رکوردشکنی تایمز با شرکت بیش از ۲ هزار دانشگاه/ ۶۰ درصد دانشگاه‌های جدید آسیایی هستند

تایمز با رتبه‌بندی بیش از ۲۰۰۰ دانشگاه در سال ۲۰۲۵ برای نخستین بار رکوددار شرکت بیشترین تعداد دانشگاه در یک رتبه‌بندی است. آمارها نشان می‌دهد ۶۰ درصد دانشگاه‌های جدید آسیایی هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، رتبه‌بندی ۲۰۲۵ تایمز ماه آینده منتشر خواهد شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد این رتبه‌بندی با شرکت بیش از ۲ هزار دانشگاه برای نخستین بار رکورددار بیشترین تعداد دانشگاه است.

۲ هزار و ۹۲ موسسه آموزشی در رتبه‌بندی ۲۰۲۵ تایمز حضور دارند که نشان‌دهنده ۹.۷ درصد افزایش نسبت به سال گذشته است. همچنین تعداد کشورهای شرکت‌کننده از ۱۰۸ به ۱۱۵ افزایش یافته است. این افزایش در ۵ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

ترکیه و هند با ۱۶ دانشگاه جدید، بیشترین رشد را در تعداد دانشگاه‌های رتبه‌بندی شده در مقایسه با سال گذشته داشته اند. تعداد دانشگاه‌های هندی شرکت‌کننده در رتبه‌بندی از ۹۱ به ۱۰۷ افزایش یافته است، در حالی که ترکیه از ۷۵ به ۹۱ افزایش یافته است. با این افزایش، تعداد دانشگاه‌های هندی با تعداد مؤسسات رتبه‌بندی شده انگلستان برابر شده است.

در آفریقا، مصر با ۷ دانشگاه بیشترین دانشگاه‌های جدید را در مقایسه با سال گذشته دارد و نیجریه شاهد افزایش ۶ دانشگاهی بود. در اروپا، فرانسه با ۶ دانشگاه بیشترین رشد را تجربه کرد. در آمریکای جنوبی، برزیل و آرژانتین هر کدام پنج دانشگاه به رتبه‌بندی اضافه کردند.

آمریکا با رتبه‌بندی ۱۷۴ دانشگاه و ۳ درصد افزایش نسبت به سال گذشته، پرنماینده‌ترین کشور باقی مانده است. نموار زیر افزایش تعداد دانشگاه‌ها در رتبه‌بندی تایمز از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ را نشان می‌دهد؛

رکوردشکنی تایمز با شرکت بیش از ۲ هزار دانشگاه/ ۶۰ درصد دانشگاه‌های جدید آسیایی هستند

در طول پنج سال گذشته، آسیا بیشترین ورودی های جدید را در این رتبه بندی داشته است. به طوری که از ۲۱۱ دانشگاهی که برای اولین بار از سال ۲۰۲۱ به این رتبه‌بندی پیوستند، ۶۰ درصد از آسیا، ۱۷ درصد از اروپا، ۱۰ درصد از آفریقا و ۱۰ درصد از آمریکای جنوبی هستند.

رشته‌هایی که بیشترین رشد مشارکت را داشته‌اند هم عبارتند از: حقوق با ۱۸ درصد افزایش، علوم اجتماعی با ۹.۵ درصد افزایش، علوم تربیتی با ۹.۱ درصد افزایش و علوم رایانه با ۹ درصد افزایش. رشته مهندسی همچنان حوزه‌ای است که بیشترین مشارکت را دارد و ۷۱ درصد از دانشگاه‌های رتبه‌بندی شده داده‌هایی در این زمینه ارائه می‌دهند.

ارقام منتشر شده در ماه ژوئن نشان داد که ۲ هزار و ۸۶۰ موسسه اطلاعاتشان را برای رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهانی در سال ۲۰۲۵ ارسال کرده‌اند. در حالی که ارسال داده‌ها برای همه دانشگاه‌ها آزاد است؛ اما فقط مؤسساتی رتبه‌بندی می‌شوند که در مقطع کارشناسی تدریس کنند، در طیف وسیعی از موضوعات تحقیق کنند و حداقل هزار نشریه تحقیقاتی و حداقل ۱۰۰ مقاله در سال را بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ منتشر کرده باشند.

هفت کشور که برای اولین بار در سال جاری به این رتبه‌بندی پیوسته‌اند: بحرین، جمهوری دموکراتیک کنگو، مغولستان، پاراگوئه، رواندا، سوریه و ازبکستان. هر یک از این کشورها با یک دانشگاه به جز ازبکستان که دارای سه دانشگاه است، نمایندگی دارند.

امسال تعداد مقالات پژوهشی دانشگاه‌ها برای واجد شرایط بودن در رتبه‌بندی از ۱۵۰ به ۱۰۰ کاهش یافت، یعنی برخی از مؤسسات برای اولین بار واجد شرایط شدند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1242386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =