته و ۸۳ درصد از جوانان از اینترنت استفاده می‌کنند. نوع این مصرف هم تغییر یافته و از جمله‌ی آن دانلود فیلم و موسیقی و حضور در شبکه‌های اجتماعی است. این تغییرات به‌معنای این است که باید به راهکارهای جدیدی درخصوص مناسبات دولت و ملت برسیم.

وی اظهار داشت: دغدغه‌ها، اصول و چشم‌انداز ثابت است ولی مسیر باید بروزرسانی شود. با این تغییرات گسترده فرهنگ، هنر و رسانه مفصل ارتباطی دولت و ملت است و از این طریق نظام حکمرانی فرهنگی مناسبات ارتباطی خود را با ملت برقرار کند. این نیز نیازمند ایده و راهکارهای تازه و مقصد مشترک است.

وزیر پیشنهادی ارشاد خاطرنشان کرد: دولت وفاق ملی در سطح حکمرانی در حال شکل‌گیری است اما کار عمده‌تر دولت وفاق ملی در سطح دولت-ملت است و باید مردم دولت را از خود بدانند و به آن اعتماد داشته و مانند دهه اول انقلاب همدلانه رفتار کنند. باید این اعتماد را بازگردانیم و اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه میدان‌داران این عرصه هستند.

صالحی گفت: تعامل دولت و مجلس شالوده‌ای محکم و بنایی رفیع برای فرهنگ کشور پدید می‌آورد؛ به تعبیر امام راحل "فرهنگ مبداء خوشبختی‌ها و بدبختی‌های ملت است" و مقام معظم رهبری فرمودند "فرهنگ، مایه‌ی اصلی هویت ملت‌هاست و این فرهنگ می‌تواند یک ملت را پیشرفته، عزیز، توانا، عالم، نوآور و دارای آبروی جهانی کند".

وی گفت: ملت بزرگ و کهن ایران در برابر طوفان‌ها اگر هم سر خم کرده دوباره سربلند ایستاده و می‌ایستیم و هیچ قدرتی توان نابودی ایران را ندارد و ایرانیان از دوران باستان به‌عنوام ملتی بزرگ، با فرهنگ و تجربه‌های متنوع و عمیق از خالقان جهانی فرهنگ بوده‌اند. ایرانیان نقطه اتصال شرق و غرب بوده و هستند. نقش ایران در گسترش اسلام در جهان بی‌بدیل است و فرهنگ اسلامی در سراسر سرزمین‌های اسلامی با حضور ایرانیان گسترش یافت و این پیشنیه افتخارآمیز هم‌اکنون استمرار دارد و مردمان فراوانی در جهان به‌دنبال شناخت فرهنگ و هنر ایرانی هستند.

وزیر پیشنهادی ارشاد در پایان عنوان کرد: سینمای غنی و سینمای بعد از انقلاب درخشش داشته و بالندگی بیشتری باید یابد. هنرمندان در تولید پویانمایی و بازی‌ها دارای قدرت هستند و موسیقی ما بسیاری را مسحور خود می‌کند. این ظرفیت‌ها بن‌مایه بازآفرینی فرهنگ ایرانی- اسلامی در حال و آینده خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1240565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =