مشکل کمبود پزشک نداریم؛ توزیع ناعادلانه است

مسئول ستاد راهبری دانشگاه‌های علوم پزشکی سازمان بسیج دانشجویی با اشاره به اینکه کمبود پزشک در کشور نداریم، گفت: تربیت نیرو کافی است ولی توزیع پزشکان در کشور عادلانه نیست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، کمبود پزشک در کشور سال‌هاست که به یکی از موضوعات مهم و چالش برانگیز در محافل پزشکی و رسانه‌ها و نهادهای سیاست گذار و تصمیم گیر تبدیل شده است. در این ارتباط طرح‌های افزایش ظرفیت پزشکی، آمایش سرزمینی رشته‌ها، دانشجویان تعهدی و غیره... نیز در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و مناطق محروم اجرایی شد. البته این طرح‌ها منتقدانی هم دارد.

بیشتر بخوانید:

چالش سند آمایش آموزش عالی در تقابل دیدگاه‌ها

ابوالفضل باقری‌فرد معاون آموزشی وزارت بهداشت در این باره اعتقاد دارد که توزیع نامناسب پزشکان یکی از مشکلات این حوزه است. وی اضافه کرد که به دنبال بومی سازی پزشکان هستیم و تلاش خواهیم کرد بومی سازی رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی صورت گیرد تا ماندگاری در مناطق محروم ایجاد شود.

توزیع پزشکان؛ تمرکز اصلی مسئولان

ایسکانیوز درباره مشکلات دانشجویان پزشکی، پزشکان تازه فارغ التحصیل شده و کمبود پزشک در کشور با محمد حسین عباسی مسئول ستاد راهبری اختصاصی دانشگاه‌های علوم پزشکی سازمان بسیج دانشجویی کشور گفت‌وگویی انجام داده است که مشروح آن را در زیر می‌خوانید:

عباسی گفت: ما منکر کمبود پزشک در مناطق محروم کشور نیستم، گفت: مشکل اینجاست که در مناطق محروم پزشک کم است ولی در تهران چندین برابر نیاز پزشک وجود دارد. همچنین مناطق شمال شهر تهران نسبت به مناطق جنوب تهران، بیشتر است. علاوه بر آن؛ بیشتر این پزشکان فعالیت‌های کاذب انجام می‌دهند. مثلا عمل‌های زیبایی، پلاستیک و لاغری.

مسئول ستاد راهبری اختصاصی دانشگاه‌های علوم پزشکی سازمان بسیج دانشجویی بیان کرد: نقطه تمرکز نباید روی تربیت دانشجوی پزشکی باشد، بلکه تمرکز مسئولان باید روی توزیع پزشکان یا دانشجویان پزشکی باشد. مشکل اینجاست که دانشجویی که در رشته پزشکی تحصیل می‌کند چرا در محل یا منطقه‌ای که نیاز است، فعالیت نمی‌کند.

وی با تاکید بر اصلاح نظام توزیع پزشکان مطرح کرد: در حال حاضر طرح آمایش سرزمینی در کشور اجرا می‌شود، ولی کارایی آن مشاهده نمی‌شود.

عباسی اضافه کرد: زمانیکه دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه‌های سراسری(دولتی) علوم پزشکی، فارغ التحصیل می‌شود، ۲ سال موظف به گذراندن طرح در مناطق محروم است. به این معنا که باید دوران خدمت اجباری را بگذراند. البته وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصمیم می‌گیرد که دانشجو در کدام منطقه محروم کشور، خدمت کند.

این پزشک عنوان کرد: البته زمانیکه پزشکان در مناطق بسیار محروم کشور طرح بگذرانند، ضریب محرومیت به مدت خدمت‌شان تعلق می‌گیرد و از مدت ۲ سال کاهش هم می‌شود. حال تصور کنید که پزشک تازه فارغ التحصیل شده، حدود ۱۸ ماه نیز در منطقه محروم فعالیت می‌کند. سپس به سادگی مدرک تحصیلی خود را آزاد کرده، با کسب تجربه در مناطق محروم به کلان شهرها به ویژه تهران مهاجرت می‌کند. این افراد با تزریق بوتاکس و انجام عمل لیفت چندین برابر درآمد به دست می‌آورند.

وی با بیان اینکه براساس سرح آمایش سرزمینی دانشجوی پزشکی را به مناطق محروم اعزام می‌کنیم ولی نمی‌توانیم آن را در منطقه نگه داشت، افزود: همچنین اگر خدمت در منطقه غیر محروم باشد، نهایت مدت زمان خدمت اجباری ۲ سال است.

چاره اندیشی برای دانشجویان پزشکی متعهد

عباسی با اشاره به پذیرش دانشجویان رشته‌های پزشکی سهمیه مناطق محروم یادآور شد: به آنها، دانشجویان تعهدی هم می‌گویند. این دانشجویان متعهد هستند تا ۱۵ سال در آن مناطق محروم خدمت کنند. به عقیده من این شاید بهتر از طرح آمایش سرزمینی باشد چرا که افراد بومی مناطق محروم در دانشگاه علوم پزشکی همان منطقه یا شهر تحصیل کرده و ماندگار می‌شوند.

مسئول ستاد راهبری اختصاصی دانشگاه‌های علوم پزشکی سازمان بسیج دانشجویی ادامه داد: البته طرح دانشجویان مناطق محروم نیز ایراداتی دارد. به عنوان مثال در یک منطقه دانشجو پذیرش کرده‌اند ولی در آینده برای وی نیاز شغلی وجود ندارد. بنابراین دانشجوی پزشکی که امکان فعالیت پزشکی ندارد، همچنین اجازه خروج از منطقه و ادامه تحصیل هم ندارد. آنان گرفتار هستند و مسئولان باید برای آنان چاره اندیشی شود. در چنین شرایطی، مسئولان قانون قبلی را اصلاحیه می‌زنند و مدت خدمت را کاهش می‌دهند.

وی بیان کرد: در حال حاضر مشکل ما بیشتر از اینکه در افزایش ظرفیت پزشکی باشد، توزیع و نگهداشت پزشکان است. به این معنا که توزیع پزشکان باید عادلانه باشد.

عباسی افزود: توازون توسعه یافتگی مناطق بسیار بهم ریخته است، بنابراین پزشکی که ازدواج کرده و تشکیل خانواده می‌دهد، اولویت زندگی خود را تربیت فرزندانش در مدارس کلان شهرهاست تا مناطق محرومی که شاید مدرسه هم نداشته باشد.

تعداد پزشکان کشور مناسب است

مسئول ستاد راهبری اختصاصی دانشگاه‌های علوم پزشکی سازمان بسیج دانشجویی عنوان کرد: افزایش ظرفیت پزشکی در سال 98 بخشی از اصلاح پازل نیروی انسانی بود. اما با گذشت زمان این طرح تمام پازل شد. به این معنا که مسئولان بقیه پازل را رها کرده‌اند. بنابراین در این موضوع دچار رشد کاریکاتوری شدیم.

وی در پایان تصریح کرد: اگر تربیت نیرو کافی نبود، پس چرا تا این میزان مهاجرت پزشک به خارج از کشور داریم یا تعداد بالای از پزشکان که در تهران فعالیت‌های پزشکی کاذب دارند را شاهد هستیم. بنابراین تعداد پزشکان مناسب است ولی ما نمی‌توانیم آنان را درست توزیع عادلانه کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1242548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =