به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی ایسکانیوز، پروژه ترمینال بین المللی سلام از سال ۱۳۸۹ شروع شد، اما به دلیل عدم تامین مالی پروژه مدت زیادی متوقف بود سر انجام در سال ۱۳۹۴ طی مذاکراتی بین بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهر سازی قرار شد پروژه به صورت BLT انجام شود. سعید کیا در ادامه افزود: وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۳۹۵ تصمیم گرفت تغییراتی در پروژه ترمینال سلام ایجاد کند و ظرفیت این ترمینال را از ۴ میلیون نفر به ۵ میلیون نفر افزایش داد و طی توافقات انجام شده سر انجام بنیاد مستضعفان در سال ۱۳۹۶ احداث ترمینال بین المللی سلام را آغاز کرد.
سعیدی کیا با اشاره به تحریمهای سخت بین المللی گفت:گرچه درزمان اجرای پروژه در شرایط تحریم بسیار سختی به سر میبردیم، اما با هماهنگی کامل بنیاد مستضعفان با وزارت راه و شهرسازی پروژه به نتیجه رسید با وجود تغییرات مد نظر وزارت راه در مدت کمتر از دو سال توانستیم این پروژه عمرانی بی نظیر در کشور را به مرحله افتتاح برسانیم در این پروژه از حداکثر امکانات داخلی استفاده شده وپروژهای با این ابعاد و این تجهیزات و تکنولوژی برای اولین بار در نوع خود در کشور اجرا شده است.
رییس بنیاد مستضعفان افزود: بنیاد در این پروژه حدود ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده است که توسط پیمانکاران و شرکتهای زیر مجموعه این نهاد انقلابی در زمینی به مساحت ۶۰ هزار متر مربع اجرا شده است، طی قرار داد مسئولیت طراحی، ساخت و همچنین تامین منابع تواما بر عهده بنیاد مستضعفان واگذار شد و مقرر شد برگشت سرمایه گذاری بنیاد مستضعفان از طریق در آمدهای شهر فرودگاهی در حسابی تجمیع میشود و با سودی 3درصد بالاتر از تسهیلات بانکی به بنیاد مستضعفان پرداخت میشود.
سعیدی کیا در پایان گفت: این پروژه نماد همکاری خوب بین دو دستگاه هست که میتوانند الگویی برای سایر پروژههای مشابه در کشور باشند امیدوارم این پروژه ثمرات خوبی را برای مردم به همراه داشته باشد.
منوچهر خواجه دلویی معاون توسعه ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان نیز در مورد این پروژه ملی تشریح کرد: این پروژه ظرف ۱۶ ماه در کمترین زمان ممکن اجرا شد و پروژه ترمینال سلام ثابت کرد در شرایط تحریم فنیترین پروژههای کشور را میتوان با حداقل منابع و با اتکا بر توان و تخصص داخلی به انجام رساند که نتیجه حاصل همکاری نزدیک بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی و سایر سازمانهای مرتبط است. وی با اشاره به اینکه این فرودگاه از جهت فناوریها و تجهیزات به کار رفته در کشور پیشرو است یاد آور شد: بنیاد مستضعفان تجربه فرودگاه سازی در این وسعت با سیستمهای هایتک را به صورت کامل در کشور نهادینه کردو برخی سیستمهای خود کنترلی این فرودگاه در هیچ فرودکاه کشور وجود ندارد و امیدواریم بتوانیم این تجربه را در اختیار کشورهای منطقه به ویژه همسایگانمان قرار دهیم.
انتهای پیام/