دبیرکل سازمان ملل: میزان رنج مردم غزه بی‌سابقه است / اسرائیل نقش سازمان ملل را نمی‌پذیرد

آنتونیو گوترش ضمن تاکید بر لزوم آتش‌بس در غزه و انتقاد از اقدامات رژیم صهیونیستی اظهار کرد: هرگز چنین سطحی از مرگ و ویرانی را که در چند ماه گذشته در غزه مشاهده کردم، در جای دیگری ندیده بودم.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، با وخیم شدن اوضاع در غزه و افزایش کشتار غیر نظامیان، سازمان ملل متحد نیز بار دیگر نگرانی خود از این موضوع را اعلام کرده و دبیرکل این سازمان پیشنهاد داد تا هرگونه آتش بس در غزه را زیر نظر بگیرد.

آنتونیو گوترش -دبیرکل سازمان ملل- در مصاحبه خود با آسوشیتدپرس با تأکید بر فوریت آتش‌بس در غزه گفت: «سطح رنجی که در غزه شاهد آن هستیم در مأموریت من به‌عنوان دبیرکل سازمان ملل بی‌سابقه است. من هرگز چنین سطحی از مرگ و ویرانی را که در چند ماه گذشته در غزه مشاهده کردم ندیده بودم». او همچنین در سخنان خود به آمارهای کشته شدگان این جنگ نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

جنگ غزه ماهیت منافقین را در کشورهای اسلامی افشا کرد / اردوگاه اسرائیل همان اردوگاه یزید است

او با یادآوری مأموریت نظارتی سازمان ملل از سال 1948 در خاورمیانه افزود: «سازمان ملل هرگونه آتش بس در غزه را مورد حمایت قرار می‌دهد. ما آماده خواهیم بود هر آنچه جامعه بین‌المللی از ما بخواهد انجام دهیم». او در ادامه گفت «البته سؤال این است که آیا طرف‌ها و به‌ویژه اسرائیل آن را می‌پذیرد یا خیر».

دبیرکل خاطرنشان کرد که «غیرواقعی» است که فکر کنیم سازمان ملل می‌تواند در آینده غزه نقشی داشته باشد، چه از طریق اداره این سرزمین، چه ارائه یک نیروی حافظ صلح، زیرا بعید است اسرائیل نقش سازمان ملل را بپذیرد.

گوترش در این مصاحبه همچنین تأکید کرد که راه حل دو کشوری برای مناقشه چند دهه‌ای اسرائیل و فلسطین نه تنها قابل اجرا است، بلکه تنها راه حل است. ایالات متحده و دیگران از تشکیل کشور فلسطین در سرزمین‌هایی که در جنگ 1967 به تصرف اسرائیل درآمد، حمایت می‌کنند، اما نتانیاهو، که محافظه‌کارترین دولت تاریخ اسرائیل را رهبری می‌کند، با درخواست‌ها برای راه‌حل دو کشور مخالفت کرده‌است.

گوترش در ادامه به صورت لفاظی پرسید که آیا جایگزین مناسبی برای این راه حل وجود دارد یا خیر. او در این خصوص به سیستم آپارتاید آفریقای جنوبی از سال 1948 تا اوایل دهه 1990 اشاره کرد، یعنی زمانی که اقلیت سفیدپوست آن، رنگین پوستان به ویژه سیاه پوستان را به حاشیه رانده و از هم جدا کردند. او با این مثال یادآور شد در مورد موضوع غزه و اسرائیل نیز بدون احترام متقابل دو ملت نمی‌توانند در کنار هم زندگی کنند و تأکید کرد راه حل دو کشوری برای برقراری صلح در خاورمیانه ضروری است.

در واکنش به اقدامات سازمان ملل بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و دولت او سازمان ملل را به ضد اسرائیلی بودن متهم کرده و از عملیات بشردوستانه سازمان ملل در غزه، انتقاد کرده‌اند و کارکنان سازمان ملل را متهم به همکاری با حماس می‌کنند؛ دنی دانون، سفیر اسرائیل نیز در سازمان ملل متحد به اظهارات گوترش واکنش نشان داد و گفت: دیدن دفاع سازمان ملل برای آتش بس بدون اشاره به گروگان‌ها و بدون محکوم کردن حماس ناامید کننده است.

دبیر کل همچنین در این مصاحبه گفت متأسفانه اولویت‌های رهبران جهان «با نیازهای واقعی بشر در حال حاضر مطابقت ندارد» و از کشورهای جهان دعوت نمود تا قبل از برگزاری اجلاس سالانه سازمان ملل، در مورد همکاری‌ها و مبارزه در مورد مشکلات و چالش‌های گسترده‌ای که جهان اکنون با آن مواجه است مانند جنگ اوکراین و غزه، مشکلات آب و هوایی و هیمنطور نابرابری و مشکلات در کشورهای توسعه نیافته گفتگو نمایند.

خبرنگار: ماری ملکی

انتهای پیام/

کد خبر: 1242518

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =