محور صهیونیستی در لبنان هم مانند غزه شکست خواهد خورد / ناکامی طرح  تفرقه بین تهران و بیروت

سندس الاسعد با اشاره به اینکه حزب الله پایگاه مردمی قدرتمندی در بین لبنانی‌ها دارد، تاکید کرد: با وجود برتری دشمن از نظر تسلیحات و تکنولوژی‌های نظامی، همانطور که در جبهه غزه دستاوردی نداشتند، در جنگ با لبنان نیز شکست خواهند خورد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، همزمان با تشدید حملات رژیم صهیونیستی به مناطق جنوب لبنان و به شهادت رسیدن بیش از 2000 از شهروندان این کشور، سفرهای مقامات ایرانی به بیرون با هدف اعلام همدردی و آمادگی برای کمک رسانی افزایش یافته است. بعد از سفر غافلگیرانه وزیر امور خارجه و ملاقات با مقامات لبنانی، روز گذشته دکتر محمدباقر قالیباف -رئیس مجلس شورای اسلامی- به بیروت سفر کرد و با مقامات این کشور دیدار کرد.

همزمان با این تحولات، تلاش‌هایی در داخل لبنان و همچنین در سطح منطقه و جهان برای حذف حزب الله از صحنه سیاسی این کشور در حال پیگیری است. با این حال، رزمندگان حزب الله در جبهه نبرد زمینی رژیم صهیونیستی را کاملا زمین‌گیر کرده و مانع پیشروی آنها شده است. «دکتر سندس الاسعد» -روزنامه‌نگار و تحلیلگر لبنانی- در گفتگو با خبرنگار بین الملل ایسکانیوز آخرین تحولات لبنان را تشریح کرد.

بیشتر بخوانید:

دکترین هسته‌ای ایران باید تغییر کند / تهدیدات آمریکا و اسرائیل محیط پیرامونی را ناامن کرده است

متن گفتگو با «دکتر سندس الاسعد» بدین شرح است:

- به نظر می‌رسد تلاش‌هایی در سطح منطقه و جهان برای تضعیف جایگاه و حذف حزب الله در لبنان در حال انجام است. فکر می‌کنید این تلاش‌های تا چه اندازه امکان تحقق دارد؟

نتانیاهو از روز اول جنگ اعلام کرد که این یک جنگ وجودی و جنگی برای «خاورمیانه جدید» است. برای دستیابی به این هدف، از نظر دشمن آسان‌ترین راه، حذف مقاومت و ترویج عادی‌سازی به عنوان یک راه‌حل است. اما شواهد کافی برای زیرسوال بردن توافقنامه‌های ادعایی صلح وجود دارد و اینکه اقتصاد مصر و اردن هرگز بهبود نیافته است. ایالات متحده آمریکا که جنگ کنونی را رهبری می‌کند -در کنار سایر استعمارگران غربی- به صورت کاملا جاهلانه فکر می‌کنند که حذف حزب‌الله و همچنین جنبش‌های مقاومت در غرب آسیا مؤثرترین راه برای حفظ موجودیت استعماری به نام «اسرائیل» است که فقط در خدمت منافع غرب و هژمونی امپریالیستی حرکت می‌کند.

با این حال، آنها در دستیابی به چنین هدفی هرگز موفق نبوده‌اند. حزب الله در چهار دهه گذشته چندین جنگ داشته است. آنها ناگزیر شکست خواهند خورد؛ زیرا به اعتراف خود صهیونیست‌ها، حزب الله به یک قدرت بزرگ منطقه‌ای تبدیل شده است. مرور کتاب پژوهشگر اسرائیلی -«دنی برکوویتز»- که در سال 2007 با عنوان: «آیا می‌توان سرهای هیدرا را برید؟ نبرد برای تضعیف حزب‌الله» منتشر شد، متوجه شباهت زیادی بین آنچه برکوویتز نظریه‌پردازی می‌کند و تجاوز کنونی خواهیم شد.

حزب الله در محیط لبنان ریشه عمیق و پایگاه مردمی زیادی دارد. در انتخابات گذشته، حاج محمد رعد -رئیس بلوک حزب الله که فرزند ارشدش در این جنگ به شهادت رسید- بیش از 48 هزار رای به دست آورد که بالاترین رای در لبنان است. دشمن آمریکایی و سایر کشورهای غربی و پایگاه نظامی اشغالگران یعنی اسرائیل دچار توهم هستند. همانطور که آنها بیش از یک سال نتوانستند مقاومت در غزه را از بین ببرند، در لبنان نیز شکست خواهند خورد.

درست است که ما سلاح‌های پیشرفته و تکنولوژی عالی نداریم، اما ما مردم بومی این سرزمین هستیم و به حقانیت مبارزه خود اعتقاد عمیقی داریم. وقتی تاریخ را مرور می‌کنیم، می‌بینیم که مقاومت ما اشغال عثمانی را شکست داد. در دوران اشغال فرانسه، مقاومتی که توسط سید حسین شرف الدین (معلم شهید سید موسی صدر) پایه گذاری شد، فرانسوی‌ها را شکست داد و معظم له در همان ابتدا نسبت به خطر پروژه صهیونیستی هشدار دادند. پس از او شهید سید موسی صدر مقاومت فعلی را پایه گذاری کرد که شیخ راغب حرب، سید عباس الموسوی و سید حسن نصرالله و... در این راه جان خود را فدا کردند. ما دارایی‌های گرانبهایی را در این مسیر تقدیم کردیم و تا زمانی که سرزمین‌هایمان از لوث آمریکای‌ها آزاد نشود، به این فداکاری‌ها ادامه خواهیم داد.

- اوضاع میدانی را در جبهه نبرد جنوب لبنان چطور ارزیابی می‌کنید و رزمندگان حزب الله تا کنون چقدر در توقف تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای ورود به مناطق جنوبی لبنان موفق بوده‌اند؟

اخبار جبهه‌های جهاد برای پاسخ به این سوال کافی است. پس از یک سلسله حملات پی در پی آمریکا و اسرائیل، به ویژه هدف قرار دادن سید حسن نصرالله، دبیرکل و رهبران برجسته حزب الله، با هدف تضعیف مقاومت به منظور آماده سازی برای حمله زمینی، تنها به تقویت رزمندگان برای حفظ دستاوردهای قبلی و انتقام گرفتن از رهبران خود منجر شده است. انعطاف‌پذیری نظامی و سازمانی، حزب‌الله را قادر می‌سازد تا با چالش‌های میدانی مختلف سازگار شود و توانایی رزمی خود را حتی در بدترین شرایط نظامی حفظ کند. میل به انتقام، علاوه بر برتری آنها در سطح جغرافیایی که در سرزمین خود می جنگند، تأثیرات اساسی بر دکترین رزم نیز دارد.

- اوضاع اجتماعی در لبنان پس از آغاز جنگ به چه صورت است و آیا پشتیبانی مردمی از حزب الله همچون سابق ادامه دارد؟

بر کسی پوشیده نیست که لبنان پیش از این جنگ از یک بحران اقتصادی رنج می‌برد. اما جنگی که دشمن می‌خواست از آن برای شعله ور کردن اختلافات ملی و فرقه‌ای سوء استفاده کند، به طور برعکس لبنانی‌ها را متحد کرد. ما شاهد همبستگی، حمایت و کمک‌های متقابل بی‌سابقه هستیم. علاوه بر این، همانطور که همیشه شاهد بودیم، ایران سخاوتمند است و مردم آن بدون هیچ چشم داشتی به لبنانی‌ها کمک می‌کنند.

برخی کشورها ادعا می‌کنند از لبنان حمایت می‌کنند، اما در خفا نسل کشی این رژیم غاصب را تسهیل و به صورت دیپلماتیک و نظامی از آن حمایت می‌کنند؛ همچنین، حریم هوایی خود را برای رهگیری موشک‌های یمنی و تسهیل عبور و مرور کالا برای اشغالگران پس از اقدامات شجاعانه یمنی‌های در دریای سرخ، باز می‌کنند. حزب الله یک جنبش مقاومتی است که سیاست‌ورزی می‌کند و نه یک جنبش سیاسی که تمرین مقاومت می‌کند. این به 2 موضوع اساسی مرتبط است: ذهنیت جهادی و اعتقاد به اینکه تنها بحران منطقه ناشی از هژمونی آمریکاست.

حزب الله با این تفکر فضای فکری خود را توسعه داده و مقاومت را به بعد مذهبی/حسینی پیوند می‌دهد. از این رو، حزب‌الله می‌خواهد با حفظ کمک‌های سایر نیروهای ملی، اسلامی، چپ و ناسیونالیست، مقاومت خود را به عنوان بخشی طبیعی از تاریخ ملت قرار دهد. حزب الله بارها به همراهان خود (شیعی، لبنانی، اسلامی و عربی) تاکید کرده که تعلق به این جریان با خطرات و مشکلات فراوانی همراه است و فداکاری‌های زیادی را می‌طلبد.

رهبری حزب‌الله رهبری فداکار، صادق و خردمندی است که مانند سید نصرالله دغدغه مردم خود را دارد و همین امر موجب می‌شود که علیرغم کمپین‌های شدید و سیستماتیک اطلاعات غلط ضد حزب‌الله، اعتماد به این جنبش در بین مردم لبنان هرگز از بین نمی‌رود.

- به نظر شما وعده صادق 2 و سفر مقامات سیاسی ایران از جمله سفر اخیر رئیس مجلس چه تاثیر روحی برای رزمندگان حزب الله و مردم لبنان داشت؟

در کتابی که از آن نام بردم، برکوویتز به رابطه حزب الله با جمهوری اسلامی ایران اشاره می‌کند، زیرا این یک جبهه استراتژیک عمیق و یک شبکه امنیت مادی است. برکوویتز معتقد است که تضعیف این رابطه راه را برای حذف حزب الله هموار می‌کند. به گفته وی، این به طور مستقیم به روابط حزب الله با سوریه نیز آسیب می‌رساند. از این رو، به موقعیت حزب الله در میان شیعیان به طور کلی و توانایی آن به عنوان یک نیروی نظامی که تهدیدی برای «اسرائیل» است، ضربه می‌زند.

تلاش‌ها در راستای ترویج این نظریه به وضوح پس از ترور سید نصرالله، از طریق دستور دادن به بسیاری از شخصیت‌ها و رسانه‌های لبنانی، عرب و خارجی برای تحریف نقش جمهوری اسلامی آغاز شد تا از طریق شایعه سازی در مورد اینکه «ایران حزب الله را فروخته و به آن خیانت کرده تا اسرائیل از شر حزب الله خلاص شود» این هدف را محقق کنند.

اما سید علی خامنه‌ای از همان ساعات اولیه پس از ترور که نقش خود را به عنوان حامی مقاومت ایفا کرد، یکی از بصیرترین افراد در این زمینه بود و با بیانیه‌های حمایتی و سخنرانی استثنایی خود در روز جمعه و اجرای عملیات «وعده واقعی ۲» راه این دروغ‌های شیطانی را مسدود کرد. سید خامنه‌ای موفق شده است موازنه را نه تنها در حزب‌الله بلکه به کل محور مقاومت بازگرداند و سرخوشی «اسرائیل» از عملیات ترور آشکار را خنثی کند، زیرا نتانیاهو فکر می‌کرد در نهایت می‌تواند «نظم جدیدی» را برای غرب آسیا به نفع خود و به نفع آمریکای جنایتکار تنظیم کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1245769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =