کاهش ورودی‌های رشته‌های فنی و مهندسی در آینده بحران‌ساز خواهد شد

رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: با توجه به کم شدن ورودی‌های رشته‌های فنی و علوم پایه در آینده به بحران خواهیم خورد.

محمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره کاهش ورودی‌های رشته‌های علوم پایه و فنی-مهندسی در آینده گفت: با توجه به کم شدن ورودی‌های رشته‌های فنی و علوم پایه در آینده به بحران خواهیم خورد. باور جامعه متاسفانه به اشتباه سمتی پیش می‌رود که شغل با عنوان مطرح می‌شود و همه به دنبال دکتر شدن هستند. به همین دلیل با کاهش ورودی‌های علوم پایه مواجه هستیم.

آقامیری گفت: در رشته‌های فنی-مهندسی و علوم پایه باید زمینه اشتغال و به کارگیری افراد را فراهم کنیم. البته رشته‌های فنی-مهندسی در دانشگاه‌های خوب کمتر دچار بحران هستند. اما دانشگاه‌های شهرستان دچار کمبود دانشجو شده‌اند. اگر به همین روال پیش رود در آینده بنیان علم دچار مشکل می‌شود.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: کاهش ورودی‌های علوم پایه و فنی به این دلیل است که آمایش خوب صورت نگرفته است. عناوین علوم پایه عنوان شغلی نیست عنوان علمی است. یکی از تدابیری که برای حل این مشکل به کار بردیم این است که افراد در رشته‌های علوم پایه مستقیم به مقطع دکتری بروند و در کارهای پژوهشی فعال باشند. مثلا در فیزیک سیستم‌های پیچیده و در ریاضی بیشتر کاربردی‌ها را مد نظر قرارداریم که علوم پایه ضربه نخورد.

گفتنی است؛ کارشناسان معتقدند که علاوه بر کمبود بازار کار به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری‌ها در سال‌های اخیر، آموزش و پرورش نیز در سال‌های گذشته با کاهش تعداد دانش‌آموزان رشته ریاضی روبه‌رو شده است. همچنین رشد صنعت به سرمایه‌گذاری وابسته است. کمبود بازار کار رابطه مستقیم با کاهش سرمایه‌گذاری‌ها دارد. تعداد مهندسان معمار طبق آمار موجود، بیشتر از نیاز کشور است به طوری که جمعیت معماران در ایران به یک میلیون نفر می‌رسد. علت دیگر بروز این اتفاق، عدم مطابقت آموزش‌ها در دانشگاه با خواسته‌های صنعت است که موجب می‌شود داوطلبان ورود به دانشگاه تمایل کمتری برای جذب به دانشگاه پیدا کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1242996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =