ابلاغ شیوه‌نامه تشکیل شورای تخصصی سیاستگذاری آموزش عالی مهارتی

شیوه نامه تشکیل شورای تخصصی سیاستگذاری آموزش عالی مهارتی تصویب و ابلاغ شد و برای دانشگاه های ملی مهارت و جامع علمی کاربردی از زمان ابلاغ لازم الاجرا است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، «شیوه نامه تشکیل شورای تخصصی سیاستگذاری آموزش عالی مهارتی» تصویب شد و از زمان ابلاغ برای دانشگاه های ملی مهارت و دانشگاه جامع علمی کاربردی لازم اجرا است. در این شیوه نامه آمده است :

در راستای انسجام بخشی فعالیت های آموزشی دانشگاه های مهارتی شورای تخصصی سیاستگذاری آموزش عالی مهارتی ذیل شورای عالی برنامه ریزی آموزشی و شورای گسترش آموزش عالی تشکیل می شود.

تصمیمات مرتبط با ارتقای کیفیت و تقویت یکپارچگی در سیاستگذاری و نهادینه کردن برنامه ریزی های آموزشی و آمایش در دانشگاه های جامع علمی کاربردی و دانشگاه فنی و حرفه ای «دانشگاه ملی مهارت» در شورای تخصصی به تصویب می رسد و بنابر مورد در شورای عالی برنامه ریزی آموزشی یا شورای گسترش آموزش عالی مطرح می شود.

تسهیل اجرای آمایش و گسترش آموزش عالی مهارتی

از اهداف تصویب این شیوه نامه می توان به تسهیل اجرای آمایش و گسترش آموزش عالی مهارتی، بررسی ویژگی های خاص دانشگاه های مهارتی و در نظر گرفتن آن در تصمیمات آموزشی نظام آموزش عالی، انسجام بخشی به فعالیت های برنامه ریزی و گسترش آموزش عالی در دانشگاه های مهارتی، و تقویت و حمایت ویژه از اقدامات تحولی آموزشی دانشگاه های مهارتی اشاره کرد.

ساختار و وظایف شورا

معاون آموزشی وزارت علوم، معاون پژوهشی وزارت، رئیس مرکز نظارت و ارزیابی آموزش عالی، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای (دانشگاه ملی مهارت)، مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی، مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی، مدیر کل دفتر آموزش عالی غیر دولتی، معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای (دانشگاه ملی مهارت)، و معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی اعضاء شورا سیاستگذاری آموزش عالی مهارتی را تشکیل می دهند که معاون آموزشی وزارت علوم رئیس شورا است.

حداکثر ۳ نفر از متخصصان آموزش مهارتی با تائید رئیس شورا می توانند درجلسه حضور داشته باشند. احکام اعضاء توسط رئیس شورا برای مدت چهار سال صادر خواهد شد.

دبیر شورا با تائید و حکم رئیس شورا از میان مدیران کل معاونت آموزشی وزارت تعیین می شود. نائب رئیس به تائید شورا و از میان روسای دانشگاه جامع علمی کاربردی و دانشگاه فنی و حرفه ای (دانشگاه ملی مهارت) و با حکم رئیس شورا انتخاب خواهد شد.

جلسه شورا با حضور رئیس یا دبیر شورا و اکثریت اعضاء رسمیت می یابد و به صورت حداقل یک بار در ماه تشکیل خواهد شد.

رئیس شورا می تواند دبیران شوراهای برنامه ریزی آموزشی و درسی، دانشگاه های مهارتی و دبیران کمیته تخصصی گسترش آموزش عالی دانشگاه های مهارتی را حسب مورد با حق رای به جلسه دعوت کند.

تصمیم گیری وتصویب سیاست‌های آمایش، گسترش و اجرای رشته های تحصیلی در دانشگاه فنی و حرفه ای و دانشگاه جامع علمی کاربردی و بنابر مورد پیشنهاد به شورای گسترش آموزش عالی.

تصمیم گیری و تصویب سیاست های برنامه ریزی آموزشی و درسی در دانشگاه فنی و حرفه ای و دانشگاه جامع علمی کاربردی و بنابر مورد پیشنهاد به شورای عالی برنامه ریزی آموزشی.

تصمیم گیری در موارد ارائه شده از سمت دانشگاه فنی و حرفه ای و دانشگاه جامع علمی کاربردی به شورا.

در دانشگاه فنی و حرفه ای(دانشگاه ملی مهارت) و دانشگاه جامع علمی کاربردی شوراها و کمیته های به شرح زیر تشکیل می شود:

شورای برنامه ریزی آموزشی و درسی

کمیته تخصصی گسترش آموزش عالی

شورای برنامه ریزی آموزشی و درسی و کمیته تخصصی گسترش آموزش عالی در هر یک از دانشگاه های مهارتی به ریاست رئیس آن دانشگاه تشکیل می شود اعضاء آنها در چارچوب آئین نامه تشکیل شورای برنامه ریزی آموزشی و درسی و کمیته تخصصی گسترش آموزش عالی مصوب دانشگاه منصوب می شوند.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی یا نماینده تام الاختیار آن و مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی یا نماینده تام الاختیار آن عضو شورای برنامه ریزی آموزشی و درسی و کمیته تخصصی گسترش آموزش عالی در دانشگاه فنی و حرفه ای(دانشگاه ملی مهارت) و دانشگاه جامع علمی کاربردی هستند.

