سید مسعود اطیابی، تهیهکننده و کارگردان سینما در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز معتقد است که سینما و تولید فیلمهای خوب میتواند امیدواری و شادابی را به جامعه تزریق کند و در پاسخ به این سوال که چرا در تولیدات سینمایی و هنری نگاه تکبعدی وجود دارد و به نظرات و دیدگاههای منتقدین کمتر توجه می شود، اظهار کرد: به نظرم تکبعدی نمی آید چون هر اثر یک بعدی دارد دریک اثر نمیشود راجع به همه چیز حرف زد یا ابعاد مختلف یک موضوع را بررسی کرد مگر اینکه سینمای ما کلاً تکبعدی شود یعنی همه محصولات یک دست و از یک منظر دیده شود به آن شکلی میشود که به آن میتوان نقد کرد.
این کارگردان برجسته سینما خاطرنشان کرد: شاید در شیوه اکران ما این اتفاق بیفتد اما صرف اینکه بگویم سینمای ما تک بعدی است یا بخواهید شما بررسی کنید و بگویید فیلم تک بعدی است اصلاً اشکال ندارد، زیرا یک فیلم می تواند از یک بّعد خاص به یک موضوع خاص نگاه کند، تک بعدی هم باشد این اسمش ایراد نیست زیرا ایراد وقتی هست که کل سینمای ملیما تک بعدی شود، به معنی این که نتواند در واقع موضوعات مختلف با ابعاد و از زاویههای مختلف نگاه کند وقتی این اتفاق بیفتد این می شود نقص که آن وقت میشود جنبه مدیریت کلان سینما زیر سوال برد و نقد کرد.
اطیابی در پاسخ به این سوال که نقش افرادی که دیدگاههای مخالفی نسبت به اثر داشته باشند در تولید و انعکاس آن اثر چیست و در واقع چه نقشی دارند، بیان کرد: در بحث نقد و منتقدین این گونه است که به نظر میرسد که نقد سینما به صورت تک بعدی است و منتقد سینما تک بعدی و یکسو نگرانه به فیلمها میپردازد.
وی افزود: البته نباید این کار را کنند زیرا حوزه نقد حوزه اظهارنظر نیست بلکه ما وقتی فیلمی را میخواهیم نقد کنیم و یا سینمای کشور نقد میکنیم اظهارنظر راجع به کار منتقد نیست، به نظر من اظهار نظر کار مردم است یعنی مخاطب فیلم می تواند راجع به یک اثر نظر بدهد اما منتقد اگر راجع به یک اثر می خواهد حرف بزند باید به نقد چند سویه یا حداقل دوسویه بپردازد از درون هر اثری در واقع کنه آن را بیرون بکشد و برای مردم لایه های پنهان شده را باز کند و این میشود نقد یا اگر اثری در واقع دچار ضعفهای خاصی هست که نباید آن ضعفها را داشته باشد با بررسی درونش بیابد.
این تهیه کننده ادامه داد: منتقد اما راجع به آثار مجموعه سینمای ایران حتی راجع به مدیریت نمیتواند اظهار نظر کند چون این کار برای منتقد در هیچ جای دنیا اصلاً نیست و من این نقد را وارد می دانم منتقدی وجود ندارد که به نقد هر چیزی بنشیند حتی مدیریت سینما و در سینمای کلان ما وضعیت سینما کمتر شاهد نقد است و نگاه موافق و مخالف آن مهم نیست.
وی افزود: نقد منفی و مثبت اصلاً مهم نیست مهم این است که نقد به جا باشد منتقد در واقع به نقد بپردازد اما نه اینکه صرفا اظهار نظر میکنند که در واقع برای همین دلیل کسی هم توجه به آن نمی کند و در نتیجه می شود اظهار نظر یک فرد مثل بقیه افراد و برای همین است که مثلاً من اگر فیلمی بسازم که یک منتقد راجع به آن یک اظهار نظر مثبت و منفی کند، توجهی به آن نمی کنم و او هم مانند انبوه مخاطبین که در مورد اثر اظهار نظر میکنند از سینما می آیند بیرون که یا راضی هستند یا ناراضی و تجمیعشان میکنیم و درصد بندی می گیریم.
اطیابی با اشاره به این مطلب که هیچ اثری کامل نیست، بیان کرد: یک اثر کاملاً نمیتوانند مخاطبش را راضی نگه دارد و میزان آن درصد بیشتری هست که رضایت جلب شود و آن منقد به یک نفرحساب میکنم در میان انبوه نظرات مختلفی که از مردم وجود دارد اما اگر منتقدی دلسوزانه به نقد اثر بپردازد حتمآ در آینده کاری خودم نقدش را به کارخواهم گرفت
وی در خاتمه تاکید کرد: پس راهکار این که از نظرات منتقدان استفاده کنیم این است که آنها هم نقد درست وحسابی و بر اساس اصول داشته باشند نه اینکه صرفآ نظر خود را بیان کنند، اسم چیزی که میگویند نقد باشد و اظهار نظر کفایت نمی کند.
انتهای پیام/
نظر شما