۶ میلیون نفر در نوبت اعزام عمره هستند

درحالی که حدود ۶ میلیون نفر در نوبت اعزام عمره هستند، معاون سازمان حج و زیارت گفت: با توجه به توان و ظرفیت هواپیمایی که از طرف عربستان مجوز گرفته است و همچنین شرایط هتل‌های مدینه، امسال حدود ۱۷۰ هزار نفر به عمره اعزام می‌شوند.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، غلام‌رضا رضایی، معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت درباره ظرفیت توافق شده برای اعزام در عمره امسال که تا پیش از موسم حج تمتع ادامه خواهد داشت، با این یادآوری که برای اعزام عمره همانند حج تمتع، محدودیتی به لحاظ تعداد وجود ندارد، افزود: محدودیت‌ها بیشتر به امکانات و بخش هواپیمایی و مسکن ارتباط دارد. اگر این ظرفیت آماده باشد عربستان محدودیتی برای تعداد عمره‌گزاران مثل حج ندارد.

بیشتر بخوانید:

آغاز پروازهای حج عمره از ۲۸ شهریور ماه

او اضافه کرد: با توجه به اینکه هواپیمایی در اختیار سازمان حج و زیارت نیست و ما فقط از ظرفیت شرکت هما (هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران) برای حج و عمره می‌توانیم استفاده کنیم و از طرفی، اسکان در مدینه تابع شرایطی است و به آن صورت دستمان باز نیست که بتوانیم به دلخواه هتل‌های دارای استاندارد مدنظر را انتخاب کنیم بنابراین محدودیت عددی در عمره داشتیم.

معاون امور حج و عمره سازمان حج و زیارت گفت: برای اینکه زائران را پنج شب در مدینه اسکان دهیم باید خیلی حساب شده و با توافق با صاحبان هتل‌ها و شرکت‌های سعودی طرف قرارداد با شرکت‌های ایرانی، تعدادی را مشخص کنیم که با توجه به مذاکراتی که با هواپیمایی جمهوری اسلامی نیز داشته‌ایم و اعلام آمادگی که آنها برای جابه‌جایی زائران در این مرحله داشته‌اند، ‌ مرحله نخست اعزام عمره با روزانه دو پرواز آغاز می‌شود و به تدریج دو پرواز دیگر به آن اضافه خواهد شد.

رضایی گفت: براساس مذاکرات و توافق‌های انجام شده با قاطعیت می‌توان گفت پروازهای عمره در مرحله اول که از ۲۸ شهریورماه ۱۴۰۳ آغاز می‌شود تا ۳۰ آذرما ادامه خواهد داشت. برای اعزام در مرحله دوم (که از زمستان تا پیش از موسم حج انجام می‌شود) چون ممکن است در ماه‌های رجب، شعبان و رمضان نرخ‌ها در عربستان متفاوت شود، ثبت‌نام این مرحله پس از توافق قطعی با شرکت‌های سعودی و هواپیمایی اعلام و انجام خواهد شد.

معاون سازمان حج و زیارت درباره تعداد زائرانی که به عمره اعزام می‌شوند، اظهار کرد: عدد قطعی اعزام عمره در دو مرحله را شاید الان نتوان اعلام کرد اما با توجه ظرفیت و توان موجود این تعداد فعلا به ۱۷۰ هزار نفر می‌رسد. اگر بتوانیم ظرفیت اسکان را بالا ببریم و هواپیمایی هم ظرفیت خود را افزایش دهد، ما هم می‌توانیم تعداد عمره‌گزاران را افزایش دهیم.

او درباره احتمال تداخل در اجرای برنامه اعزام عمره با توجه به آنچه در سال گذشته و در لحظه آخر رخ داد، توضیح داد: ما از طرف آنها در این‌باره نمی‌توانیم اظهارنظری داشته باشیم، به هر حال ما با شرکت هواپیمایی و عربستان توافق کردیم و سعودی‌ها هم تا کنون مخالفتی نکردند. برنامه‌ریزی ما برای موسم عمره است و تا قبل از حج انجام می‌شود. در عمره گذشته یکسری مسائل که در حوزه اختیار ما نبود، اتفاق افتاد اما در نهایت موفق شدیم با یک جمعیت کمی عمره را برقرار کنیم.

معاون سازمان حج و زیارت در پاسخ به این پرسش که اگر امکانات محدود است چرا برخی مسئولان تا پیش از این از ‌اعزام یک میلیون نفر در عمره سخن می‌گفتند، اظهار کرد: ما این امکان را داریم، به ویژه آنکه نزدیک به شش میلیون نفر ودیعه‌گذار عمره هستند ولی تحقق این عدد مولفه‌هایی دارد که مهم‌ترین آن پرواز و پس از آن هتل است. موضوه دیگر آن است هر چه دیرتر درباره پرواز توافق شود و ما با تاخیر وارد حوزه مسکن عربستان شویم به دلیل حضور جدی رقبا با محدودیت ظرفیت اسکان مواجه می‌شویم.

سفر عمره که ثبت نام آن در دو مرحله انجام می‌شود، درحال حاضر اولویت‌های یک تا ۱۸۰ کارت‌های ودیعه‌گذاری عمره و متقاضیانی که سال گذشته ثبت‌نام کرده و مشرف نشده بودند، فراخوانده است که ثبت‌نام مرحله نخست از ۱۷ شهریورماه آغاز شده و اعزام این گروه نیز از ۲۸ شهریورماه شروع می‌شود. به گفته معاون سازمان حج و زیارت سفر عمره ۱۰ روزه خواهد بود که پنج روز در مکه و پنج روز در مدینه است. هزینه این سفر از سوی سازمان حج و زیارت از ۴۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا ۴۶ میلیون تومان تعیین شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1242830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =