پاسخ به سوالات پرتکرار درباره وام‌های دانشجویی

گاهی دانشجویان برای دریافت تسهیلات رفاهی از جمله وام دچار مشکلاتی می‌شوند و نمی‌دانند که از چه طریقی باید برای رفع این مشکل اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تسهیلات دانشجویی یا وام‌های دانشجویی با همکاری صندوق رفاه دانشجویان و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به دانشجویان داده می‌شود. که شامل وام‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت است. این وام‌ها کارمزد خیلی کمی دارند یا بدون کارمزد هستند، به همین دلیل بسیاری از دانشجوها سالانه به سراغ این نوع از وام‌ها می‌روند.

البته گاهی دانشجویان به علت آشنا نبودن با نحوه ثبت درخواست و مدارک شخصی نمی‌توانند وام را دریافت کنند و از سوی دیگر مسئولان معاونت دانشجویی دانشگاه‌ها و صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را دچار مشکل می‌کنند.

در این راستا چندی پیش بود که مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره اینکه چرا به برخی از دانشجویان متقاضی وام دانشجویی، مبلغی پرداخت نشده است، گفت: صرفا دانشجویانی که اطلاعات هویتی و تحصیلی نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ آنها در سامانه صندوق رفاه مورد تأیید قرار گرفته است، می‌توانند نسبت به تشکیل پرونده و ثبت تقاضای وام اقدام کنند.

وی اضافه کرد: بنابراین از دانشجویان تقاضا دارم که سامانه صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم را چک کرده و اگر نقص مدارک وجود دارد، به معاونت دانشجویی دانشگاه خود مراجعه کنند.

بنابراین در ادامه برخی از پرسش‌های متدوال دانشجویان درباره نحوه بازپرداخت وام‌های دانشجویی که منجر به بروز برخی مشکلات برای آنان شده است را همراه پاسخ صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آورده شده است.

مدارک مورد نیاز جهت درخواست وام دانشجویی

پاسخ سوالات پرتکرار دانشجویان درباره وام‌های دانشجویی

اطلاعات شخصی(هویتی) به درستی در سیستم بارگزاری نشده است، به همین جهت برای ورود به کارتابل مشکل دارند؟

دانشجو باید به اداره رفاه دانشگاه محل تحصیل یا از طریق سایت صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ، بخش ارتباط با مسئولان و کارشناسان، قسمت بازپرداخت و تسویه حساب، مشکل را مطرح و پیگیری کنند. البته ارائه کپی کارت ملی و شناسنامه فرد لازم است.

اگر دانشجویی دارای سنوات سال‌های گذشته باشد و از طریق بانک ملی بدهی خود را واریز کرده ولی همچنان بدهکار صندوق است، برای تسویه حساب چه کار باید انجام دهد؟

دانش آموختگانی که دارای دفترچه اقساط از سامانه قدیم صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم هستند، باید به ارائه اصل اسناد دفترچه‌های پرداختی به صندوق رفاه و از هماجا نیز می‌توانند مراحل تسویه حساب خود را پیگیری کنند.

در صورتیکه مبلغ بدهی را ۲ بار واریز کنیم، چه می شود؟

در صورتیکه دانش آموخته بدهی‌های دیگری داشته باشد، مبلغ واریز شده از مانده بدهی‌های دیگر دانشجو کسر می‌شود. در غیر این صورت پس از صدور تسویه حساب مبلغ اضافه واریزی از طریق صندوق قابل برگشت است.

نحوه استرداد مبلغ اضافه واریزی چگونه است؟

پس از تایید تسویه حساب از سوی صندوق با ارائه درخواست استرداد از طریق دانشگاه یا به صورت مستقل از شخص( شماره حساب یا شماره شبا شخص) اقدام کنند.

در صورتی که وجه پرداختی از حساب کسر شود ولی به پرونده انتقال نیابد، چه باید کرد؟

اگر پس از کسر مبلغ از حساب پس از ۷۲ ساعت وجهه پرداختی به حساب دانش آموخته بازنگردد، باید پس از دریافت صورتحساب، و اعلام دریافت درگاه پرداخت از طریق ارائه مدارک به دانشگاه محل تحصیل و تنظیم درخواست کار به صندوق منعکس شود. همچنین از طریق سایت صندوق بخش ارتباط با مسئولان و کارشناسان قسمت بازپرداخت و تسویه حساب مشکل را پیگیری و حل کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1249520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =