پرداخت مطالبات پرستاران به کجا رسید؟

رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری ضمن تشریح وضعیت پرداخت مطالبات پرستاران، در عین حال به چهار مطالبه دیگر در این حوزه اشاره و بر ضرورت توجه به ارزش نسبی تعرفه‌های پرستاری در فصل بودجه تاکید کرد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، احمد نجاتیان، با بیان اینکه گروه‌های پرستاری با مسائل و مشکلاتی مواجه هستند، اظهار کرد: ماهیت و جنس برخی مسائل و مشکلات پرستاران به نحوی است که باید به صورت زودهنگام در کانون توجه قرار گیرد و موضوع مطالبات ریالی پرستاران جزو این مشکلات است. پیش از پرداخت معوقات پرستاران، بررسی‌ها بیانگر این است که میزان مطالبات آنها به طور متوسط حدود ۸ ماه بود و در برخی از دانشگاه‌های علوم‌پزشکی به ۱۲ ماه می‌رسید.

بیشتر بخوانید:

مبلغ اضافه کاری پرستاران چقدر افزایش می‌یابد؟

بهبود وضعیت پرداخت مطالبات پرستاران

وی با بیان اینکه پرداخت مطالبات پرستاران طی ۲ مرحله انجام‌شده، توضیح داد: مرحله دوم مطالبات پرستاران از محل درآمدهای بیمه‌ای انجام شده و وضعیت فعلی پرستاران نسبت به گذشته تاحدودی بهبود یافته‌است. بررسی‌ها میدانی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی بیانگر این است که «کارانه ماهیانه» و «معوقات» پرستاران تا بهمن ماه سال گذشته پرداخت شده و میزان معوقه آنها حدود ۶ ماه است.

ضرورت توجه به ۴ مطالبه دیگر حوزه پرستاری

رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به پرداخت مطالبات پرستاران خاطرنشان کرد: اگرچه پرداخت مطالبات پرستاران به نوبه خود قابل‌توجه است اما مسائلی مانند اصلاح ضریب ریالی اضافه‌کار، حقوق پایه پرستاران، فوق‌العاده خاص پرستاران و استخدام پرستاران همچنان روی زمین باقیمانده است. امیدواریم که موضوع استخدام پرستاران در دستور کار قرار گیرد و مجوز جذب نیروی انسانی در حوزه پرستاری در کانون توجه قرار گیرد.

نجاتیان درباره ضرورت جذب پرستار برای نظام سلامت گفت: فرمول استانداردی با هدف ارائه خدمات با حداقل کیفیت در ارتباط با نسبت پرستار به تخت بیمارستانی تعریف شده، بر اساس این فرمول، ۱.۸ پرستار و ۲.۵ پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی تعریف شده است.

وی با بیان اینکه فرمول مدنظر با هدف ارائه خدمات با کیفیت حداقلی است، تصریح کرد: هر چقدر میزان پرستار نسبت به تخت براساس فرمول تعریف شده کاهش یابد، به همان نسبت نیز میزان ارائه خدمات کاهش می‌یابد. در حال حاضر، نرم نسبت پرستار به تخت در کشور «کمتر از یک» است و برخی از استان‌های کشور مانند خوزستان با کمبود نیروی انسانی مواجه هستند. وضعیت نیروی انسانی در استان خوزستان، فاجعه است؛ به نحوی که بررسی‌ها بیانگر این است که نسبت پرستار به تخت در این استان حدود ۰.۶ است.

رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری گفت: بر همین اساس هم انجام اقدماتی مانند اصلاح ضریب ریالی اضافه‌کار، حقوق پایه پرستاران و فوق‌العاده خاص پرستاران می‌تواند سبب ماندگاری بیشتر پرستاران شود و خدمات را با فراغ بال بیشتری ارائه‌ دهند. مجموعه دستورالعمل بازپرداخت در حال بازنگری است و مجموعه‌های اتاق‌عمل و بخش‌هایی که پرستاران در آن با مشکل مواجه هستند در وزارت بهداشت در حال بررسی است.

لزوم توجه به ارزش نسبی تعرفه‌های پرستاری در بودجه ۱۴۰۴

نجاتیان با بیان اینکه رفته‌رفته به فصل بودجه‌بندی سال آینده نزدیک می‌شویم، تصریح‌کرد: امیدوارم که «ارزش نسبی» تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در کانون توجه قرار گیرد. مطالبات پرستاران طی ۲ مرحله پرداخت شد؛ منابع پرداخت مرحله نخست مطالبات پرستاری به دلیل اینکه از یک منبع خاص صورت‌گرفت، سبب شد که برخی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی با مشکلاتی مواجه‌ شوند. پرداخت مرحله دوم مطالبات پرستاری از محل درآمدهای بیمه‌ای دانشگاه‌های علوم‌پزشکی انجام شد و به دلیل اینکه پرداخت‌های بیمه‌ای به صورت نشان‌دار انجام می‌شود، مشکلی در این مرحله به وجود نیامد.

وی گفت: امیدوارم شرایط به نحوی باشد که بیمه‌ها از توانایی پرداخت به هنگام مطالبات دانشگاه‌های علوم‌پزشکی برخوردار باشند. امیدوارم که ارزش ریالی خدمات پرستاری در کانون توجه بیمه‌ها قرار گیرد و در جهت تحقق این موضوع با بیمه‌ها در حال رایزنی‌ هستیم. امیدوارم که ارزش نسبی تعرفه‌ها افزایش یابد و دستورالعمل بازتوزیع مورد بازنگری قرار گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1245248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =