چرا همیشه احساس گرسنگی می‌کنیم؟

مغز شما حدود بیست دقیقه طول می‌کشد تا سیری را ثبت کند. تند غذا خوردن اغلب باعث می‌شود نشانه سیری را از دست بدهید، که می‌تواند منجر به افراط در خوردن و گرسنگی متعاقب آن شود. آهسته‌تر غذا خوردن به بدن شما زمان بیشتری می‌دهد تا بگوید چه زمانی سیر شده است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، تغذیه و آداب غذا خوردن از مهمترین اصول یک سبک زندگی سالم به شمار می‌رود. اینکه اعضای خانواده به این آگاهی برسند که چه بخورند و کی بخوابند و به زبان ساده‌تر اصول تعذیه مناسب و خواب کافی و به موقع را در زندگی روزمره خود لحاظ کنند، نه تنها باعث ارتقاء سطح بهداشت جسمی خانواده می‌شود بلکه به موازات آن باعث شادابی و پویایی کانون خانواده می‌شود. خانواده هرچقدر از نظر جسمی سالم‌تر زیست کند از نظر روحی و روانی نیز شرایط بهتر و مطلوب‌تری خواهد داشت. امروزه چاقی و پرخوری به عنوان یکی از معضلات مشهود شناخته می‌شود که قشر قابل توجهی از جامعه را درگیر کرده است. خیلی‌ها تعمدا دوست دارند غذا را ورای میزان کالری دریافتی، صرفا جهت لذت بردن از غذا به میزان بیشتر از نیاز میل کنند که آثار زیان‌بار و جدی به دنبال دارد اما هستند افرادی که واقعا نمی‌خواهند بیشتر از نیاز بدن غذا بخورند اما همیشه شاکی هستند که اشتهایشان زیاد است و همواره احساس گرسنگی می‌کنند و مجبور می‌شوند به خوردن وعده‌های بیشتر. این مشکل می‌تواند شش منشا داشته باشد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

چرا احساس گرسنگی می‌کنیم؟

ممکن است احساس گرسنگی مداوم به خصوص بعد از غذا خوردن آزار دهنده باشد اگرچه گرسنگی یک واکنش طبیعی بدن است. اگر برای مدت طولانی باقی بماند، به جز نیاز ساده به غذا، دلایل دیگری نیز می‌تواند وجود داشته باشد. اگر بدانید چرا ممکن است چنین احساسی داشته باشید، مقابله با آن برای شما آسان‌تر خواهد بود. ۶ دلیل معمولی برای احساس گرسنگی مداوم وجود دارد.

پروتئین کافی دریافت نمی‌کنید!

برای احساس سیری، به پروتئین نیاز دارید. پروتئین ناکافی در رژیم غذایی شما ممکن است بدن شما را بعد از غذا سیر نکند، که باعث می‌شود بیشتر احساس گرسنگی کنید. غذاهای سرشار از پروتئین نظیر مرغ، تخم مرغ و لوبیا دیرتر هضم می‌شوند و شما را برای مدت طولانی‌تری به شما احساس سیری می‌دهند. اگر از این موارد صرف نظر کنید، احساس می‌کنید که همیشه به دنبال غذا هستید.

شما کمبود فیبر در رژیم غذایی خود دارید!

فیبر برای تنظیم گرسنگی ضروری است. سبزیجات، میوه‌ها، غلات کامل و حبوبات نمونه‌هایی از غذاهای سرشار از فیبر هستند که کندتر در معده تجزیه می‌شوند. این مواد می‌تواند سطح قند خون شما را ثابت نگه دارد و شروع گرسنگی را به تاخیر بیندازد. یک رژیم غذایی کم فیبر باعث می‌شود بدن شما غذا را سریعتر تجزیه کند، که باعث می‌شود همیشه احساس گرسنگی کنید.

شما خیلی سریع غذا می‌خورید!

سیگنال‌های بدن شما مبنی بر گرسنگی را می‌توان با خوردن خیلی سریع اشتباه گرفت. مغز شما حدود بیست دقیقه طول می‌کشد تا سیری را ثبت کند. تند غذا خوردن اغلب باعث می‌شود نشانه را از دست بدهید، که ممکن است منجر به افراط در خوردن و گرسنگی متعاقب آن شود. آهسته‌تر غذا خوردن به بدن شما زمان بیشتری می‌دهد تا بگوید چه زمانی سیر شده است و می‌تواند از گرسنگی بیش از حد جلوگیری کند.

ممکن است دچار کم آبی شده باشید!

بسیاری از اوقات تشنگی با گرسنگی اشتباه گرفته می‌شود. هنگامی که بدن شما کم آب است، مغز شما ممکن است سیگنال‌هایی مشابه سیگنال‌های گرسنگی دریافت کند، که باعث می‌شود زمانی که باید آب بنوشید، به دنبال غذا بروید. هیدراته ماندن و تنظیم سیگنال‌های گرسنگی در طول روز می‌تواند هوس‌های بی‌دلیل را به حداقل برساند.

خوب نمی‌خوابید!‍

هورمون‌های گرسنگی شما، به ویژه گرلین و لپتین، می‌توانند با کم خوابی مختل شوند. لپتین نشان دهنده سیری است، در حالی که گرلین اشتها را افزایش می‌دهد. وقتی به اندازه کافی نخوابید، بدن شما گرلین بیشتر و لپتین کمتری تولید می‌کند، که باعث می‌شود حتی پس از خوردن غذای کافی احساس گرسنگی کنید. خواب مناسب این هورمون‌ها را متعادل می‌کند که به نوبه خود اشتهای بی مورد را کاهش می‌دهد.

هنگام غذا خوردن حواس‌تان پرت می‌شود!

اگر هنگام تماشای تلویزیون یا کار با گوشی غذا می‌خورید، ممکن است متوجه نشوید که چقدر غذا می‌خورید. حواس پرتی احتمال زیاده خواهی یا عدم احساس سیری را افزایش می‌دهد که پس از آن گرسنگی‌های بعدی را تشدید می‌کند. شما می‌توانید با تمرین تمرکز حواس، هنگام غذا خوردن، توجه به آنچه می‌خورید و مزه دار کردن هر لقمه احساس سیری کنید و از گرسنگی مزمن جلوگیری کنید.

کد خبر: 1242963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =