فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی از کار عملی می‌ترسند

رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد گفت: فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی با اطلاع از مسائل تئوری وارد بازار کار می‌شوند، اما به صورت عملی آن‌ها را پیاده نکرده‌اند. برای پیاده کردن آنها یک عامل ترس بین دانشجویان است.

علیرضا غلامی رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره راهکارهایی برای چالش‌های آموزشی در رشته کشاورزی اظهار کرد: در شیراز یک مدرسه عالی-مهارتی کشاورزی داریم که از طریق آن 650 آیتم مختلف را لیست و دوره‌های مختلف آن را برگزار می‌کنیم. هرکدام از متخصصین کشاورزی در دانشگاه که فکر می‌کنند این آیتم‌ها ممکن است راهکاری بر حل چالشی باشد این را آموزش می‌دهند. در کنار آن به تمام متخصصین کشاورزی اعلام کردیم هرچالشی که فکر می‌کنید نیاز به آموزش دارد را پیشنهاد بدهید، تا در این مدرسه گنجانده شود. بیشتر در حوزه محصولات گلخانه‌ای که کوتاه مدت و پربازده هستند، متقاضی است. برای مثال، در پرورش گل‌های آپارتمانی خیلی مراجعه کننده داشته‌ایم.

وی با اشاره به این که چالش‌های فارغ‌التحصیلان این رشته چیست، گفت: فارغ‌التحصیلان رشته کشاورزی با اطلاع از مسائل تئوری وارد بازار کار می‌شوند، اما به صورت عملی آن‌ها را پیاده نکرده‌اند. برای پیاده کردن آنها یک عامل ترس بین دانشجویان است. تفکر آنان این است که اگر از دانش خود استفاده کنند نتیجه‌ای نداشته باشد و آبروی علمی‌شان برود. درصورتیکه هرکاری یک شکست دارد. زمینه هر پیروزی چندین شکست است که به پیروزی برسد. دومین عامل، عدم منابع موجود است. یعنی نمی‌توانند جایی رو پیدا کنند که این مسائل را پیاده کنند. برای مثال، کشاورزی که سال‌ها کشاورزی می‌کند، هیچ‌وقت دانشجوی فارغ‌التحصیل از دانشگاه را قبول ندارد که بخواهد از ایده‌هایش استفاده کند. همچنین بر این باور است که من تجربه دارم و سال‌ها به همین روش جلو رفته‌ام و نتیجه گرفته‌ام.

غلامی گفت: یکی از کارهای خوبی که جهت آشنایی با این رشته می‌توان انجام داد، برگزاری بوت‌کمپ‌هایی از سمت دانشگاه برای دانش‌آموزان است. دانشگاه هایی که در زمینه کشاورزی قوی هستند باید برنامه‌هایی طبق تفاهماتی که با آموزش و پرورش انجام شده، از دانش آموزان مدارس دعوت کنند و با حوزه کشاورزی، عملکردشون، بازار کار و طریقه مشتری گیری برای کار آن‌ها را آشنا کنند. عدم آشنایی در دوران مدرسه ارتباط بین دانش‌آموز و دانشگاه را در این رشته کمرنگ می‌کند. به همین دلیل دانش‌آموزان سراغ این رشته نمی‌روند.

وی افزود: در حوزه کشاورزی دانش بنیان می‌توان از کسانی که در این حوزه کارکردند کمک گرفت. باید افرادی که گلخانه‌های هوشمند دارند و در حال حاضر ثمردهی و بازدهی خوبی دارند، را به صورت کارافرین برتر دعوت و به دانش‌آموزان معرفی کنند. به همین ترتیب داوطلبان با این سیستم کاری آشنا می‌شوند. برای مثال، این افراد اصلاح بذر و محصولات را باید به طور شفاف و واضح برای دانش‌آموزان توضیح دهند.

غلامی با اشاره به یکی دیگر از راهکارهایی که در جهت از بین بردن چالش‌های آموزش کشاورزی می‌توان استفاده کرد، گفت: آموزش عالی در دوره ای یکسری دانشگاه جامع علمی‌-کاربردی را تاسیس کرد که هدف خوبی پشت آن بود، که البته محقق نشد. چون راه را اشتباه رفتند. در این دانشگاه دانشجوی کشاورزی همزمان با یاد گرفتن دروس تئوری به دروس عملی هم مشغول می‌شد. در یکی از گلخانه های بزرگ شیراز که تدریس داشته‌ام، دانشجوها بازدید می کردند و تمام سرفصل‌ها را دقیقا با موارد عینی می دید. علم و عمل هردو در کنار هم بودند. پس بهتر است بازدیدهای میدانی در دروس تئوری بیشتر شود و قسمت عملی دروس را پررنگ و دقیق تر کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1252655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =