به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ( ایسکانیوز)، در این نشست که حجتالاسلام رضا رویت، مدیر عامل بنیاد ملی خانواده. حجتالاسلام حجتالله ذاکر، معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد و جناب آقای دکتر رضا شریفی، زوج درمانگر و مشاور ازدواج و خانواده و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین (ع)، حضور داشتند به بررسی مسائلی چون ازدواج در کشور از منظر آمار، علل و عوامل کاهش ازدواج در ایران، نقش مسجد در افزایش ازدواج و تجارب موفق مساجد در ازدواج جوانان پرداخته شد.
در آغاز گفتگو حجتالاسلام رویت در پاسخ به این پرسش که ازدواج در کشور ایران از منظر آمار چگونه است؟ اینگونه پاسخ دادند که کشور ایران از دهه ۱۳۵۰، دهه ۱۳۶۰ و دهه ۱۳۷۰ شاهد یک نوسان و کاهش جمعیتی بوده و در کل، یک نسبت مناسبی در سالیان متعدد دیده نمیشود.
ایشان در ادامه بیان داشتند که یکی از مسائلی که ما دچارش شدیم این است که تحلیل درستی از آینده نداریم و نمیدانیم که امسال نسبت به سال های قبل چطور است. در هر حال، شاهد این هستیم که ازدواج جوانها که از سال ۱۳۸۹ به اوج خودش رسید که ۸۰ تا ۹۰ هزار ازدواج بوده و حاصل ازدواج های دهه شصتی هاست در سال ۱۳۹۸ به ۵۹۲ هزار ازدواج رسیده است.
دو چیز نگران کننده است. اول اینکه جامعهی مجردین چیزی بین ۱۰ تا ۱۲ میلیون نفر است. دختر و پسر در سن ازدواج و این برای کشوری که دارای هشتاد میلیون نفر جمعیت است عدد خوبی نیست. مسئله دوم که نگران کننده است؛ سن ازدواج است. میانگین ازدواج در پسرها ۲۷ سال و در دخترها ۲۲ سال است و این آمار در تهران در دخترها به ۲۷ یا ۲۹ سال هم میرسد. خارج شدن از سن ازدواج پیامدهایی را در پی دارد که از آن جمله میتوان به تأثیرگذاری در استحکام و کیفیت خانواده اشاره کرد. البته این قصه در مقایسه با جامعه بین الملل وضعیت بدی نیست مخصوصا وضعیت کشورهای غربی، اروپا و آمریکا.
در دنباله جلسه، حجتالاسلام ذاکر در پاسخ به پرسش اول (ازدواج در کشور ایران از منظر آمار) اینطور بیان داشتند که تنها نکته قابل دقت در بحث آمار، آسیب شناسی پیرامون آن است. علل و عواملی که باعث این آمار شده ناشناخته است. در ایران به ذائقۀ مخاطب دقت نمیشود و در رابطه با آسیب شناسی موانعی را ذکر میکنیم که گاهی نسبت به جامعۀ آماری ما حداقلی است. این را به کل جمعیت سرایت میدهیم. ما قشر خاکستری را هم بعضاً در آمار مباحث فرهنگی رها کردیم.
ایشان یادآور شدند مسائل اقتصادی مانند: مسکن، شغل و ... برای همه مسئله نیست و این به نوع نگاه ما به مسئله ازدواج بر میگردد. اگر بخواهیم نگاه جامع و کاملی داشته باشیم باید همۀ عوامل را در نظر بگیریم.
آقای دکتر شریفی در پاسخ به پرسش اول، (ازدواج در کشور ایران از منظر آمار) یادآور شدند که یک سیر نزولی داریم در ازدواج و آمارها حاکی از این است که میزان ازدواج، تقریبا ۴۰ درصد کم شده است و این زنگ خطری است در کشور ما، هر چند اِبا میکنم که کلمه بحران و یا فاجعه را بکار ببرم.
نکته دومی که باید متذکر شوم این است که ممکن است گفته شود تحلیل وضعیت ازدواج کشورمان هر چند نگران کننده است ولی در مقایسه با کشورهای غربی مثبت ارزیابی میشود؛ زیرا آمار ازدواج درکشورهای اروپایی و آمریکا بسیار پایین است. این قیاس اشتباه است! زیرا این تغییر در کشور ما در یک دوره کوتاه اتفاق افتاده ولی در کشورهای غربی از دوره رنسانس و به مرور زمان اتفاق افتاده است و این تغییر کوتاه مدت در ایران بسیار نگران کننده است.
نکته سوم راجع به آمار، این است که این بخشی از فاجعه است. آمارها به دو شکل است. یکی راجع به ریزش ازدواج و دیگری راجع به پایداری ازدواج. مخاطرۀ بعد این است که در یک سوم ازدواج های باقی مانده، رضایت زناشویی وجود ندارد. آمارها بیانگر وجود ۱۴ میلیون افراد آمادۀ ازدواج است که حدود ۱۳ میلیون آنها ازدواج اول هستند و ۱ میلیون باقی مانده بیوه زنان و مردانی هستند که نیاز به ازدواج مجدد دارند. وقتی عدم ازدواج و عدم پایداری ازدواج اتفاق میافتد یک نوع آسیب اجتماعی شکل میگیرد.
دکتر شریفی در ادامه پاسخ به پرسش اول بیان داشتند، افرادی که به هر عللی دیر ازدواج میکنند؛ به سمت ازدواج کاذب و یا ازدواج سفید (ازدواج بدون تعهد) کشیده میشوند. فرصتی برای زوجین برای ایجاد پایداری در ازدواج اتفاق نمیافتد و فرزندآوری زوجین دچار مشکل میشود.
در پاسخ به این پرسش، که علل و عوامل کاهش ازدواج در ایران را چگونه ارزیابی میکنید؟ در ابتدا جناب آقای دکتر شریفی بیان داشتند که یک بخش آن مربوط به مراحل و عوامل ازدواج است و بخش دیگر مربوط به موانع ازدواج. موانع ازدواج هم خودش، به موانع منطقی و غیر منطقی تقسیم میشوند.
در حوزه عوامل ازدواج، اگر سیر ازدواج را در نظر بگیریم. سیر اول آن تمایل به ازدواج است که در کشور ما از ۱۵ تا ۳۹ سالگی در نظر گرفته میشود. از نظر روان شناختی در حال حاضر میل به ازدواج در کشور ما وجود ندارد.
در دنباله دکتر شریفی با بیان مراحل شکلگیری ازدواج که عبارتند از: انگیزه و تمایل، آشنایی و جذب شدن، تصمیمگیری و انتخاب، آمادگی و اطمینان (نامزدی)، عقد و پیمان زناشویی و رضایت و پایداری ازدواج اینطور بیان کردند که در همه این مراحل، دچار مشکل هستیم. عدّهای انگیزه ازدواج ندارند؛ عدّهای فرد مورد نظرشان را پیدا نکردهاند؛ عدّهای در دوره نامزدی به مشکل میخورند و عدّهای نیز بعد از عقد.
ایشان در ادامه به بررسی موانع ایجاد انگیزه ازدواج پرداختند و یادآور شدند که یکی از موانع موجود، مشکلات اقتصادی است. کار، مسکن و... اگر شما نوسان ازدواج را نگاه کنید در دورههایی که رفاه اجتماعی فراهم بوده ازدواج ها بهتر بوده است. مشکل اقتصادی هم مانع ازدواج است و هم باعث تأخیر در ازدواج.
ایشان با ذکر دلایل غیرمنطقی برای عدم تمایل به ازدواج، متذکر شدند دلایلی چون: ترس از ازدواج، که علت روان شناختی آن، ترس از محدودیت پذیری است. ترس ناشی از ازدواج های تلخ و ناکام، ترس از طلاق، ترس از صیانت و اعتماد سازی، بودن فرصتهای رقیب ازدواج، همچون روابط بدون تعهد ، میتواند از جمله دلایل غیرمنطقی عدم تمایل به ازدواج باشد.
حجتالاسلام ذاکر در ادامه پاسخ به پرسش دوم (ارزیابی علل و عوامل کاهش ازدواج)، حل مشکلات و موانع مطرح شده توسط دکتر شریفی را مسجد دانسته و یادآور شدند که اگر عزمی راجع به حل این مشکلات وجود داشته باشد، مسجد میتواند کارگشا باشد. یکی از کارهایی که مسجد میتواند در آن نقش ایفا کند بحث آگاهی بخشی راجع به ترس از ازدواج و موارد ذکر شدهی دیگر است.
ایشان در ادامه بیان داشتند اگر نگرش افراد نسبت به مقولۀ ازدواج تغییر یابد؛ جوان برای ازدواج همۀ سختیها را به جان میخرد. تا نگاه اصلاح نشود و تعهد ایجاد نشود موانع به صورت زنجیرهای دست و بال جوانان را خواهد بست. وقتی نگاه به ازدواج تصحیح شد اگر در مسیر موانعی هم بوجود بیاید بر طرف خواهد شد. با نگاه تعبدی و معنوی به ازدواج، مشکلات برطرف و دست اندازها مرتفع خواهد شد. پس اولین کار مسجد اصلاح نگرش است.
وی در ادامه با نظر به نقش مسجد بیان داشتند که ضرورت ازدواج باید تبیین شود. ما در همۀ مواقع برای حل و بر طرف کردن مشکلات و موانع راهنمایی و رانندگی و امثال آن تابلو های مختلف در سطح شهر و جادهها میبینیم ولی راجع به ازدواج نه. اگر ما در مقولۀ ازدواج همین هشدارها را بدهیم بسیاری از مشکلات قابل حل است. یکی دیگر از کارکردهای مسجد، تبیین ضرورت ازدواج و مشکلات عدیدهای است که در صورت عدم ازدواج، حتی در حوزه اجتماعی و فرهنگی رخ میدهد.
نکته دیگری که به نظر میرسد مسجد میتواند به آن بپردازند و در مساجد کشور این کارکرد اجتماعی مغفول مانده، معرفی دو جوانی است که تمایل به ازدواج دارند. مسجد میتواند با یک رویکرد درست و یک روند منطقی افرادی را به یکدیگر معرفی کند.
حجت الاسلام ذاکر یکی از رسالت های دیگر مسجد را ارائه الگوهای موفق دانسته و بیان داشتند که آقای دکتر شریفی اشاره کردند به ترس از طلاق و ... ما باید از طریق مساجد الگوهای موفق در ازدواج را به جوان ها معرفی کنیم و بعد بیان کنیم علت موفقیت آنها چه بوده است. زوجهایی را که از نظر پایداری در ازدواج، تأمین عاطفی همدیگر و ... موفقند را امام جماعت و یا هیئت امناء مساجد دعوت کنند و در جلسات معارفه ای، معرفی کنند.
ایشان یکی دیگر از رسالت های مسجد را ترویج ازدواج آسان دانسته و متذکر شدند که بحث ترویج ازدواج آسان را میتوانیم در مساجد داشته باشیم. بعضی اوقات جوانهایی به مسجد مراجعه میکنند که تمایل به ازدواج دارند. مسئولیت پذیرند ولی مراجعه میکنند به شخصی که پدرش جزء نمازگزاران است و آن شخص از آن جوان راجع به شغل و مسکن سئوالاتی میپرسد و وی را منصرف میکند. مدیریت ازدواج آسان در مسجد باید سازماندهی شود.
یکی از موارد ترویج ازدواج آسان، ترغیب خیرین است به بذل مال جهت ازدواج جوانان. ما میتوانیم نگاهمان را از بحث اطعام ببریم به طرف خدمات اجتماعی که یکی از آنها ازدواج است.
حجتالاسلام ذاکر در پایان سخنانشان از جمله کارکردهای مسجد در امر ازدواج را خدمات مشاورهای به زوجین و آموزش آنها در این زمینه دانستند و یادآور شدند اگر اینگونه کارکردهای اجتماعی در مساجد رونق پیدا کند درصدی به ازدواج جوانان افزوده میشود.
حجتالاسلام رویت در پاسخ به این پرسش که نقش مسجد را در افزایش ازدواج جوانان چگونه ارزیابی میکنید با اشاره به وجود سه محور جدی در رابطه با نقش مسجد اینطور بیان داشتندکه:
۱. گفتمان سازی: مجموعه عناصر مسجد باید به کار گرفته شود. بحث وعظ و خطابه، کلاسهای مشاوره، آموزش قبل از ازدواج، معرفی محصولات و آثار اثرگذار در بحث گفتمان سازی، معرفی الگوهای موفق ازدواج، بکارگیری فعالان و ریش سفیدان و....
۲. تسهیلگری: واسطهگری را شما در نظر بگیرید. یکی از علل جدی در تأخیر ازدواج هم کُف یابی است که ممکن است از ۱ تا چند سال طول بکشد. کار واسطهگر توجیه فرد و یا خانوادهی فرد است جهت ترغیب به ازدواج. یک بخش دیگر تسهیلگری تهیۀ جهیزیه است. اگر در مساجد، زیرساخت ها وجود داشته باشد میتواند در ازدواج، تسهیل بوجود آورد.
۳. عناصر سازمانی: توانمندسازی عناصر واسطهگری در مسجد، ارائه راهکار اعتماد به واسطین، ایجاد گروه های حکمیت جهت ازدواج و حل مشکل خانوادهها. سازماندهی عناصر حوزه های ذکر شده اعم از اساتید، مشاورین و... و ارتباط با مردم از این طریق و حذف هزینه های گزاف. هم یاری و پشتیبانی از خانواده هم میتواند زیر ساختی باشد در سازماندهی عناصر.
در ادامه بحث دکتر شریفی در پاسخ به پرسش نقش مسجد در افزایش ازدواج بیان داشتند؛ وقتی ما راجع به عمق مشکل فکر میکنیم به این نتیجه می رسیم که مدیریت بحران باید گسترده باشد. بعضیها فکر میکنند که این یک نگاه دولتی است در حالی که این طور نیست و اگر دولتی شود مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.
ایشان یادآور شدند با توجه به عمق مسئله، ما باید همۀ ظرفیت ها را نگاه کنیم هر چند بر این باوریم که دولت باید با حل مشکلات اقتصادی زمینۀ ازدواج را فراهم کند.
ایشان در ادامه متذکر شدند که پایگاه مسجد، یک پایگاه غیر دولتی و مؤثر در ازدواج است. در حوزه ازدواج، مداخلات مکان های مذهبی در غرب خیلی زیاد است. مکان هایی مثل کلیسا در حوزۀ زوج درمانی، آماده سازی افراد برای ازدواج، دخالت دارند. در کشور ما هم این ظرفیت های ارزشمند وجود دارد و من هم قبول دارم که پایگاه مسجد بسیار میتواند اثر بخش باشد. در حوزه های انگیزه ازدواج، هم سان یابی، تسهیل ازدواج، تربیت کودک و... میتوان از ظرفیت مساجد استفاده کرد.
ایشان یادآور شدند؛ وقتی ما از مسجد به عنوان یک پایگاه معنوی صحبت میکنیم و به تجارب کشورهای دیگر که آنها هم مشابه چنین مداخلاتی داشتند نگاه می کنیم، هدفمان مقایسه نیست؛ بلکه بررسی تجارب دیگر کشور هاست که در این زمینه چه تجاربی وجود دارد و چه استفادهای از این تجارب میشود کرد. طبیعی است که متناسب با کشور ما، متناسب با فرهنگ بومی این مداخله انجام میشود. فرهنگ کشورهای غربی طوری است که ازدواجشان در کلیسا انجام میشود و بعضی هم اینطور نیستند و فرهنگ ازدواج در کلیسا برای بعضی اتفاق میافتد و یک چیز قانونی و الزامی نیست و به عنوان تشریفات ازدواج آنها محسوب میشود. ولی در کشور ما (ایران) بافت فرهنگی ما اجازه ازدواج به آن شکل را شاید به جهت حرمت مسجد نمیدهد. موضوع، ظرفیت مساجد و کمکی است که مسجد میتواند داشته باشد و همین طور ظرفیت مسجد در بخشهای دیگر.
ایشان در زمینه ی نگرش محدود جامعه به مساجد یاد آور شدند. وقتی در مورد مسجد صحبت میکنیم یک نگرش محدودی در مورد مسجد وجود دارد و آن این است که مسجد محل عبادت است. این نگرش باید اصلاح شود.
جناب آقای دکتر شریفی در ادامه و در پایان این بخش از سخنان خود، ضمن بیان اصلاح نگرش مردم جامعه نسبت به مساجد بیان داشتند؛ برای ایجاد سازو کارهایی مانند تسهیل ازدواج و ... باید ساز و کارهای یک خدمات حرفهای و کاربردی به صورت استاندارد فراهم شود.
حجتالاسلام ذاکر در پاسخ به پرسش نقش مسجد در افزایش ازدواج، بیان داشتند؛ نکتهای که حائز اهمیت است در بستر سازی، این است که این نگرش باید در خود فعالین مسجد هم تصحیح شود که مساجد فقط کارکرد عبادی ندارد و به نظر وحدت حوزه و دانشگاه در تبیین این مسئله خیلی میتواند مفید فایده باشد.
ایشان مطالبهگری جوانان از مسجد را باعث بروز نقش مسجد در زمینه سازی جهت ازدواج دانسته و یادآور شدند؛ احساس من این است که عدم مطالبهگری جوانان در فراهم سازی بستر مناسب در مساجد جهت افزایش ازدواج باعث شده که این موانع وجود داشته باشد، لذا اولین مقدمه بستر سازی، بحث گوشزد کردن، هشدار دادن و پیدا کردن افراد، نسبت به ضرورت پرداختن به مساجد در این زمینه است.
در ادامه ایشان در پاسخ به این پرسش که با توجه به تجارب موفق چه راه هایی برای گسترش نقش مسجد در زمینه افزایش ازداوج پیشنهاد میشود؟ اینگونه پاسخ دادند که: در رابطه با تجربیات باید گفت تجربه هایی جسته و گریخته داریم. مثلا در شهر تهران مسجدی داریم که اتاق عقدی را راه اندازی کرده است و در بحث تسهیلگری و واسطهگری در ازدواج فعال است ولی تبدیل به یک جریان نشده است.
حجتالاسلام رویت نیز در پاسخ به آخرین پرسش پژوهشکده در زمینه نقش مسجد در افزایش ازدواج بیان داشتند؛ به نظرم لوازم و بسترها در همان سه بخش است (گفتمان سازی، تسهیل گری، عناصر سازمانی) و با توجه به اینها یک سری زیر ساخت ها مساجد نیاز دارند که بشود به امر ازدواج پرداخت که در بعضی مساجد این زیر ساخت ها فراهم شده است. بحث کادر و نیروی انسانی ماهر و مؤثر، بحث توجه به آسیب های احتمالی که میتواند وجود داشته باشد.
ایشان با اشاره به طرح های موفقی چون طرح با هم در بهشت، طرح هر مسجد یک جهیزیه، طرح تعالی خانواده و طرح تجربیات واسطهگری در آخر سخنان خود عنوان داشتند اگر ما بتوانیم امام جماعت مسجد و نیروهای کارکردی را خوب انتخاب کنیم شک نکنیم که مسجد میتواند بسیار تأثیر گذار باشد.
دکتر شریفی نیز در پایان سخنان خود و در پاسخ به پرسش آخر، یادآور شدند که در این حوزه مداخلات مسجد باید در سه سطح تعریف شود.
۱. سطح راهبردی و کلان، چون وقتی تبدیل به یک موضوع ملی میشود، باید در سطح سیاستگذاری و هدفگذاری، تمهیدات لازم بکار گرفته شود.
۲. سطح مدیریتی، جذب و سازماندهی و نیز بستر سازی، که در حوزه سیستمی و روشی باید بکار ببریم که سطح مهمی از کار هست. به نظر میرسد که اگر ما آن تجارب موفق را داشتیم و با توجه به آن موضوعی که تحت عنوان همیاران مساجد مجموعۀ آقای رویت دنبال میکردند اگر راجع به آن تجربه یک بازبینی و آسیب شناسی صورت گیرد و در واقع از آن پایلوت، یک استفادهای بکنیم که در حوزۀ سیاستگذاری و هدفگذاری و هم در حوزۀ مدیریت، اگر اشکالاتی وجود داشته اصلاح و بازاندیشی شود. در این صورت، گام بعدی و سطح بعدی آغاز میشود.
۳. مداخله در سطح خرد و عملیاتی کردن طرح ها و برنا مه ها. اگر ما از نظر مراحلی تا سطح دوم را پیش رفته باشیم در واقع الان باید در سطح خرد و مداخلات و عملیاتی کردن این خدمات در سطح ملی باید پیش بینی کنیم و در این سطح باید عمل کنیم.
در ادامه حجتالاسلام رویت بیان داشتند؛ بر اساس مدل های نه تنها دینی، بلکه بین المللی در حوزه مسجد، یک طرحی را آقای دکتر شریفی داشتند مبنی بر اینکه پشتیبان در حوزۀ خانواده در بستر مسجد کیست؟ چه شرح وظایفی دارد؟ چه کار باید بکند؟ چگونه ما او را شناسایی کنیم؟ چگونه او را در پیاده سازی محورهای آموزشی و درسنامه ها و ... توانمند کنیم؟ این کار، حدود ۶ ماه تا ۱ سال طول کشید؛ ما این طرح را در حدود ۲۵ تا ۳۰ مسجد از مساجد شهر تهران به صورت پایلوت انجام دادیم و افرادی شناسایی شدند، آموزش داده شدند، فعال شدند، پشتیبانی شدند و در نهایت شاهد این بودیم که در آن سال که حدود هفتصد زوج را تحت پوشش قرار دادند (البته با پیوست آموزش و مشاوره هایی که ارجاع داده میشد توسط همیاران) طلاق بین این هفتصد خانواده زوج جوان به ۳ عدد کاهش پیدا کرد که اگر این را میخواستیم در جامعۀ ۷۰۰ نفرۀ بیرونی مقایسه کنیم میبایست بیش از ۲۵ تا ۳۰ طلاق میداشتیم در حالی که در این طرح که در بستر مسجد و با محوریت این همیاران، به پیوست آموزش و مشاوره انجام گرفت؛ شاهد کاهش ۱۰ برابری طلاق در جامعه مخاطب بودیم. این نشان از این دارد که مسجد های ما، به شدت ظرفیت دارند. اگر به روشهای علمی و آکادمیک و دقیقی از این بسترها استفاده کنیم، قطعا میتوانیم نه تنها ازدواج ها، بلکه طلاقها را هم مدیریت و کنترل کنیم.
حجتالاسلام رویت در آخر جلسه در پاسخ به این پرسش که سازوکار مداخله مردم یا محله با مسجد چگونه میتواند باشد و آیا الگویی را میتوان ارائه داد؟ اینطور پاسخ دادند که ما تجربیات خیلی خوبی در این زمینه داریم هر چند که به شدت محدود است و حاصل سلیقه، ذوق و ابتکار عمل ائمه جماعاتی است که در مساجد مستقر هستند. بله، این شدنی است و مصادیق خوبی هم دارد و شاید هم تبدیل به یک مدل قابل توسعه شده باشد و لکن هم ضرورت دارد و باید اتفاق بیفتد. بخشی از مساجدی که توسط بنیاد علوی و سازمان تبلیغات اداره میشود فعالیتهای خیلی خوبی را در مورد امام مسجد و مسجد محله شروع کرده که در آنجا شاهد توسعه و گسترش مدلهای کوچک هستیم. مردم در همه مسائلشان به مسجد رجوع میکنند از کار آفرینی گرفته تا حل مسائل و دعاوی و حتی بخشی از آموزش و اثر آنها خیلی بیشتر بوده و هست. لذا هم تجربیات خوبی داریم و هم این تجربیات در برخی از مساجد در حال گسترش است.
در دنباله ایشان در پاسخ به آخرین پرسش که گفته میشود برخی از روحانیون از آمال و آرمانهای خود عقب نشینی کرده و تمکین به مسجد و امامت مسجد و تبلیغ را رسالت اصلی خود نمیدانند. علمای قدیم و کسانی مثل آیتالله مجتهدی تهرانی و آقا مجتبی، محل رجوع و امید گروه گستردهای از مردم بودند و با مسجد همراه میشدند در حالیکه سوای زیرساختارهای مادی، ابعاد معنوی و امامت مساجد میتواند رابطه بین محله- مردم و مسجد را تقویت کنند. بیان داشتند.
بله این نکته دقیقی است و آقای ذاکر هم اشاره کردند. من به دلایل کاری ندارم که چرا فاصله گرفتیم. بالاخره حجم انبوهی از شرح وظایفی که در این زمان برای یک روحانی تعریف شده به عنوان مثال عرض میکنم، بسیاری از پست ها در دستگاه های دولتی نیاز صرفا به روحانی دارد و باید یک روحانی باشد و از طرف دیگر فضاهای پژوهشی که ایجاد شده است. در واقع اینقدر الان بر دوش روحانیت و حوزه های علمیه مسئولیت و وظایفی گذاشته شده که یک مقدار فاصله ایجاد کرده بین ما و مسجد که یکی از بزرگترین و اصلیترین پایگاه ها بوده. انشاءالله که با همت بزرگان و صاحب نظران این اتفاق بیفتد و مسجد با امامت واقعی خودش، به آن جایگاهی که در شأنش هست برسد.
نظر شما