وظائف شورای برنامه ریزی آموزشی و درسی دانشگاه های مهارتی به شرح زیر است :

اجرای سیاست های کلی شورای عالی برنامه ریزی آموزشی وزارت و تطبیق آن با معیارهای آموزشهای مورد اجرا در دانشگاه

تهیه و تصویب مقررات معیارها و اصول حاکم بر برنامه های آموزشی و درسی دوره های مختلف رسمی و غیر رسمی مطابق ضوابط شورای عالی برنامه ریزی آموزشی وزارت؛

تدوین و تصویب نظام نامه ها، درس نامه ها و آیین نامه های آموزشی متناسب با مأموریت ها و وظایف دانشگاه مطابق ضوابط شورای عالی برنامه ریزی آموزشی

تصویب دستورالعمل های اجرایی برنامه ریزی درسی در مقاطع؛ رشته ها و گرایش های مختلف متناسب با مأموریت ها و وظایف دانشگاه

تأیید ضرورت ایجاد رشته ها، گرایش ها و دوره های جدید آموزشی در مقاطع مختلف متناسب با مأموریت ها و وظایف دانشگاه و ارائه آن به شورا

تدوین و بازنگری برنامه های درسی طبق ضوابط و مقررات و ارائه آن به شورا جهت تصویب نهایی

تصویب دوره های آموزشی عالی غیر رسمی و کوتاه مدت متناسب با مأموریت ها و وظایف دانشگاه و بنابر مورد ارائه آن به شورا جهت تصویب نهایی

تدوین و تصویب ضوابط ارزیابی برنامه های درسی و نظارت بر حسن اجرای آنها و ارائه گزارش دوره ای آن به وزارت

موارد ارجاعی از سمت شورا و معاونت آموزشی وزارت به دانشگاه

طرح توجیهی رشته تحصیلی جدید برنامه درسی رشته تحصیلی جدید و بازنگری برنامه های درسی موجود پس از تصویب در شورای برنامه ریزی آموزشی و درسی دانشگاه مهارتی توسط دبیر شورای تخصصی به مدت دو هفته در اختیار اعضاء شورا جهت ارائه نقطه نظرات اصلاحی قرار می گیرد.

در صورت عدم درخواست بررسی موارد فوق الذکر توسط اعضاء در شورا، مصوبات شورای برنامه ریزی آموزشی و درسی دانشگاه جهت تصویب نهایی در شورای عالی برنامه ریزی آموزشی توسط شورا تائید شده قلمداد می شود.

وظایف کمیته تخصصی گسترش آموزش عالی دانشگاه های مهارتی

تدوین طرح آمایش دانشگاه و ارائه آن به شورا جهت تصویب نهایی

ارائه پیشنهاد پیرامون گسترش و انحلال واحدها و مراکز دانشگاه مطابق ضوابط و سیاستهای شورای گسترش

آموزش عالی و پیشنهاد به شورا جهت تصویب نهایی

ارائه گزارش اجرای آمایش آموزش عالی در دانشگاه به شورا؛

موارد ارجاعی از سمت شورا و معاونت آموزشی وزارت به دانشگاه

فهرست کد رشته محل های هر دوره پذیرش به تفکیک پس از تصویب در کمیته تخصصی گسترش آموزش عالی دانشگاه به مدت دو هفته توسط دبیر شورای تخصصی در اختیار اعضاء شورا جهت ارائه نقطه نظرات اصلاحی قرارمیگیرد. در صورت عدم درخواست بررسی موارد فوق الذکر توسط اعضاء در شورا مصوبات کمیته تخصصی گسترش آموزش عالی دانشگاه جهت تصویب نهایی در شورای گسترش آموزش عالی توسط شورا تائید شده قلمداد می شود.

دانشگاه جامع علمی کاربردی آیین نامه نحوه تأسیس و فعالیت مراکز آموزش عالی علمی کاربردی و صدور مجوز دوره های آموزشی علمی کاربردی مصوب جلسه ۹۴۴ شورای گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی مورخ ۱۴۰۰٫۰۴٫۰۶ را در چارچوب ضوابط این شیوه نامه اجرایی می کند و در مواردی که آیین نامه فوق الذکر با این شیوه نامه اختلاف دارد موارد مصوب در این شیوه نامه ملاک عمل است.

نظارت بر اجرای این شیوه نامه و تفسیر آن بر عهده معاونت آموزشی وزارت است و از تاریخ ابلاغ این شیوه نامه جانشین کلیه آیین نامه ها شیوه نامه ها و ضوابط پیشین در زمینه برنامه ریزی آموزشی و درسی و گسترش دانشگاه فنی و حرفه ای و دانشگاه جامع علمی کاربردی می شود.

این شیوه نامه در ۶ ماده و ۴ تبصره در تاریخ ۱۴۰۳٫۵٫۱۵ مطابق با مصوبه جلسه ۹۵۴ شورای عالی برنامه ریزی آموزشی به تاریخ ۱۴۰۱٫۷٫۱۷ و مصوبه جلسه ۹۷۶ شورای گسترش آموزش عالی به تاریخ ۱۴۰۳٫۰۴٫۳۱ به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ برای دانشگاه فنی و حرفه ای(دانشگاه ملی مهارت) و دانشگاه جامع علمی کاربردی لازم الاجراست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1247320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =