امکان اجرای پروتکل‌ها در مدارس وجود ندارد/ مسئولان بیمارستان‌ها را پر نکنند!

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: امکان اجرای پروتکل‌ها در مدارس وجود ندارد چراکه دانش آموزان اگر لحظه‌ای ماسک خود را برای آشامیدن آب بردارد، امکان دارد مبتلا شوند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، محمد رضا هاشمیان  در گفت و گوی زنده اینستاگرامی با عنوان «بررسی پروتکل‌های بازگشایی دانشگاه‌ها» که چهارشنبه 19 آبان ماه توسط باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران برگزار شد، گفت: اینکه گمان کنیم  به زودی بیماری کرونا از بین خواهد رفت، تفکری اشتباه است؛ این بیماری مانند ویروس آنفلوانزا باقی خواهد ماند. 

وی بیان کرد: انگلستان نیز به تازگی  واکسن سینوفارم را تایید کرده است و حتی افرادی که این واکسن را دریافت کرده‌اند می‌توانند به این کشور سفر کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره تاثیرات منفی در افرادی که واکسن دریافت کردند، گفت: مطالعات نشان می‌دهد که بیشتر افرادی که بعد از واکسن دچار عوارض شدند یا فوت کردند، عمدتا سن بالا بودند یا بیماری‌های زمینه‌ای داشتند.  البته این امر به این معنا نیست که تمامی افراد سن بالا که واکسن زده‌اند، دچار عوارض می‌شوند.

انتشار آمار افرادی که بعد از واکسن دچار عوارض شده‌اند

وی درباره آمار رسمی درخصوص افرادی که بعد از دریافت واکسن دچار عوارض شده‌اند، گفت: تاکنون آمار رسمی از این افراد وجود نداشت؛ اما کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا امروز طی جلسه‌ای آمار افرادی که بعد از دریافت و اکسن، دچار عوارض جدی شدند  را اعلام کرد. این آمار به زودی رسانه‌ای خواهد شد و در اختیار مردم و افکار عمومی قرار خواهد گرفت.

هاشمیان ادامه داد: این عوارض به دو دسته عوارض جدی و غیر جدی تقسیم می‌شوند. افرادی که دچار عوارض غیر جدی شدند، مشکل خاصی ندارند. افرادی دچار عوارض جدی شده‌اند در بیمارستان بستری می‌شوند.

این فوق تخصص آی سی یو بیان کرد: در حال حاضر به خاطر احتمال وقوع عوارض نباید واکسن نزد بلکه باید با دریافت واکسن جامعه را برای حضور افراد ایمن کرد. 

وی با بیان اینکه واکسن تنها راهکار مقابله با کرونا و مرگ و میر ناشی از آن است، گفت: تا چند وقت اخیر مردم به نبود واکسن اعتراض داشتند؛ اما اکنون که واکسن موجود است حاضر نیستند واکسن بزنند و تا زمانی که 80 درصد جامعه واکسینه نشوند خطر کرونا همچنان ما را تهدید می‌کند.

هاشمیان اضافه کرد: برخی افراد جریان های ضد واکسن در کشور ایجاد کرده‌اند و به این هجمه‌ها بعید نیست که به روزهایی با آمار مرگ و میر بالای 800 نفر در روز باز گردیم.

این استاد دانشگاه درباره زمان پایان کرونا بیان کرد: پاندمی کرونا یعنی گسترش و دربرگیری این بیماری در کشورهای بی‌شماری از جهان؛ بنده اعتقاد دارم این پاندمی پایان است؛ اما زمان پایان کرونا مشخص نیست و احتمالا مانند بیماری با ما خواهد بود.

45 درصد مردم 2 دور واکسن را دریافت کرده‌اند

وی با بیان اینکه افرادی که تک دز واکسن دریافت کرده‌اند، در برابر کرونا ایمن نیستند، گفت: در حال حاضر تنها 45 درصد جامعه دو دز واکسن دریافت کردند. به این معنا که ایمنی در جامعه مطلوب نیست. البته توصیه می‌کنم افراد به ویژه بالای 60 سال دوز سوم خود را حتما دریافت کنند.

بازگشایی دانشگاه‌ها اگر به شرط افزایش مرگ و میر باشد، به صلاح نیست

هاشمیان ادامه داد: بازگشایی دانشگاه‌ها اگر به قیمت افزایش مرگ و میر باشد، به صلاح نیست و بهتر است مسئولان رحم کنند و بیمارستان‌ها را پر از بیمار نکنند.

کارت واکسن، شرط حضور دانشجویان در دانشگاه

این پزشک با بیان اینکه داشتن کارت واکسن دانشجویان شرط حضور دانشجویان در دانشگاه است، گفت: افرادی که واکسن نزده‌اند هم برای خود هم برای سایرین خطر آفرین هستند و اگر دانشجویی واکسن دریافت نکرده است، حق حضور در دانشگاه را ندارد.

امکان اجرای پروتکل ها در مدارس وجود ندارد

وی درباره اجرای پروتکل‌های بهداشتی در مدارس اظهار کرد: امکان اجرای پروتکل ها در مدارس وجود ندارد چراکه دانش آموزان اگر لحظه‌ای ماسک خود را برای آشامیدن آب بردارد، امکان دارد مبتلا شود. تنفس اولین عامل برای ابتلا به کرونا است.

تزریق دوز سوم واکسن برای دانشجویان علوم پزشکی

هاشمیان در پاسخ به این پرسش که آیا دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی دز سوم واکسن دریافت می‌کنند یا خیر، گفت: در حال حاضر دوز سوم برای دانشجویان پزشکی تزریق می‌شود. البته افراد بالای 60 سال نیز باید دوز سوم خود را هر چه سریع‌تر دریافت کنند.

واکسن سینوفارم به بیماران کلیوی توصیه نمی‌شود

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه حساسیت فصلی و بیماری زمینه‌ای عاملی برای منع تزریق واکسن نیست، گفت: افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند باید در بیمارستان و مراکز درمانی که تجهیزات پزشکی موجود است، واکسن را دریافت کنند. همچنین بنده واکسن سینوفارم را برای افرادی که بیماری کلیوی دارند توصیه نمی‌کنم و بهتر است از واکسن‌هایی که حساسیت کمتری ایجاد می‌کنند، استفاده کنند.

وی با تاکید بر اینکه مسئولان زمان نامناسبی را برای حضوری کردن مدارس و دانشگاه‌ها در نظر گرفته‌اند، گفت: مهر، آبان، آذر و دی فصل گسترش بیماری آنفلوانزا است. در نتیجه این بیماری توامان با کرونا خواهد شد و می‌تواند پیک ششم را در پی داشته باشد.

هاشمیان با بیان اینکه مخالف بازگشایی دانشگاه‌ها نیستم، گفت: خوابگاه‌های دانشجویی محل اصلی و پر خطر برای دانشجویان است و نمی‌دانیم که آیا پروتکل ها در خوابگاه ها قابل مدیریت است یا خیر. 

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: مسئولان اصرار بی‌مورد دارند که تمامی دانشگاه‌ها یا مدارس در تاریخ خاصی حضوری شوند؛ اما شاید بهتر باشد در ابتدا برخی از رشته‌ها یا مقاطع یا دانشگاه‌ها حضوری شوند و نتیجه آن مورد بررسی قرار بگیرد، اگر این نوع بازگشایی باعث ابتلای دانشجویان شد سایر دانشگاه‌ها حضوری نشوند.

وی درباره نحوه برگزاری امتحانات دانشگاه‌ها بیان کرد: در حال حاضر باید بپذیرم که شرایط سخت است و شاید چاره‌ای نباشد حتی اگر برخی از دانشجویات تقلب کنند، بهتر است که امتحانات غیر حضوری و به صورت آنلاین برگزار شود. 
انتهای پیام/

کد خبر: 1118083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =