دانش‌آموزان غرق در هوش مصنوعی اما مدارس پایبند شیوه‌های سنتی

دانش‌آموزان امروزی از همان دوران کودکی کار با اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را یاد می‌گیرند اما همین نسل وقتی وارد مدرسه می‌شوند، با فضای آموزشی مواجه می‌شوند که چندین قدم با تکنولوژی‌هایی که آن‌ها می‌شناسند، فاصله دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، دنیای امروز دنیای تغییر در لحظه است و تکنولوژی به سرعت تغییر می‌کند. دانش‌آموزان امروزی از همان دوران کودکی کار با اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را یاد می‌گیرند. هوش مصنوعی هم که پدیده عصر امروز است، چیز غریبی برای این نسل نیست و راحت می‌توانند از آن استفاده کنند. در حقیقت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نقش به سزایی در یادگیری آن‌ها دارد.

بیشتر بخوانید

پلتفرم «شاد» بستر مناسبی برای آموزش مجازی در مدارس نیست

اما همین نسل وقتی وارد مدرسه می‌شوند، با فضای آموزشی مواجه می‌شوند که چندین قدم با تکنولوژی‌هایی که آن‌ها می‌شناسند، فاصله دارد. آن‌ها در عصر هوش مصنوعی روزگار می‌گذرانند اما بسیاری از معلمان و کادر مدرسه، برای اینکه هم‌پای دانش‌آموزان پیش بروند، آموزش ندیده‌اند.

یا سیاست‌ها همچنان متکی بر پاک کردن صورت مسئله و مقابله با هر رویداد جدید است و آموزش و پرورش به جای اینکه به دانش‌آموز بیاموزد، چطور از این فرصت‌ها استفاده کند، او را از حضور در فضای مجازی منع می‌کند. این موضوع نه تنها در مورد دانش‌آموزان بلکه در مورد معلمان هم وجود دارد؛ چراکه آموزش و پرورش به جای آموزش به معلمان مانع فعالیت‌ آن‌ها به صورت بلاگر می‌شود. البته که فضای مجازی می‌تواند آسیب‌هایی داشته باشد اما لازمه رفع آسیب‌ها آموزش است و حذف تکنولوژی امکان‌پذیر نیست.

نواقص بسیار زیاد سیستم آموزشی در کشور به ویژه در حوزه آموزش‌های ضمن خدمت

سمیه رحمت مدرس کارگاه‌های تربیت معلم با انتقاد از رویه آموزش و پرورش در مواجهه با فضای مجازی به ایسکانیوز گفت: تا پیش از ظهور فضای مجازی، آموزش معلمان محدود به آن چیزی بود که در دانشگاه و به صورت تئوری آموخته بودند. فضای مجازی دنیای جدیدی را به سوی معلمان به ویژه در مناطق محروم کشور باز کرد. نمی‌توانیم منکر نواقص بسیار زیاد سیستم آموزشی در کشور به ویژه در حوزه آموزش‌های ضمن خدمت شویم. فضای مجازی فرصتی بود که معلم‌ها از یک‌دیگر یاد بگیرند. از این منظر معلم بلاگری اتفاق خوبی است.

این کارشناس تعلیم و تربیت با اشاره به اینکه محتواسازی در فضای مجازی می‌تواند مفید باشد به شرط اینکه معلم استفاده درست از آن را یاد بگیرد، عنوان کرد: در کشورهای پیشرفته کلاس‌ها و دوره‌هایی برای معلمان برگزار می‌شوند که در آن می‌آموزند چطور از فضای مجازی برای ارتقای سطح شغلی خود استفاده کنند. در کشور ما این آموزش‌ها وجود ندارد و نمی‌توانیم از معلمانمان انتظار داشته باشیم که کاری را انجام دهند که برای آن آموزش ندیده‌اند.

اسفندیار نظری استاد دانشگاه و کارشناس آموزش و پرورش هم در پاسخ به این سوال که آموزش و پرورش باید در عصر هوش مصنوعی چطور عمل کند، به ایسکانیوز گفت: معلم در عصر هوش مصنوعی نقش مهمی را بازی می‌کند و با رعایت چهار اصل آموزش می‌تواند، به رشد دانش‌آموزان کمک کند. این چهار اصل خلاقیت، گفت‌وگو، کار گروهی و تفکر انتقادی هستند. در این عصر بسیاری از مشاغل از بین می‌روند اما آنچه در آموزش هیچ گاه حذف نمی‌شود، نقش معلم است.

در سال‌های آینده تغییر به ثانیه می‌رسد

وی افزود: معلمان باید در این عصر کنار آمدن با تغییرات را بیاموزند؛ در سال‌های آینده تغییر به ثانیه می‌رسد و از امروز سیاست‌گذاران آموزش باید روی تقویت این چهار اصل در معلمان کار کنند.

نظری عنوان کرد: جایی که آموزش قوی باشد، ریسک سرمایه‌گذاری پایین است. دانش‌آموز نباید هویت خود را از دست بدهد و این هم وظیفه معلم است. یکی از ویژگی‌های مهمی که معلمان این عصر باید داشته باشند، زمان‌شناسی است. معلم باید بتواند گذشته را خوب انتقال دهد، ویژگی‌های حال را به درستی بسنجد و آینده درخشانی را برای دانش‌آموز ترسیم کند.

در واقع در نبود آموزش‌های به جا و درست، دانش‌آموز سردرگرم می‌شود و با آزمون و خطا سعی در یادگیری دارد و ممکن است که به جای استفاده مفید، دچار اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی شود. نظری با اشاره به اینکه امروزه ما دغدغده ورود بیش از اندازه دانش‌آموزان به فضای مجازی را داریم، توضیح داد: این موضوع باعث کم‌خوابی، کم اشتهایی و نوعی از خودزدگی شده است. این مسئله نگرانی‌هایی را به ویژه در دوره ابتدایی به وجود آورده است. در چین که جمعیت زیادی دارد، ۷۵ درصد کودکان در هفته تنها سه ساعت از بازی‌های کامپیوتری استفاده می‌کنند اما در کشور ما بیشترین زمان کودکان در فضای مجازی سپری می‌شود. ورود بیش از اندازه به فضای مجازی باعث شده تا خلاقیت در دانش‌آموزان کاهش پیدا کرده و اختلالات روانی بیشتر شود.

استاد دانشگاه معتقد است که اگر معلمان آموزش دیده و ماهر باشند، به شخصیت‌های تاثیرگذار برای دانش‌آموزان تبدیل می‌شوند. وی درخصوص نحوه صحیح استفاده از تکنولوژی در حوزه آموزش توضیح داد: استفاده از تجهیزات و تولید محتوای آموزشی می‌تواند به پیشرفت دانش‌آموزان کمک کند اما اینکه معلم در کسوت بلاگری ظاهر شود و در کلاس مدام به فکر تولید محتوای مخاطب‌پسند باشد، نه تنها کمکی به آموزش نخواهد بود بلکه دانش‌آموزان هم به تقلید از معلم وارد این فضا شده و بیشترین زمان خود را صرف بلاگری در فضای مجازی خواهند کرد.

استاد دانشگاه بیان کرد: معلم می‌تواند با تولید محتوای مفید در عصر هوش مصنوعی دانش‌آموز را با طبیعت و ویژگی‌های جامعه آشنا کند تا دانش‌آموز توسعه قابل توجهی در دانش، مهارت زندگی و مهارت شغلی داشته باشد. این توسعه زمانی رخ می‌دهد که معلمان به ویژگی‌ها جهان امروز آگاهی داشته باشند و بدانند که چطور از تکنولوژی برای افزایش کیفیت تدریس استفاده کنند.

چند درصد از این ۱۱ میلیارد ساعت صرف یادگیری ضروری‌ترین مهارت‌های قرن ۲۱ می‌شود؟

وی ادامه داد: ما سالانه ۱۱ میلیارد ساعت صرف آموزش معلمان و دانش‌آموزان می‌کنیم، سوال اینجاست که در عصر امروز که در ۱۵ ثانیه به کمک اینترنت می‌توان به اطلاعات بسیاری دست یافت، چند درصد از این ۱۱ میلیارد ساعت صرف یادگیری ضروری‌ترین مهارت‌های قرن ۲۱ می‌شود؟ از جمله این مهارت‌ها توسعه خلاقیت، آموزش کار گروهی و مهارت‌های اجتماعی اشاره کرد. در قرن ۲۱ مهم‌ترین وظیفه مدرسه ایجاد شوق یادگیری است. چند ساعت از این ۱۱ ساعت به ارتقای نشاط، سلامت جسمی و روحی و افزایش اعتماد به نفس اختصاص دارد؟

کارشناس آموزش و پرروش با بیان اینکه وظیفه آموزش و پرورش ایجاد فضای امن همراه با انگیزه برای معلمان است، مطرح کرد: در این زمینه باید دوره‌های ضمن خدمت مناسب طراحی کند. از جهتی گروه‌های آموزشی در ادارات باید تقویت شوند اما به دلیل کمبود معلم موضوع گروه‌های آموزشی جدی گرفته نمی‌شود. تقویت دانشگاه فرهنگیان هم باید در دستور کار قرار گیرد. علاوه بر این آموزش و پرورش باید از مسائل جناحی و سیاسی دوری کند. بچه‌ها باید در مدرسه زندگی کردن را یاد بگیرند.

به گزارش ایسکانیوز، در واقع باید نوک پیکان انتقادات را به سمت آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان گرفت که چرا همچنان در طراحی دوره‌های ضمن خدمت به نیازهای روز حوزه آموزش در کشور توجه نمی‌کنند؟ آموزش و پرورش مدام اعلام می‌کند که بیشترین دوره‌های ضمن خدمت را برگزار می‌کند اما چقدر از این دوره‌ها کارآمد هستند؟ چرا معلمان احساس نمی‌کنند که این دوره‌ها مفید هستند و صرفا برای گرفتن رتبه یا از سر اجبار شرکت می‌کنند؟

انتهای پیام/

کد خبر: 1254140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =