طرح معلم خراسانی برای نجات فارغ‌التحصیلان از سردرگمی

سردرگمی در انتخاب رشته دغدغه بسیاری از دانش‌آموزان و خانواده‌هاست. معلم خراسانی، با طراحی فرم‌های روان‌سنجی بومی توانسته است به کاهش این سردرگمی کمک کند و تحولی در هدایت تحصیلی ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، شاید افراد بسیاری سردرگمی بعد از فارغ‌التحصیلی را تجربه کرده باشند یا مثلا بعد از پایان دبیرستان وارد دانشگاه شوند اما در میانه راه حس کنند که حالشان خوب نیست. این سردرگمی دغدغه معلمی از خراسان رضوی هم بود اما این دغدغه را از گوشه ذهنش بیرون کشید و تلاش کرد تا با روش‌هایی به دانش‌آموزان کمک کند که استعداد و توانمندی خود را کشف کنند.

ابراهیم باقری‌پور که به پاس تلاش‌هایش برنده جایزه معلم شد، درباره فعالیت‌هایش به ایسکانیوز گفت:
من نزدیک ۱۰ جلد کتاب درسی و کمک‌درسی برای دانشگاه و آموزش و پرورش نوشته‌ام و نزدیک ۲۹ سال سابقه تدریس دارم. فعالیت شاخصی که به نظر داوران جایزه معلم آمد، این بود که چطور می‌شود دانش‌آموزان را در پایه دهم که به غلط در ایران به حساس‌ترین پایه تحصیلی تبدیل شده، هدایت تحصیلی کرد.

وی درباره برگه‌های هدایت تحصیلی گفت: متأسفانه برگه‌های هدایت تحصیلی که در پایان پایه نهم به دانش‌آموزان داده می‌شود، بر اساس فرم‌هایی است که دانش‌آموزان در سایت پر می‌کنند. این برگه‌ها با واقعیت قابلیت‌های دانش‌آموزان همخوانی ندارد. دانش‌آموزانی با معدل بالا به سمت رشته‌هایی مثل کشاورزی هدایت می‌شوند، در حالی که حتی از کنار یک مزرعه عبور نکرده‌اند. بخش‌هایی از این برگه هم اهانت است چراکه می‌گوید ما فرزند شما را براساس ظرفیت منطقه هدایت می‌کنیم یعنب کسی به استعداد شما کاری ندارد.

باقری‌پور درباره اقدامات خود توضیح داد: من مسیر را برعکس کردم و مهندسی معکوس انجام دادم. متوجه شدم دانش‌آموزانی که وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شوند، بعد از ۲۰ سال متوجه می‌شوند که برای این کار ساخته نشده بودند. من بعد از نوشتن کتاب‌های درسی که در ۳۶ رشته هنرستانی تدریس می‌شود، به مطالعه روان‌شناسی و مشاوره پرداختم و فرم‌هایی را طراحی کردم.

وی ادامه داد: این فرم‌ها را بهینه کردم و سوالات را بومی‌سازی کردم چراکه تست‌های بین‌المللی مثل ام‌بی‌تی‌آی یا ام‌ام‌پی‌آی با علایق و سلایق دانش‌آموزان ایرانی تطابق ندارند. وقتی از دانش‌آموز می‌خواستم در سایت این تست‌ها را انجام دهد، به دلیل بومی نبودن، دانش‌آموز حتی متوجه سوال نمی‌شد.

وی افزود: من سوالات را بومی کردم و به حدود ۶ تا ۱۴ سوال رسیدم که چکیده هزار و ۸۳۹ سوال روان‌شناختی و روان‌سنجی است. این سوالات را با روان‌شناسی چهره ادغام کردم و بیش از سه هزار دانش‌آموز را روان‌سنجی کردم. نتایج این روش برای هیئت داوران جایزه معلم خیلی چشمگیر بود، چون نرخ گذار دانش‌آموزان از نهم به دهم افزایش پیدا کرد و تعداد ترک تحصیل کم شد. اولیا هم تا ۸۰ درصد رضایت داشتند.

باقری‌پور درباره چالش‌های اجرای این طرح گفت: بزرگ‌ترین چالش این طرح، نیروی انسانی است. مشاوران ما در سطح آموزش و پرورش یک چهارم استاندارد جهانی هستند. به ازای هر ۵۰۰ دانش‌آموز، ۱۶ مشاور داریم که بسیاری از آن‌ها بدون مشاوره وارد رشته مشاوره شده‌اند. در واقع این طرح بودجه مالی نمی‌خواهد، بلکه نیاز به بازنگری و بومی‌سازی سوالات دارد.

وی ادامه داد: فرم‌هایی که من طراحی کرده‌ام، در نهایت به یک توصیه‌نامه ۱۲ ساله منجر می‌شود. این طرح اگر در سطح کشور اجرا شود، می‌تواند تأثیر بزرگی داشته باشد. من دوست دارم این طرح به صورت اورژانسی در کشور گسترش پیدا کند.

باقری‌پور درباره تجربیات خود در مدارس تیزهوشان و حضور دانش‌آموزانی در این مدارس که مناسب این سبک مدارس نیستند، گفت: خیلی از مراجعین من دانش‌آموزانی هستند که از مدارس تیزهوشان به دلیل استرس‌هایی مثل ناخون جویدن یا وسواس شستن به من مراجعه می‌کنند. من تست شخصیت می‌گیرم و متوجه می‌شوم که جای این دانش‌آموزان در مدارس تیزهوشان نیست. اول مقاومت والدین زیاد است، ولی بعد از یک سال متوجه می‌شوند که تصمیم درستی گرفته‌اند.

وی گفت: آرزوی من این است که فضایی ایجاد شود تا این طرح گسترش پیدا کند. اگر وزارت آموزش و پرورش به اهمیت این موضوع پی ببرد، می‌تواند تحول بزرگی در سیستم آموزشی ایجاد کند.

انتهی پیام/

کد خبر: 1262837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =