۱۶ محصول دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران در چند قدمی اخذ تأییدیه دانش‌بنیان

مدیر مرکز رشد فناوری های نوین حوزه سلامت دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران از تولید مونوسیستم آنالیز کامل ادرار در این مرکز خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۶ محصول تولیدی ما در حال طی کردن فرآیندهای لازم برای اخذ تأییدیه دانش بنیانی هستند.

نسرین فراهانی، مدیر مرکز رشد فناوری های نوین حوزه سلامت دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: مراکز رشد به عنوان مجموعه ای از یک یا چند واحد ساختمانی درنظر گرفته می‌شوند که اغلب متشکل از واحدهای تحقیقاتی و شرکت‌های نوپا هستند و همانطور که از نام این مراکز مشخص است به این شرکت ها و واحدهای تحقیقاتی فرصت رشد و شکوفایی بیشتر داده میشود تا مراحل پیش رشد، رشد و پس رشد را در این مراکز طی بکنند.

وی با اشاره به اینکه در واقع بیشترین رویکرد مراکز رشد، حمایتی است، ادامه داد: این مراکز سعی میکنند خدمات و امکانات مورد نیاز کسب و کارهای کوچک را در یک فضا و اکوسیستم پویا بتوانند ارائه بدهند تا ضمن بهره مندی از مزایای حضور در فضای آکادمیک بتوانند رشد بهتری هم داشته باشند.

فراهانی با تاکید بر اینکه ترویج و فرهنگ‌سازی کارآفرینی درون دانشگاهی از طریق مراکز رشد امکان پذیر است، خاطرنشان کرد: هدف اصلی مراکز رشد نیز این بوده است تا کمک کنند دانشگاه بتواند ارتباط درستی را با صنعت برقرار کند تا بسیاری از دانشگاهیان بتوانند کارآفرین باشند و ایجاد شغل بکنند.

وی افزود: مراکز رشد رویکرد حمایتی خود را در حوزه های گوناگونی از در اختیار قرار دادن فضای اداری گرفته تا امکانات اداری ارائه میدهند و از آدرس ایمیل و کدپستی دانشگاه استفاده میکنند چرا که هسته های فناوری که هنوز تبدیل به شرکت نشده اند اغلب کار خود را به تازگی و تنها با یک ایده آغاز کرده اند؛ برایشان انجام این اقدامات از جمله اجاره فضا و پرزنت در صنایع مختلف بسیار دشوار است.

فراهانی اضافه کرد: ایده های نوپا و واحدها و هسته های فناور زمانی که در دانشگاه قرار میگیرند و با اسم و برند دانشگاه به عنوان یک هسته یا واحد فناور فعالیت میکنند؛ هم کاهش هزینه ها را برای آنها به دنبال دارد و هم اینکه هر جایی که بخواهند خود را پرزنت کنند به رسمیت شناخته میشوند ضمن اینکه واحدها و هسته های فناور مستقر در دانشگاه کاملا با حمایت دانشگاه در نمایشگاه های مختلف ملی و بین المللی شرکت میکنند.

وی تصریح کرد: در راستای رویدادهای فناوری و نوآوری در مرکز رشد ما یک سری کارگاه ها و رویداد ها برگزار میشود که تلاش میکنیم در حوزه های مختلف به هسته ها و واحدها مشورت های لازم را از جمله فرآیندهای دانش بنیان شدن و کارگاه های ثبت اختراع را ارائه دهیم.

ارائه مشاوره رایگان به واحدها و هسته های فناور توسط تیم منتورینگ مرکز رشد دانشگاه

فراهانی گفت: یکی از کارهای جدید ما در مرکز این است که یک تیم ۲۰ نفره متشکل از اعضای هیئت علمی به عنوان تیم مشاور و منتور مرکز رشد را تشکیل دادیم و بسته به اینکه واحدها و هسته های فناور در چه حوزه ای نیاز به مشورت دارند میتوانند با هر یک از اعضای هیئت علمی در تماس باشند و از مشاوره رایگان آنها استفاده بکنند.

وی یادآور شد: ما به دلیل اینکه مرکز رشد فناوری های نوین حوزه سلامت هستیم خیلی از هسته ها و واحدهایی که در مرکز ما مستقر میشوند محصولات حوزه سلامت را دارند بنابراین اینها نیاز دارند که محصولاتشان استانداردهای لازم و ایزو را کسب کند و مجوزهای مربوطه از وزارت بهداشت را اخذ کنند و در نهایت محصول آنها در یک محیط آزمایشگاهی تولید شود تا مورد تایید وزارت بهداشت باشد که ما این امکانات آزمایشگاهی را در اختیار قرار داده‌ایم.

شرایط بهره مندی از فضای کار اشتراکی

فراهانی به فضای کار اشتراکی موجود در این مرکز هم اشاره و اظهار کرد: این فضا به امکاناتی چون ویدئو پروژکتور، فکس، کامپیوتر و اینترنت و... مجهز است که اگر دانشجویان دارای ایده امکان اجاره اتاق را نداشتند میتوانند از این فضا هم استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران از اردیبهشت ۱۴۰۰ مجوز خود را از معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی دریافت کرد که به دلیل نوپا بودن مرکز هنوز خروجی قابل توجهی به دست نیامده است اما از آذرماه ۱۴۰۲ تلاش ها در این مورد جدی تر پیگیری شد و با همدلی شکل گرفته اتفاقات خوبی رخ داد و طی ۳ ماه در چهار نمایشگاه مختلف شرکت کردیم و مرکز رشد را در مرحله اول از گرید سی به گرید بی ارتقا دادیم و دو ماه بعد گرید اِی را از وزارت بهداشت دریافت کردیم.

فراهانی بیان کرد: اعتقاد دارم در میان تیم هایی که با ما همکاری میکنند اگر حتی یک تیم کارآفرین شود و برای عده ی دیگری ایجاد شغل کند ما در مرکز رشد به هدف خود دست پیدا کرده ایم.

استقرار ۱۶ هسته و واحد فناور در مرکز رشد علوم پزشکی آزاد تهران

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۶ هسته و واحد فناور در مرکز رشد علوم پزشکی استقرار دارند. خود مراکز رشد ارائه دهنده طرح نیستند و نقش حمایتی دارند اما واحدهای فناور ما محصولات بسیاری دارند.

فراهانی ادامه داد: به طور مثال یکی از واحدهای فناور ما در حوزه تجهیزات دندانپزشکی بسیار فعال است و ۱۵ محصول مختلف دارد و استانداردهای جدیدی را از طریق مرکز اخذ کرده است.

تولید محصول دانش‌بنیان اسپری عدسی عینک نانویی

وی اضافه کرد: اسپری عدسی عینک نانویی، دیگر محصول تولید شده در مرکز رشد دانشگاه است که باعث افزایش شفافیت میشود و در حال انجام اقدامات لازم برای دانش بنیان شدن است یا مونوسیستم آنالیز کامل ادرار نیز از دیگر محصولات تولیده شده است که پیگیر هستیم تا برای این محصول سرمایه گذار پیدا کنیم و به تولید انبوه محصول کمک کنیم چرا که نمونه اولیه محصول تولید شده است.

فراهانی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۶ محصول تولیدی ما در حال طی کردن فرآیندهای لازم برای اخذ تأییدیه دانش بنیانی هستند،گفت: با بالغ شدن شرکتها و محصولات میتوانیم به سوددهی خوبی برای محصولات برسیم اما با توجه به نوپا بودن فعالیت مرکز فعلا در حال سرمایه گذاری هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1246661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =