فاطمه خاندانی، روانشناس کودک و نوجوان در گفتوگو خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز با اشاره به تأثیر روانی اخبار جنگ بر کودکان و لزوم مدیریت والدین توضیح داد: کودکان در مواجهه با اخبار ناخوشایند، واکنشهایی مانند وابستگی شدید به والدین، پرخاشگری در بازیها، پرسشهای مکرر یا بیتفاوتی عاطفی نشان میدهند که همگی بازتاب اضطراب ناشی از ناامنی است.
وی در ادامه افزود: کودکان والدین را قهرمانان زندگی خود میبینند؛ هرگونه اضطراب یا رفتار هیجانیِ کنترلنشده والدین، مستقیماً احساس ناامنی را در آنها تشدید میکند.
وی با اشاره به اینکه بیشتر ترسهای کودکان اکتسابی و ناشی از رفتار محیطی است گفت: خانوادهها از نمایش مداوم اخبار بحرانها در حضور کودکان پرهیز کنند و زمان مشخصی را برای پیگیری اخبار اختصاص دهند تا فضای خانه از تنش مستمر دور بماند.
روانشناس در ادامه گفت: پذیرش سوالات و احساسات کودک با جملاتی مانند ‹درست است که این اخبار ترسناکاند، من هم نگرانم›، بسیار مؤثرتر از انکار خطر یا کماهمیتنمایی واقعیتهاست. پاسخها باید صادقانه، مختصر و متناسب با سن و درک کودک باشد.
خاندانی تفاوت درک کودکان در مراحل رشدی را یادآور شد و توضیح داد: کودکان زیر هفت سال بهدلیل تفکر عینی، خطر را مستقیم و شخصی تفسیر میکنند و تصور میکنند و در در مواقع بحران دچار اضطراب شدید میشوند.
وی تأکید کرد: مواجههی کودکان با تصاویر خشن یا اخبار صوتی، دادههای پردازشنشده در ذهن آنها باقی میگذارد که میتواند تا بزرگسالی به کابوس یا اضطراب پایدار تبدیل شود.
روانشناس با اشاره به راهکارهای عملی برای کاهش اضطراب تأکید کرد: استفاده از هنر مانند نقاشی و موسیقی برای بیان غیرمستقیم احساسات، طراحی بازیهای گروهی یا فعالیتهای هدفمند برای ایجاد تمرکز مثبت و آموزش مهارتهایی مانند تنفس دیافراگمی و شناسایی ‹نقاط امن خانه› با کمک تصاویر ملموس میتواند به طور محسوس در کاهش اضطراب کودکان مؤثر باشد.
وی افزود: ارتباط عاطفی مستمر با جملات اطمینانبخش مانند ‹همهی ما مراقب تو هستیم› حتی هنگام خروج والدین از خانه، و تعیین یک شیء نمادین مانند کلید یا عکس به عنوان یادآور بازگشت والدین، احساس امنیت را تقویت میکند.
خاندانی با اشاره به ضرورت تهیهی کیف اضطراری کودکمحور توضیح داد: این کیف باید حاوی آب، داروهای ضروری، چراغ قوه، نسخهی تصویری مدارک شناسایی، و فهرست شمارههای اورژانس، آتشنشانی و پلیس با نمادهای ساده باشد تا کودک بتواند در مواقع نیاز از آن استفاده کند.
روانشناس در پایان توصیه کرد: تمرین موقعیتهای بحرانی از طریق قصهگویی یا نقشآفرینی آمادگی ذهنی کودکان را بدون ایجاد ترس افزایش میدهد.
خبرنگار: مهدیه امجدیان
انتهای پیام/
نظر شما