تهدید آموزش سنتی از سوی هوش مصنوعی/ دانشگاه‌ها و مدارس نیازمند باز تألیف هستند

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه آموزش سنتی با هوش مصنوعی تهدید می‌شود، گفت: دانشگاه‌ها و مدارس نیازمند باز تألیف هستند

افضل‌السادات حسینی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: نمی‌توان نقش هوش مصنوعی در زندگی روزمره‌ را نادیده گرفت چراکه هوش مصنوعی به صورت گسترده وارد دنیا شده و بدون مدیریت نمی‌توان از آن بهره‌برداری درستی داشت. بنابراین نیاز است مدیریتی درست و دقیق در مورد هوش مصنوعی انجام شود.

وی افزود: شاید دانشگاه‌ها به دلیل این که دانشجویان بیشتر از اساتید از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، غافلگیر شده باشند؛ اما من وقتی متوجه این موضوع شدم، سعی کردم تا حد امکان با هوش مصنوعی و کارکردهای آن آشنا شده و استفاده از آن را یاد بگیرم.

حسینی بیان کرد: اگر بخواهیم از هوش مصنوعی به عنوان ابزاری که جای انسان را بگیرد؛ مثلا کار پژوهشی کند؛ مقاله بنویسد و مطلب آماده سازد، استفاده کرده و آن را توجیهی برای تنبلی‌های کاری خودمان کنیم؛ نه تنها مفید نیست بلکه می‌تواند مضر و آسیب رسان هم باشد.

استاد دانشگاه عنوان کرد: آشنایی معلمان و اساتید با هوش مصنوعی یک ضرورت است. من معتقدم که هوش مصنوعی و خلاقیت ویژگی‌هایی هستند که اگر آموزش از آن‌ها بهره‌مند نشود، عقب می‌ماند.

وی ادامه داد: توصیه من به دانشجویان این است که از هوش مصنوعی استفاده کنید؛ اما خلاقیت خودتان را هم در آن دخیل کنید. یعنی از هوش مصنوعی کمک بگیرید اما فکر خودتان را هم به کار بگیرید. چراکه هوش مصنوعی بر اساس اطلاعاتی است که ما به آن داده‌ایم بنابراین محدودیت‌هایی دارد؛ مثلاً نمی‌تواند مثل انسان ایده‌های خلاقانه داشته و نوآورانه فکر کند.

حسینی در خصوص مزایای هوش مصنوعی گفت: هوش مصنوعی مزایای نیز زیادی دارد؛ مثلا مطالب را به خوبی طبقه بندی می‌کند یا برخی از کارهایی که انجام دادنشان وقت زیادی می‌گیرد را در مدت زمان کوتاه‌تری انجام می‌دهد. با این حال اگر بخواهیم در انجام کارها کامل به آن تکیه کرده و استفاده نابه‌جا کنیم، جنبه‌های منفی آن ممکن است بر ویژگی‌های مثبتش غالب شود.

استاد دانشگاه تهران اظهار کرد: توصیه من این است که ما باید برای هر تکنولوژی و پدیده جدیدی که پیش می‌آید آمادگی لازم را داشته باشیم تا درست با آن مواجه شویم نه اینکه بعد از پیش آمدن آن پدیده گیج و منفعل شویم و ندانیم که چه باید کرد.

حسینی در خصوص میزان استفاده دانشجویان از هوش مصنوعی خاطرنشان کرد: طبق چیزی که تا کنون متوجه شده‌ام، استفاده دانشجویان از هوش مصنوعی بسیار گسترده است. من از دانشجویان ارشد و دکتری هیچوقت آزمون سنتی نگرفته‌ام در عوض همیشه با سوالات پروژه محور فرصتی را برای ارزشیابی آنان فراهم کرده‌ام. ارزشیابی آخر ترم سوالاتی هستند که نیاز به تمرکز دارند.

استاد دانشگاه گفت: سال‌های گذشته دانشجویان می‌گفتند برای پاسخ به سوالات مجبور به مطالعه ده‌ها کتاب شده‌اند؛ اما در سال‌های جدید دغدغه داشتم و می‌دانستم که اگر سوالات را در هوش مصنوعی بزنند، جواب‌ها را به آن‌ها خواهد داد. برای همین تاکید کردم هرگز سوالات را به هوش مصنوعی ندهید؛ اما حتما از آن بهره بگیرید. وقتی کسی جواب‌ها را از هوش مصنوعی می‌گیرد، تحقیقش قابل قبول نیست.

حسینی عنوان کرد: دانشگاه‌ها و مدارس نیازمند باز تألیف هستند. یکی از دلایلش این است که برخی دانشگاه‌ها به صورت سنتی کلاس برگزار می‌کنند و ساختار فضایی کلاس استاد محور بوده و تعامل در آن کمرنگ است. مدل آموزش سنتی قطعا با هوش مصنوعی تهدید خواهد شد؛ اما اگر روش‌های نوین و خلاقانه در کلاس حاکم باشد، در این صورت هوش مصنوعی کمک حال است و جایگزین نخواهد بود.

وی تصریح کرد: دانشجویان برای جمع‌آوری اطلاعات به دانشگاه نمی‌آیند. باید چگونه فکر و پژوهش کردن را به دانشجویان آموخت. آموزش سنتی با هوش مصنوعی شکست خورده است؛ اما رویکردهای نوین و خلاق با هوش مصنوعی تقویت نیز می‌شوند.

استاد دانشگاه در خصوص چگونه تشخیص دادن تقلب دانشجویان گفت: اساتید برای تشخیص این موضوع نیازمند آشنایی با هوش مصنوعی هستند. علاوه بر این هوش مصنوعی تکمیل نیست و در برخی خدمات‌دهی‌ها و اطلاعاتش اشکالاتی وجود داشته و ناقص است. بنابراین اگر اساتید با هوش مصنوعی کار کرده باشند می‌توانند متوجه این موضوع شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در خصوص استفاده دانشجویان از هوش مصنوعی در تحقیقاتشان گفت: استفاده از هوش مصنوعی در صورتی که در حد بهره‌برداری باشد اشکالی ندارد؛ اما اگر فقط از هوش مصنوعی کپی کرده و خودشان فکر نکنند، تقلب است و در ارزشیابی نمره‌ای نمی‌گیرند.

وی افزود: باید در آیین‌نامه‌ها قید شود که کسی حق کپی کردن ندارد تا بازدارندگی داشته باشد. این که کسی صرفا بخواهد با هوش مصنوعی کارهایش را پیش ببرد تخلف است و باید جلوی آن را گرفت.

استاد دانشگاه اظهار کرد: آموزش تخصصی هوش مصنوعی نیازمند هماهنگی بین متخصصین مرتبط با هوش مصنوعی و تمامی دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها است. آموزش هوش مصنوعی باید در دانشگاه‌ها به صورت گسترده مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

وی تشریح کرد: باید پکیج‌هایی برای آموزش هوش مصنوعی آماده شود و کسانی که تخصص هوش مصنوعی دارند، با اساتیدی که کارشان آموزش است، کار ترکیبی انجام دهند؛ تا اساتید و دانشجویانی که می‌خواهند از هوش مصنوعی و مزایای آن بهره ببرند را راهنمایی کنند. تمامی این‌ها به کار، آموزش و تخصص نیاز دارند.

هوش مصنوعی؛ رشته یا فرارشته؟

حسینی مطرح کرد: هوش مصنوعی بین رشته و فرارشته است. درست است که برخی هوش مصنوعی را به صورت تخصصی دنبال می‌کنند، اما اکنون هوش مصنوعی در زندگی تمامی افراد نقش دارد و همه با آن درگیر هستند. بنابراین من بعید می‌دانم کسی نگاهی غیر از این داشته باشد که هوش مصنوعی بخشی از زندگی آدم‌ها شده است و اگر بتوان بستر استفاده مناسب از آن را طراحی کرد، زمینه رشد خیلی از رشته‌ها را فراهم می‌کند.

وی اضافه کرد:: استفاده اساتید از هوش مصنوعی در سال‌های جدید بسیار جدی‌تر شده است. چون دانشجویان بسیار با آن درگیر هستند؛ اساتید نیز چاره ای جز آشنایی با آن ندارند. از طرفی اینکه هوش مصنوعی روز به روز در حال رشد و تحول است بنابراین نیاز است که اساتید نیز با تحولات آن آشنا باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: هوش مصنوعی اساتید را نیز به چالش کشیده است به طوری که در گروهی از اساتید بحث اینکه هوش مصنوعی چینی بهتر است یا آمریکایی مطرح بود. بنابراین هوش مصنوعی یکی از موضوعات مورد بحث اساتید نیز هست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1259212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =