زاگرس‌نشینان میزبان جشنواره «بوی سیب» / کتاب اشعار عاشورایی عصر قاجار منتشر می‌شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی چهارمحال و بختیاری از میزبانی این دانشگاه از جشنواره «بوی سیب» خبر داد و گفت: زاگرس‌نشینان در چهارمین جشنواره امامت و مهدویت، میزبان جشنواره «بوی سیب» خواهند بود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، ابراهیم رحیمی با بیان اینکه استان چهارمحال و بختیاری، واقع در زاگرس مرکزی، از دیرباز مهد علم و ادب بوده است، اظهار کرد: شاعران و سرایندگان بسیاری در دامان زاگرس پرورش یافته اند و ما همواره شاهد حضور و فعالیت شاعرانی توانا در این استان بوده ایم.

وی ادامه داد: نمونه مشهور این سرایندگان نامدار، که در ارادت و عشق‌ورزی به اهل بیت عصمت و طهارت، شهرتی فراوان کسب کرد «فرخی بروجنی» است.

رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: وجود این زمینه‌های دیرینه‌ ادبی و معنوی، شورای سیاستگذاری استان چهارمحال و بختیاری را به این امر رهنمون بود تا برای برگزاری چهارمین جشنواره علمی، فرهنگی و هنریِ امامت و مهدویت، جشنواره شعر آیینی، با عنوان «بوی سیب» را در اولویت فعالیت های خود قرار دهد.

وی گفت: برگزاری این جشنواره، با موضوع شعر آیینی، علاوه بر تحقق اهداف مورد نظر، زمینه‌ای مناسب برای توجه هرچه بیشتر به «شعر شیعی» در حوزه هنر آیینی را فراهم خواهد ساخت.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: حوزه نظم و نثر شیعی، از گسترده‌ای وسیع برای فعالیت‌های علمی برخوردار است که با وجود خلق آثارِ متعدد، پرمحتوا و فاخر، تا کنون از منظر علمی و دانشگاهی کمتر به این حوزه نگریسته شده است.

این مقام مسؤل خاطرنشان کرد: تاکنون دانشگاهیان متخصص، اهل قلم و صاحب‌نظران، جهت احیا و بازمعرفی متون ارزشمند ادبی و هنری شیعی، کمتر تلاش و کوششی از خود نشان داده اند.

وی تاکید کرد: با توجه به ضرورت تقویت رابطه معنویِ عموم شیعیان با ائمه اطهار، کمیته سیاستگذاری جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه‌های استان چهارمحال و بختیاری تصمیم گرفت به‌منظور رفع آن نقیصه پژوهشی و در عین‌حال تقویت رابطه نسل امروز با معصومین علیهم‌السلام، ضمنِ برگزاری جشنواره شعر «بوی سیب» در جلب نظر محققان برای پرداختن به گستره پژوهشیِ هنر شیعی تلاش نماید.

وی افزود: ما در تلاشیم با برگزاری این جشنواره نظر مساعد مسئولان امر را بر حمایت از این فعالیت‌های علمی ـ فرهنگی و هنری شیعی معطوف کنیم.

رحیمی به چاپ کتاب اشعار عاشورایی یکی از شاعران عصر قاجار در قالب جشنواره «بوی سیب» اشاره و تصریح کرد: به این منظور، در قالب برنامه علمیِ جشنواره و تحققِ یکی از محورهای آن که تولید اثر است، این تمهید اندیشیده شد تا در گام نخست منتخبی از اشعارِ عاشورایی یکی از ادیبان شیعه در دوران قاجار (متخلص به راثی نایینی) که هنوز به زیور طبع آراسته نشده‌است، به همت دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد چاپ و منتشر شود.

وی افزود: در گام بعدی و به شرط مهیا شدن زمینه‌های لازم، یکی از متون فاخر شیعی به زبان فارسی، موسوم به «لسان‌الذاکرین» اثر میرزا محمد هادی شریف نایینی (راثی) که در حوزه ادبی اصفهان شکل گرفته است و دایره‌المعارف باورهای اعتقادی شیعیان در رابطه با امامان معصوم محسوب می‌شود و معرّفِ هنر و فرهنگ شیعی نیز هست، طی یک بازه زمانی چند ساله، در قالب برنامه‌ای علمی در شانزده جلد، احیا، چاپ و منتشر شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری گفت: برای برگزاری هرچه بهتر آیین اختتامیه جشنواره، و اطلاع‌رسانی مناسب به جامعه مخاطب و تشویق ایشان به ارسال آثار، برگزاری پیش رویدادهای متعدد در نظر گرفته شده است.

وی افزود: تلاش ما این است تا شرکت در جشنواره امامت و مهدویت فقط به دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری محدود و منحصر نشود؛ بلکه از تمام کانون‌های ادبی و دانشجویی دانشگاه‌های سراسر استان برای شرکت در این جشنواره دعوت به عمل آید.

رحیمی عنوان کرد: همچنین در نظر داریم برای عمومیت بخشیدن به جشنواره و زمینه‌سازی برای شرکت حداکثری جامعه مخاطب در آن، از تمام انجمن‌های ادبی شهرستان‌های مختلف استان، که وابسته به ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند (و این انجمن‌ها در حقیقت محل اصلی حضور و گردهمایی شاعران به‌شمار می‌آیند) دعوت شود تا با ارسال اثر در چهارمین جشنواره امامت و مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی شرکت کنند.

وی گفت: در همین راستا، نشست‌ها متعدد با کانون‌های فرهنگی و ادبی دانشگاه‌های استان و همچنین با انجمن‌های ادبی سراسر استان، تدارک دیده شده است.

رحیمی یادآور شد: اختتامیه جشنواره «بوی سیب» در استان چهارمحال و بختیاری در تاریخ ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۳ و مصادف با میلاد باسعادت حضرت امام حسین علیه‌السلام برگزار خواهد شد.

گفتنی است؛ چهارمین جشنواره علمی، فرهنگی وهنری امامت و مهدویت به میزبانی ۶۲ واحد استانی دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور، از ۱۳ رجب تا نیمه شعبان برگزار می شود علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت جشنواره به نشانی emamat.iau.ir/fa مراجعه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1241105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =