برقراری ۱۸۸۳ تماس با اورژانس اجتماعی قزوین در ۴ ماه

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: در ۴ ماه گذشته بالغ‌بر ۱۸۸۳ نفر از شهروندان قزوینی با اورژانس اجتماعی تماس گرفته و از بهزیستی تقاضای کمک داشتند، تماس‌ها منجر به مشاوره، مددکاری و دربرخی موارد پذیرش مددجویان شده و بیشترین تماس با این نهاد مربوط به اختلافات خانوادگی و اعتیاد همسران بوده است.

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از قزوین؛ علی دهباشی‌پور اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی و جرائم در تمام جوامع وجود داشته و جوامع مختلف برای کنترل و کاهش آن و نیز برای مقابله با آن‌ها برنامه‌های متعددی تدوین و اجرا نموده‌اند. جامعه ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و شاید به دلیل اهمیت این موضوع است که در اصل ۱۵۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز به مسئله پیشگیری از وقوع جرم و یا اصول دیگر ازجمله اصل ۱۰ و ۲۹ بر تحکیم بنیان خانواده و حمایت از افراد نیازمند تأکید شده است.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی اورژانس اجتماعی یکی از برنامه‌هایی است که تأثیر بسزایی در پیشگیری و کاهش جرم و آسیب‌های اجتماعی دارد؛ افزود: دستورالعمل‌های اورژانس اجتماعی توسط سازمان بهزیستی کشور تدوین‌ شده و در حال اجرا است که تخصص، سرعت و در دسترس بودن، از ویژگی‌های مهم آن است.

این مسئول بیان کرد: در واقع اورژانس اجتماعی می‌خواهد زمینه‌ای را فراهم کند که افراد در معرض آسیب و آسیب‌دیده اجتماعی برای دریافت خدمات موردنیاز، محدودیت مکانی و زمانی نداشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: اورژانس اجتماعی قصد دارد تا مداخلات روانی– اجتماعی را قبل از مداخلات قضایی و انتظامی کاهش یابد. این موضوع یکی از مهمترین دغدغه‌های بهزیستی برای کاهش وقوع جرم است که درنهایت منجر به توانمندسازی افراد در معرض آسیب و آسیب‌دیده اجتماعی و بازگشت آن‌ها به زندگی سالم می‌شود.

دهباشی‌پور بیان کرد: خط تلفن ۱۲۳ مربوط به اورژانس اجتماعی است و در چهار ماه گذشته بالغ‌بر ۱۸۸۷ نفر از شهروندان قزوینی با اورژانس اجتماعی تماس گرفته و از بهزیستی تقاضای کمک داشتند. تماس‌ها منجر به مشاوره، مددکاری و بعضاً پذیرش مددجویان شده است. بیشترین تماس با این نهاد مربوط به اختلافات خانوادگی و اعتیاد همسران بوده است.

وی ادامه داد: خدمات سیار اورژانس اجتماعی در استان قزوین دارای ۱۴ گروه و در ۲ نوبت صبح و عصر در تمامی شهرستان‌های استان و نوبت شب در شهر قزوین فعالیت می‌کند، این در حالی است که ۱۷۱۷ اعزام توسط گروه سیار اجتماعی در چهار ماه گذشته صورت پذیرفته است.

این مسئول بیان کرد: مداخله در بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی هدف اصلی اورژانس اجتماعی در کنترل و کاهش بحران‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی، شناسایی آسیب‌های اجتماعی نوپدید است.

وی بیان کرد: مرکز مداخله در بحران شامل یک مرکز نگهداری در مرکز استان و هشت مرکز سرپایی در تمامی شهرهای دارای اورژانس اجتماعی است. همچنین در چهار ماه گذشته ۵۴۶ مددجو مورد پذیرش در مراکز مداخله در بحران استان قزوین صورت گرفته است.

خبرنگار: نیلوفر معصومی

انتهای خبر/

کد خبر: 1241900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =