وزارت علوم باید از میزان رضایت دانشگاهیان و مردم نسبت به عملکردش آگاه شود

مشاور وزیر علوم و مدیرکل حوزه وزارتی گفت: باید روش‌های ارزیابی عملکرد و گرفتن واکنش‌های جامعه هدف را به صورت مستمر پایش کنیم تا از میزان رضایت دانشگاهیان و مردم نسبت به عملکرد وزارت علوم و دانشگاه‌ها آگاهی پیدا کنیم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، سید احمدرضا خضری در آیین معارفه دکتر نسیم نهاوندی، رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم و تکریم روح اله سهرابی، رئیس پیشین این مرکز گفت: تضمین کیفیت در هر سازمانی امری اساسی و مهم است و این کار قطعا با ارزیابی دقیق و مراقبت بر آن ممکن است.

وی در ادامه گفت: ارزیابی عالمانه وظیفه ماست، چون مخاطب و جامعه هدف از ما انتظار دارد خدمات آموزشی و پژوهشی خود را با بهترین کیفیت ارائه دهیم؛ که رسیدن به این هدف بدون ارزیابی علمی و درست، ممکن نیست.

وی تأکید کرد: اگر فرایند درست و علمی نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت را در وزارت علوم و دانشگاه‌ها پیاده نکنیم، نمی‌توانیم از سرمایه مادی، امکانات و از همه مهمتر سرمایه انسانی خود به بهترین وجه ممکن استفاده کنیم.

سخنگوی وزارت علوم گفت: باید روش‌های ارزیابی عملکرد و گرفتن واکنش‌های جامعه هدف را به صورت مستمر پایش کنیم تا از میزان رضایت دانشگاهیان و مردم نسبت به عملکرد وزارت علوم و دانشگاه‌ها آگاهی پیدا کنیم.

خضری اظهار کرد: ارزیابی و نظارت در واقع نوعی خود مراقبتی است که به ما امکان می‌دهد اشکالات برنامه‌ها و اقدامات خود را دریابیم و روند معیوب را اصلاح کنیم.

وی با اشاره به اینکه دکتر نهاوندی دانش آموخته مهندسی صنایع و در حوزه ارزیابی دارای تجربه کافی است گفت: عملکرد مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم تحت نظارت وی می‌تواند به وزارت علوم کمک کند بر روی ریل صحیح و استاندارد حرکت کند.

مشاور وزیر علوم از خدمات و تلاش‌های روح اله سهرابی و رئیس پیشین مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم قدردانی کرد.

ضرورت توجه به کیفیت فارغ التحصیلان

نسیم نهاوندی، رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم در این نشست گفت: تضمین کیفیت در هر سیستمی که ورودی و خروجی دارد یک ضرورت است، اما تفاوت سازمان‌های دولتی و آموزشی با بخش تولید در این است که ارزیابی انسانی خیلی پیچپده است.

وی تأکید کرد: مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم باید به گونه‌ای فعالیت دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی را رصد و ارزیابی کند تا از کیفیت فارغ التحصیلان مطمئن باشیم.

نهاوندی با تاکید براینکه داشتن داده و اطلاعات شرط اولیه ارزیابی و تضمین کیفیت است گفت: باید در وزارت علوم داشبورد مدیریتی به گونه‌ای طراحی شود که هر لحظه امکان رصد پیشرفت برنامه‌ها و عملکرد مدیران و کارکنان وجود داشته باشد.

تمرکز مرکز نظارت بر وظیفه اصلی باشد

روح اله سهرابی، رئیس سابق مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم در این نشست گزارش کوتاهی از اقدامات ۴ ماهه خود را ارائه کرد و گفت: وظایف این مرکز متنوع و زیاد است و آن را از هدف اصلی دور می‌کند.

وی انجام فرآیند جشنواره شهید رجایی و تعیین سهمیه برای جذب اعضای هیئت علمی را موضوعاتی دانست که وظیفه اصلی مرکز نظارت نیست.

سهرابی اظهار کرد: موفقیت مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم منوط به آن است که نظارت و کنترل برنامه‌ها مستمرا انجام شود و مسیر اشتباه بموقع بازنگری شود.

رئیس سابق مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم انجام ارزیابی عملکرد مدیران آموزش عالی و روسای دانشگاه‌ها را بمدت دو سال و اعطای نشان سرو را از مهمترین اقدامات این مرکز در سال‌های اخیر نام برد.

سهرابی شناخت نقاط قوت و ضعف و حرکت به سوی تعالی سازمانی را محور فعالیت رئیس سابق مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم اعلام کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1244531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =