به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، طبق روال آخر هفتهها مروری داریم بر مهمترین اخبار حوزه فرهنگی که در ادامه میخوانید:
دلایل کناره گیری خشایار اعتمادی از دنیای موسیقی / تلاش بی نتیجه برای ارتقا شانیت شنیداری جامعه
خشایار اعتمادی معتقد است با برنامه ریزی طوری عمل کردند تا موسیقی را به سمتی ببرند که ساختاری ضعیف با محتوایی که صرفا خوراک اقتصادی داشته باشد را به جامعه تحمیل کنند که نتیجه آن هم شد این وضعی که امروز مشاهده میکنیم. در ادامه گفت و گوی وی با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز را میخوانید: آیا خوراک موسیقیایی قشر جوان و نوجوان امروز تغییر کرده و ارائه محتوای موسیقیایی خوب و جذاب برای این قشر دشوار است؟
موسیقی پاپ از دهه 70 بنا به اقتضای روز جامعه پای به عرصه گذاشت و با توجه به اینکه اولین آهنگ، اولین آلبوم و اولین کنسرت کاری بود که توسط من وهمکارانم به عنوان آهنگساز، تنظیم کننده و ترانه سرا به اجرا درآمد، با یک نگرش به محتوای سازنده، امیدبخش و در عین حال با شانیت برای ساختار مفید جامعه جوان ساخته شد و در آن زمان چه به لحاظ موسیقیایی و تلفیق ملودی و شعر و چه از لحاظ ساختار ارکستراسیون هم بسیار دقت میشد.
این موضوع تا اوایل سال 80 یا اواسط این دهه راه خودش را به این شکل رفت و تک تک همکاران من که در این زمینه به عنوان خواننده، آهنگساز، تهیه کننده و ترانه سرا فعالیت میکردند، تمام تلاششان برای این بود که به ارتقا شانیت شنیداری جامعه کمک کنند، اما متاسفانه از اواسط دهه 80 اتفاقاتی افتاد، البته نمیتوان گفت این تغییر رویکرد اتفاقی بود، بلکه بسیار برنامه ریزی شده عمل کردند تا موسیقی را به سمتی ببرند که ساختاری ضعیف با محتوایی که صرفا خوراک اقتصادی داشته و بسیار عامیانه و سهل الوصول باشد که متاسفانه موفق هم شدند.
در دهه 80 اوضاع موسیقی به چه صورت بود؟ گویی داشتند در همان دهه 80 گوشها و شخصیتها و مطالبه مخاطبان را طوری آماده میکردند که به سمتی ببرند که امروز شنیده میشود، به سمت لمپنیسم، پوپولیسم گرایی و اشعار بسیار آبکی و سخیف و موسیقیهایی که هیچ ساختاری ندارد و شما وقتی آن را میشنوید احساس میکنید که نه از لحاظ علمی و آکادمیک این موسیقی ساختار دارد و نه هارمونیکهای درست، کنگفونهای به جا و نه واریاسیونهای درست و حتی آکوردهای به جایی ندارد و حتی به لحاظ سازبندی هم میبینیم اکثرا یک پترن ریتم و بیس و یک ساز که اغلب نیز گیتار است و خواننده هم روی ملودی که خیلی هم تلفیق درستی با شعر ندارند، میخواند.
شعری که جالی فکر کردن هم نمیگذارد و جامعه ای که فقط به دنبال موضوعات سطحی باشد، به طور طبیعی آن اثرگذاری را هم در خودش میبیند و مطالبهاش نیز در همان سطح نازل میشود و امروز مشاهده میکنیم هنوز هم کسانی که به کنسرت میروند به طور دقیق نمیدانند که برای چه چیزی رفتهاند و من فکر میکنم فقط به کنسرت میروند تا یک مجالی را پیدا کنند تا در آن مشکلات و دغدغههایشان را تخلیه کنند و دو ساعتی را وقت بگذرانند و برایشان نیز چندان مهم نیست که چه کسی قرار است چه چیزی بخواند، البته ما در مورد افراد غالب صحبت میکنیم و به استثناها کاری نداریم، اما از نظر عمومیت یک تعداد مشخصی به عنوان مثال در تهران صد هزار نفر اهل کنسرت هستند و برای آنها هم فرقی ندارند کدام سالن را پر کنند.
کم کاری نهادهای فرهنگی در ارائه خوراک موسیقیایی را چگونه ارزیابی میکنید؟ من معتقدم بخشی از مدیرانی که متولی امر بودند به صورت کاملا فکر شده قضیه را به آن سمت سوق دادند که علتش هم دقیقا مشخص نیست و اگر بخواهم ساده و اجمالی به آن اشاره کنم این بود که ابتدا در بُعد اقتصادی و همچنین بُعد دیگر آن اینکه قهرمان سازی و الگو سازی در این عرصه صورت نگیرد و همچنین هدفشان این بود که با موسیقی ضعیف به کلی موسیقی پاپ را تخریب کرده و موسیقی پاپ قوی را زیر سوال ببرند که تاحدودی هم موفق بودند.
مدیران ما با گزینش تهیه کننده اََکهای مصغر و کسانی که در راستای خواستههای آنان قدم برمیدارند، آنها را حمایت کردند و اجازه تولیدات بیشتری به آنها دادند و مراکز پخش تولید و اجرای موسیقی را بیشتر در اختیارشان گذاشته و به آنها خط دادند که تعدادشان به ده نفر هم نمیرسد، اما افراد قوی که به عنوان تولید کنند یه تهیه کننده بر سرکار بودند، اکثرا خانه نشین شدهاند.
در خصوص دلایلی که باعث شد شما از عرصه موسیقی کناره گیری کنید، صحبت کنید: مهمترین علتی که باعث شد من از موسیقی و خوانندگی حرفه ای خداحافظی کنم به این دلیل بود که احساس کردم رویکرد مطالبات جامعه به سمتی رفت که بخش خاصی از مسئولان و عده کمی از آدمهایی که سودگرا هستند وارد عرصه شدند و شما هم تا یک جایی میتوانید انرژی، تحصیلات و بودجه و حتی سلامتی خودتان را در این راه و برای آن چیزی که فکر میکنی صحیح است خرج کنی و هنگامی که با آن حجم سختی مواجه میشوی به خودت میگویی که چه دلیل دارد ادامه دهم؟
من 30 سال عمرم را در راه موسیقی گذاشتم و از سن 22 سالگی شروع به کار کردم تا حالا که 50 ساله شدهام و آن چیزی که بلد بودم را در ساختار کارها و ادبیاتم با مردم و احترام گذاری به مخاطب و افتادگی در برابر آنها، همه اینها را خرج کردم و وقتی دیدم پیروز میدان کسانی هستند که به مردم بی ادبی میکنند و در اشعارشان فحش و ناسزا باب است و نسبت به مردم بی اهمیت هستند و احترامی برای آنها قائل نیستند و اتفاقا جامعه هم به سمت آنها اقبال نشان میدهد معتقد شدم که دیگر لزومی ندارد خودت را به جامعه تحمیل کنی و تحمل هم نکنی و بهتر این است که از این عرصه خداحافظی کنی.
استنباط من این است که راهبران کلان فرهنگی ما بسیار ضعیف عمل کردند و چیزی را از مردم گرفتند که نتوانستند جایگزین خوبی برای آن بدهند و مسلما جامعه ای که عمده افراد آن را ماهوارهها به سمت شبکه های عجیب و غریب میکشاند و از طرفی افراد متظاهری که در شبکههای مجازی میبینیم که یک شب در مراسم عزای امام حسین علیه السلام حاضر میشوند و فردا همان عده با چرخشی عجیب در پارتیهای مختلف مشاهده میشوند، پس فرهنگ فراموش میشود.
یعنی این موضوعات فرهنگی دیگر نهادینه نیست و ای کاش اجازه میدادند مردم به لحاظ فرهنگی همان جایی را که میخواهند بروند چون خودشان راه را بهتر تشخیص میدهند، اما زمانی که مدیران به آنها خط داده و مثلا نوجوان را از خانواده میگیرند و سپس در جامعه رها میکنند، شما فکر میکنید در آن جامعه فرهنگ حاکم است که به هیچ وجه این چنین نیست.
ایران درودی نقاش پیشکسوت درگذشت
ایران درودی نقاش پیشکسوت صبح امروز در سن ۸۵ سالگی دار فانی را وداع گفت.
تکتم نعیمی مدیر برنامه ایران درودی و عضو بنیاد ایران درودی در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تأیید این خبر درباره درگذشت این هنرمند اظهار کرد: متاسفانه امروز صبح هفتم آبان ساعت هفت و نیم بعد از تلاشهای کادر درمان بیمارستان دی ایران درودی دار فانی را وداع گفت.
وی درباره وضعیت این بانوی نقاش پیش از این عنوان کرد: از ۱۱ شهریور و بعد از بهبود ابتلای به کرونا، همچنان درگیر رفتن به بیمارستان بود و چند باری هم بستری شد. با این حال هفته پیش حالشان به صورت اورژانسی خراب شد منتقل به بیمارستان شدند اول بیمارستان ایران مهر و بعد به بیمارستان دی رفتند و در آی سی یو بستری بود.
ایران درودی نقاش مطرح ایرانی در ۱۱ شهریور ۱۳۱۵ در خراسان بهدنیا آمد و غیر از نقاش، نویسنده، منتقد هنری و استاد دانشگاه رشته تاریخ هنر نیز هست.درودی در نمایشگاههای گروهی فراوانی در ایران و در سطح بینالملل شرکت داشته که از متأخرترین آنها میتوان به نمایشگاه هنرمندان پیشکسوت اشاره کرد. این نمایشگاه در آبان ۱۳۹۸ در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد
حداد عادل: تمامی رشتههای دانشگاهی اسلامیسازی میشوند
رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: تمامی رشتههای دانشگاهی از ۴ منظر اسلامیسازی، بومیسازی، روزآمدی و کارآمدی مورد تجدیدنظر قرار میگیرند.
غلامعلی حداد عادل، رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، در مراسم افتتاحیه ششمین دوره طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی که در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: پشت سر حال علمی یک فلسفه است و این گزاره منکری ندارد به این معنا که در هر رشته علمی شما مبانی مشخصی را قبول میکنید که علم بر اساس آن مبانی بنا میشود.
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی همچنین تصریح کرد: ما حق داریم بدانیم که پشت سر علوم انسانی جدید چه عواملی وجود دارد. اصلاً اسلام را بگذارید کنار و فرض کنید انقلاب اسلامی هم اتفاق نیفتاده و هیچ مدعیای در برابر غرب وجود ندارد و همه دستهایشان را به نشانه تسلیم بلند کردهاند و میگویند هر چه شما میگویید درست است؛ اما آیا این دنیای غرب جهان را خوب اداره میکند و شایستگی اداره کل دنیا را دارد؟!
وی ادامه داد زمانی بود که فکر میکردند تمدن غرب تنها تمدن است و این قدر خوش بین بودند که سالهای بین 1900 تا 1914 را در تاریخ اروپا سالهای طلایی نامگذاری کردند چون هر هفته و هر ماه یک کشف علمی جدیدی به ثبت میرسید و غربیها به بشریت نوید میدادند که ما کلید سعادت بشر را به دست آوردهایم اما بدترین حوادث درست در همان مستی امیدواری آنها اتفاق افتاد و دو جنگ جهانی اول و دوم به وجود آمد که آمار کشتهها و مجروحان و آوارگان آن بالغ بر 65 میلیون نفر شد. این فجایع را قدرتهای دینی به بار نیاورد بلکه در همان تمدنی رخ داد که با اتکا به آرای فلاسفهای مثل هگل خودش را تنها تمدن بشریت معرفی میکرد.
رجا نیوز از هیات نظارت بر مطبوعات تذکر گرفت
هیات نظارت بر مطبوعات طی جلسهای در روز دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰، به تخلفات پایگاه خبری «رجا نیوز» و روزنامه «جهان صنعت» رسیدگی کرد.
در جلسه امروز دوشنبه ۱۰ آبان ضمن بررسی گزارش محتوایی رسانهها، مقرر شد به پایگاه خبری «رجا نیوز» به دلیل انتشار مطلبی با عنوان «هشت سال عبرت کافی نیست؟» تذکر داده شود و مراتب برای رسیدگی به مرجع قضائی ارسال شود، همچنین در اینجلسه مقرر شد به روزنامه «جهان صنعت» به دلیل تخلفات محتوایی تذکر داده شود.
فصل هشتم «خندوانه» در راه است
فصل تازه «خندوانه» روز ۱۷ آبانماه در شبکه نسیم روی آنتن میرود. پیش تولید سری هشتم این برنامه تلویزیونی پرمخاطب، با رعایت تمامی پروتکلهای بهداشتی مربوط به کرونا، به تازگی شروع شده و قرار است این برنامه بهزودی پخش شود.
در فصل هشتم «خندوانه» علاوه بر آیتمهای ثابت و پرطرفدار، آیتمهای جدیدی طراحی شده تا تماشاگران این برنامه را سرگرم کند.
«خندوانه» هشتم، از ساعت 23 روز 17 آبان و در چهار شب متوالی در شبکه نسیم میهمان خانههای شماست.این برنامه در ساعتهای 4 بامداد، 11 صبح و 17 عصر روز بعد، تکرار میشود.
قاضیزاده هاشمی: اختیارات بنیاد شهید به استانها و شهرستانها تفویض میشود
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور گفت: تمامی اختیارات سازمان به مدیران کل استانها و بهتدریج به مدیران شهرستانی تفویض شود و در این راستا تمامی اعتبارات در اختیار استانها قرار خواهد گرفت.
سید امیرحسین قاضیزاده هاشمی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور در همایش دیدار با ایثارگران استان چهارمحال و بختیاری در شهرکرد با اشاره به روز دانشآموز و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، اظهار کرد: سالها قبل در چنین روزی کودکان و نوجوانان به حقیقت انقلاب که دفاع از دین بود، پی بردند و با آنکه میدانستند با رژیمی سفاک و کشنده روبرو هستند، اما به میدان آمدند و در دوران دفاع مقدس نیز همین نوجوانان و جوانان، انقلاب را همراهی کردند و بعد از ۴۰ سال این میراث گرانبها در دست ماست.
وی با ذکر اینکه براساس خواسته امام خمینی(ره) وظیفه مسئولان آن است که نگذارند ارزشهای انقلاب و دفاع مقدس فراموش شود، ادامه داد: قطعاً منکر خدمات دولتها و مجلسهای قبل و دستگاههای گوناگون در این راستا نیستیم اما باید گفت که ما نتوانستیم خواسته این امام راحل(ره) را بهخوبی جامه عمل بپوشانیم.
انتهای پیام/
نظر شما