جزئیات پنجمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

پنجمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان در صحن علنی مجلس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز؛ امروز چهارشنبه ۳۱ مرداد ماه ۱۴۰۳ چهارمین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمد باقر قالیباف برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم با حضور تعدادی از وزرا برگزار شد.

بیشتر بخوانید؛

جزئیات چهارمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم از روز شنبه ۲۷ مرداد در دستور مجلس قرار گرفت و بر اساس حروف الفبای وزرات‌خانه‌ها، هر کدام از وزرای پیشنهادی پس از نمایندگان موافق و موافق از برنامه‌هایشان دفاع کردند.

صلاحیت علیرضا کاظمی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش و ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات عصر ۲۷ مرداد بررسی شد.

در جلسات علنی یکشنبه ۲۸ مرداد، صلاحیت حجت‌الاسلام خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات، عبدالناصر همتی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، عباس عراقچی وزیر پیشنهادی امور خارجه، محمدرضا ظفرقندی وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و احمد میدری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد رسیدگی قرار گرفت.

در جلسات علنی دوشنبه ۲۹ مرداد نیز برنامه‌ها و صلاحیت غلامرضا نوری قزلجه وزیر پیشنهادی کشاورزی، امین حسین رحیمی وزیر پیشنهادی دادگستری، امیر عزیز نصیرزاده وزیر پیشنهادی دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح، فرزانه صادق وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بررسی شد.

در جلسه علنی سه‌شنبه ۳۰ مرداد نیز برنامه‌ها و صلاحیت محمد اتابک، وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت، حسین سیمایی صراف، وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، سید عباس صالحی امیری، وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسکندر مومنی، وزیر پیشنهادی کشور، رضا صالحی امیری، وزیر پیشنهادی صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری و محسن پاک‌نژاد، وزیر پیشنهادی نفت بررسی شد.

امروز در نوبت صبح صلاحیت عباس علی‌آبادی، وزیر پیشنهادی نیرو و احمد دنیامالی، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان بررسی می‌شود و سپس جلسه رای اعتماد وزرای پیشنهادی برگزار خواهد شد.

بررسی صلاحیت عباس علی آبادی، وزیر پیشنهادی نیرو

بیگلری: علی آبادی از ماموریت‌های وزارت نیرو شناخت کافی ندارد

جزئیات پنجمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم


محسن بیگلری در جلسه صبح امروز چهارشنبه مجلس گفت: تحصیلات وزیر پیشنهادی نیرو مرتبط با حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت است کما این‌که در یکسال گذشته هم عملکرد موفقی در وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته است. عمده تجارب آقای علی‌آبادی در حوزه خصوصی و اجرایی بوده و حکمرانی را تجربه نکردند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: در سال‌های اخیر با پدیده افزایش دما و کاهش بارش مواجه بودیم که مشکلاتی را در حوزه آب و برق ایجاد کرده است علاوه بر آن آب سطحی رودخانه‌ها و آب زیرزمینی به دلیل خشکسالی‌های پی در پی دچار بحران است.

بیگلری تاکید کرد: کسی که قرار است به عنوان وزیر نیرو انتخاب شود باید اشراف کافی بر مشکلات این وزارتخانه داشته باشد حال این‌که آقای علی‌آبادی شناخت کافی از ماموریت‌های وزارت نیرو ندارد و تنها در مدت کمی معاون وزیر نیرو بوده و برنامه‌هایش را هم براساس آن زمان ارائه کرده است.

متن کامل سخنان بیگلری را اینجا بخوانید

شریعتی اولین موافق وزیر پیشنهادی نیرو

جزئیات پنجمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

علی‌آبادی دانش و تخصص لازم در حوزه وزارت نیرو را دارد

غلامرضا شریعتی نماینده بهشهر و اندیکا در موافقت با وزیر پیشنهادی نیرو، اظهار داشت: دو چالش مهمی که امروزه در کشور با آن مواجه هستیم کمبود آب و قطع برق در صنایع کشاورزی و مصارف خانگی می‌باشد.

وی ادامه داد: حل این مسائل نیاز به مدیری متخصص و جهادگر دارد. علی آبادی دانش و تخصص لازم در حوزه وزارت نیرو را دارد.

وزیر پیشنهادی نیرو برای گذر از تنش آبی در کشور سد بسازد

هادی هاشمی‌نیا نماینده خرم آباد و موافق وزیر پیشنهادی نیرو در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: کشور منطقه ما در منطقه خشک قرار گرفته و با تغییر اقلیم هوا گرم‌تر خواهد شد و در آینده با تنش آبی مواجه خواهیم شد و این خطر جدی است و مدیریت آب یکی از وظایف وزارت نیرو است.

وی همچنین گفت: وضعیت فعلی منابع آب کشور و مصرف آب شرب هم در بخش شهری و روستایی تا حدود زیادی به منابع زیرزمینی وابسته است را می‌طلبد که برنامه دقیقی داشته باشیم و مدیریت صحیحی که بتوانیم در مقابل این تنش و این خطر مادگی داشته باشیم و برنامه‌ریزی داشته باشیم.

نماینده خرم آباد احداث سد را یکی از راهکارهای مقابله با تنش آبی پیش روی کشور معرفی کرد و گفت: در استان و شهرستان خرم آباد و سایر شهرستان‌ها که قرار شد سدهای زیادی احداث شود اما متأسفانه فقط دو سد محقق شد و مابقی ساخته نشد. این مهم که امری حیاتی برای آب شرب و کشاورزی است نیاز است که وزیر پیشنهادی در صورت اخذ رأی اعتماد به این موضوع بپردازد.

علی‌آبادی عملکرد فاجعه‌آمیزی در مپنا داشته است

حمیدرضا گودرزی نماینده مجلس شورای اسلامی در مخالفت با صلاحیت وزیر پیشنهادی نیرو اظهار کرد: نمایندگان مجلس ما امروز باید تصمیمات سرنوشت سازی بگیریم و باید در رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دقت کافی داشته باشیم.

گودرزی اظهار کرد: در صورتی که علی آبادی وزیر نیرو شود نه تنها به منافع ملی آسیب می‌زند بلکه ما را از رسیدن به اهداف برنامه توسعه دور می‌کند. مگر ما مشکلات خودروسازی را فراموش کرده‌ایم و علی آبادی با وزارت صمت چه کرد که می‌خواهیم وزارت نیرو را به وی بسپاریم.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی متذکر شد: علی آبادی عملکرد فاجعه باری در مپنا داشت و یک نمونه از شاهکارهای مدیریتی وی در سال ۹۵ بود. در آن مقطع دولت وقت برای حل مشکل برق می‌خواست قراردادی مبنی بر ساخت ۷ نیروگاه ترکیبی منعقد کند که علی آبادی جلوی آن قرارداد بزرگ را گرفت و اگر آن قرارداد اجرایی می‌شود امروز تا این حد مشکل آب و برق نداشتیم.

جزئیات پنجمین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم

برنامه‌های علی‌آبادی برای رفع ناترازی در صنعت برق

عباس علی آبادی وزیر پیشنهادی نیرو در جلسه نوبت صبح امروز چهارشنبه ۳۱ مردادماه ۱۴۰۳ مجلس گفت: در صورت تایید نمایندگان مجلس مصمم هستم اهداف تعیین شده در برنامه هفتم و قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق را اجرایی کنم.

ناترازی آب و برق معضل امروز وزارت نیرو است و تامین مطمئن آن بر عهده وزیر نیرو است؛ اگرچه گرما و تغییرات اقلیمی تاثیرگذار است اما مشکلات فراتر از موضوع گرماست و برطرف کردن کمبودها در این حوزه امر پیچیده و چند وجهی است و این امر چند وجهی نیازمند همدلی در سطح حاکمیت و همراهی در سطح قوا به ویژه مجلس است.

وی گفت: برآوردهای کارشناسی نشان می‌دهد که در حوزه برق ناترازی در سال جاری به بیش از ۱۸ هزار مگاوات می‌رسد؛ این ناترازی ریشه در اقتصاد ناکارآمد برق دارد که جذابیت اقتصادی این صنعت را از بین برده است و موجب مصرف خارج از الگوهای استاندارد شده است؛ از طرف دیگر بودجه وزارت نیرو در سال‌های گذشته کفاف یارانه برق را نداده و منجر به ایجاد بدهی بزرگی به شرکت‌های خصوصی در حوزه برق شده است؛ انباشت تعهدات وزارت نیرو باعث شده جذابیت سرمایه‌گذاری در این حوزه برای بخش خصوصی عملاً از بین برود.

علی آبادی گفت: ما هنوز نتوانسته‌ایم گفتمان قابل فهم و وثوقی با مردم عزیز برای تبیین نقش آنها در بهتر مصرف کردن ایجاد کنیم. در خصوص همراه شدن با مردم لازم است ابتدا صحبت‌ها و دغدغه‌های آنها توسط ما شنیده شود و سپس گفتمان مشترک در کشور ایجاد شود؛ در نتیجه تلاش خواهیم کرد با توسعه گفتگو مردم عزیز را در مدیریت مصرف همراه و همدل سیاستگذاران کنیم.

متن کامل سخنان علی آبادی را اینجا بخوانید

آغاز بررسی صلاحیت احمد دنیامالی، وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان 

موافقت کمیسیون فرهنگی با وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان

احمد راستینه در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی نظر کمیسیون فرهنگی درباره احمد دنیامالی وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان را قرائت کرد.

رای‌گیری از وزرای پیشنهادی با ورقه انجام می‌شود

عباس گودرزی در جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه چهاردهم، در تذکری گفت: شنیدم که قرار است رای‌گیری درباره وزرای پیشنهادی به صورت یکجا انجام شود.

وی افزود: درخواست ما این است که رای‌گیری تفکیک شده و به صورت جداگانه برای هر وزیر باشد و برگه‌های رای هم جداگانه رعایت شود؛ این موضوعی است که در آیین‌نامه آمده است.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به این تذکر گفت: طبق آیین‌نامه مجلس، رئیس‌جمهور می‌تواند با استفاده از وقت وزیران در پایان و به صورت یکجا از آنها دفاع کند و پس از آن رای‌گیری به عمل می‌آید و شمارش و اعلام نتیجه آرا پس از رای‌گیری برای همه وزرا خواهد بود.

وی افزود: بر این اساس در هیچ جای آیین‌نامه نیامده که رای‌گیری برای وزرا به صورت تک تک و جداگانه باشد. البته بنده درباره شیوه رای‌گیری توضیح می‌دهم که با کارت خواهد بود.

ادامه دارد...

کد خبر: 1240647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =