مالیات کارمندان ۲ برابر مالیات مشاغل و اصناف!

تحلیل درآمدهای مالیاتی در پنج ماه امسال نشان می‌دهد که سهم مالیات کارکنان بخش عمومی و خصوصی ۱۲ درصد و سهم مالیات مشاغل و اصناف ۶ درصد از کل مالیات وصولی است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ کل درآمدهای وصولی سازمان امور مالیاتی در پنج ماه امسال ۴۰۶ هزار میلیارد تومان گزارش شده است که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۴۴ درصدی و نسبت به رقم مصوب قانون بودجه ۸۰ درصد محقق شده است.

بیشتر بخوانید؛

بخشش جرایم مالیاتی تا ۲۵ شهریورماه ۱۴۰۳ ادامه دارد

از این مبلغ سهم مالیات بر درآمدها در همین مدت، ۷۷ هزار و ۵۹۴ میلیارد تومان است که حدود ۱۶ هزار و ۱۱ میلیارد تومان سهم مالیات حقوق کارکنان بخش عمومی و حدود ۳۲ هزار و ۸۲۵ میلیارد تومان سهم مالیات بخش خصوصی است.

در واقع سهم مالیات حقوق کارکنان بخش عمومی ۴ درصد و سهم مالیات حقوق کارکنان بخش خصوصی ۸ درصد از کل مالیات وصولی است در مجموع سهم مالیات کارکنان ۱۲ درصد از کل مالیات دریافتی است.

مالیات مشاغل در پنج ماه امسال ۳۲ هزار میلیارد تومان وصول شده است که ۶ درصد از کل مالیات را به خود اختصاص داده است در مقایسه مشخص می شود که کارکنان بخش دولتی و خصوصی ۲ برابر اصناف در کشور مالیات پرداخت می کنند.

هر چند سهم اصناف از پرداخت مالیات تنها ۶ درصد است اما سهم این قشر در اقتصاد کشور ۳۰ درصد گزارش شده که سهم قابل توجهی است.

مالیات ۵۰ درصد از مشاغل صفر است

بر اساس گزارش های سازمان امور مالیاتی کشور در حوزه اصناف و مشاغل حدود هشت میلیون مودی فعال هستند که نیمی از این قشر مالیاتشان صفر است و نیم دیگر مالیاتی ۶ درصدی را از کل مالیات پرداخت می کنند.

طبق این گزارش، ٢٠ درصد از اصناف مالیاتی بین صفر تا پنج میلیون تومان پرداخت می کنند و حدود ١٠ درصد دیگر بین پنج تا ۱۰ میلیون تومان و ١٢ درصد بین ١٠ تا ۳۰ میلیون تومان مالیات در سال پرداخت می کنند و تنها ۸ درصد از اصناف ۳۰ میلیون تومان به بالا مالیات سهم مالیاتشان است.

اصناف مختلف بر اساس نوع مشاغل و درآمدی که کسب می کنند مالیات های مختلفی پرداخت می کنند به عنوان مثال سازمان امور مالیاتی کشور در سال ۱۴۰۱ گزارشی از سرانه مالیات هر صنف در سه سال را منتشر کرد که بر اساس آن مشاغلی از جمله پزشکان و دندانپزشکان، نمایشگاه‌داران خودرو، دفترداران اسناد رسمی، بنگاهداران املاک، رستوران‌داران و طلافروشان در سال مالیاتی بین ۹ تا ۳۵ میلیون تومان پرداخت می‌کنند.

همچنین وصولی مالیات از صنف شیرینی و قنادی، لوازم یدکی خودرو، وکلا، هنرمندان، سیگار و تنباکو، کیف و کفش و ابزار فروشان مبلغی بین ۶ تا ۸ میلیون تومان در سال و سهم مالیات صاحبان مشاغل لوازم خانگی، فرش، لوازم صوتی و تصویری، نوشت افزارها و مسافرخانه‌ها بین سه تا ۵ میلیون تومان در سال است.

سازمان امور مالیاتی کشور در دوره جدید تحولی با هوشمندسازی نظام مالیاتی و به روز رسانی بیش از ۵۰ سامانه به دنبال رویکرد ارتباط مستقیم بین مودی و ممیزی است تا با شفاف سازی جلوی فرارهای مالیاتی را گرفته و مالیات ستانی عادلانه رقم بخورد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1242708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =