معده‌ها بیمه می‌شوند اما معلولان نه / مستمری بهزیستی کفاف هزینه‌های درمان را نمی‌دهد

معلولان می‌گویند که چطور معده‌ای بیمه می‌شود اما معلولان بسیاری در پرداخت هزینه‌های درمان خود مشکل دارند و بعضا شاید حتی بیمه کارآمدی هم نداشته باشند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، بیمه شدن معده یک بلاگر حوزه غذا توسط یکی از بیمه‌ها جنجال بسیاری برپا کرد و انتقادات زیادی مطرح شد اما پاسخ‌ها این بود که این کار اتفاقی معمول در دنیا است. انتقادات و نظرات مردم را که بررسی می‌کنیم به ضعف عملکردی بیمه‌ها می‌رسیم، در واقع پشت این خشمی که نسبت به بیمه شدن معده یک نفر وجود دارد، زخمی است که از سو مدیریت بیمه‌ها به مردم وارد شده است.

بیشتر بخوانید

معلولان محکوم به انزوا فقط برای نداشتن ویلچر / وسائل توانبخشی کالای لوکس محسوب می‌شوند!

در میان موج انتقادات یکی از نقدها بسیار مورد توجه قرار گرفت و آن انتقاد معلولان از بیمه‌ها بود. آن‌ها می‌گویند که چطور معده‌ای بیمه می‌شود اما معلولان بسیاری در پرداخت هزینه‌های درمان خود مشکل دارند و بعضا شاید حتی بیمه کارآمدی هم نداشته باشند.

نگاه قانون حمایت از معلولان به موضوع بیمه

ماده ۶  قانون حمایت از معلولان صراحتا می‌گوید که وزارت بهداشت مکلف است خدمات درمانی و توانبخشی افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان را در قالب پوشش بیمه سلامت تامین کند و خدمات توانبخشی این افراد را در زمینه جسمی و روانی به طور کامل پوشش دهد.

‌در ماده ۱۳ کارفرمایانی که در مراکز کسب و کار خود، افراد دارای معلولیت جویای کار را در اجرای ماده (۱۲) این قانون استخدام نمایند، از پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی در قبال افراد دارای معلولیت جذب شده معافند، همچنین افراد دارای معلولیتی که به صورت خود اشتغالی یا در کارگاه‌های اشتغال خانگی و یا از طریق مراکز پشتیبانی شغلی مشغول به کار هستند حسب مورد از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما یا خویش فرما معاف می‌شوند . حق بیمه سهم کارفرمایی یا خویش فرمایی این گونه افراد توسط دولت تأمین و پرداخت خواهد شد.

خلاهای قانونی موجود

مصطفی سراج رئیس هیات مدیره صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت یکی از افرادی است که معتقد است این مواد قانونی دچار خلاهایی هستند و باید اصلاح شوند. او به ایسنا گفت: در حال حاضر مشکلی که در کشور وجود دارد این است که نظام بیمه‌ای کشور خدمات توانبخشی مورد نیاز افراد دارای معلولیت را پوشش نمی‌دهد؛ بیمه‌ها ساز و کار و ادبیات خاص خودشان را دارند، لذا در درجه اول نیاز به سیاست جامعی با تفکر و نگاه جدید در حوزه بیمه داریم که علاوه بر درک درست از شرایط معلولان و سالمندان، بستر را برای پوشش آنها  فراهم کنند و در مقابل باید به نیازهای موسسات بیمه‌گر نیز توجه شود. یکی از نقدهای وارد بر ماده شش این است که آیا الزاما تنها افرادی که تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند باید تحت پوشش بیمه قرار گیرند یا همه معلولان باید تحت پوشش قرار گیرند؟.

او با اشاره به اینکه طبق اعلام بیمه سلامت تنها نیم درصد از اعتبارات و هزینه‌های بیمه‌ای صرف توانبخشی می‌شود، تصریح کرد: این درحالیست که حداقل میزان افرادی که دارای معلولیت هستند و نیاز به خدمات تخصصی توانبخشی دارند در کشور حدود ۴.۵ درصد است یعنی یک توزیع ناعادلانه از امکانات و اعتبارات، لذا یکی از اشکالاتی که وجود دارد این است که در درجه اول باید سیاست‌های بیمه‌ای تغییر کند و از نگاه دست چندمی به حوزه توانبخشی اجتناب شود، به نظر می‌رسد در حال حاضر نگاه مثبتی در این حوزه وجود ندارد و متاسفانه موسسات بیمه‌گر از پوشش بیمه‌ای افراد دارای معلولیت و سالمندان چندان استقبال نمی‌کنند چون با شرایط موجود برای آنها صرفه اقتصادی ندارد و در عین حال سازوکارهایی مثل تعیین تعرفه توسط شورای عالی بیمه، وجود استانداردهای خدمات توانبخشی مورد تایید نظام بیمه‌ای، هماهنگی مورد نیاز بین دستگاه‌های مرتبط و... وجود ندارد.

سراج خاطرنشان کرد: بحث‌های دیگری که وجود دارد تنها بحث بیمه درمان معلولان نیست؛ یکی از مقوله‌هایی که مشکلات جدی در آن وجود دارد، مشکلات بیمه اجتماعی افراد دارای معلولیت و یا افرادی که نیازمند خدمات مراقبتی هستند مانند سالمندان است، سوالی که مطرح می‌شود این است که کدام بیمه‌ها باید این گروه را پوشش دهند؟ بیمه سلامت تنها بیمه‌های درمان را پوشش می‌دهد،  اما خدمات مراقبتی و درازمدت را کدام بیمه‌ها باید پوشش دهند؟ این موارد خلاءهایی است که در حال حاضر در کشور وجود دارد و به صورت جدی به آنها پرداخته نشده است.

مشکلات بیمه سلامت برای معلولان

بهروز مروتی؛ مدیر کمپین افراد دارای معلولیت در گفت‌و گو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره مشکلات موجود در حوزه بیمه معلولان گفت: معمولا بیشتر معلولان بیمه سلامت دارند و مشکلی که در مورد این بیمه وجود دارد این است که مراکز درمانی خصوصی، درمانگاه‌ها و داروخانه‌ها این بیمه را قبول نمی‌کنند و فقط برای بیمارستان‌های دولتی قابل قبول است. از طرفی معلولان چون مدام نیاز به دریافت خدمات درمانی دارند یا باید از برخی خدمات درمانی خاص استفاده کنند، مجبور می‌شوند که به مراکز خصوصی مراجعه کنند اما چون هزینه‌ها در این مراکز زیاد است، توان پرداخت ندارند.

او افزود: علاوه بر این بعضی از مراکز دولتی هم به دلیل هزینه‌های بالای درمانی و عدم تعرفه‌گذاری مناسب سعی می‌کنند که معلولان را از سر خود باز کنند برای مثال این مورد در بیمارانی که زخم بستر دارند بسیار اتفاق می‌افتد.

مروتی توضیح داد: بیمه تامین اجتماعی معلولان را تحت پوشش می‌گیرد و حتی بهزیستی هم هزینه بیمه تامین اجتماعی را تقبل می‌کند و قبلا مدت زمان بیمه تا پنج سال بود ولی اکنون محدودیت زمانی وجود ندارد اما نکته‌ای که وجود دارد این است که بیمه سلامت رایگان بوده اما بیمه تامین اجتماعی برای هر نفر ماهی سیصد و خورده‌ای حق بیمه دریافت می‌کند. روال کار به این صورت است که فرد باید خودش هزینه بیمه را پرداخت کند و رسید را به مددکار بدهد و هر وقت بودجه رسید بهزیستی هزینه را به او  پرداخت کند. بودجه‌ها معمولا بروز نیستند و پرداختی‌ها درطول سال چند بار بیشتر نیست، بنابراین فرد باید خودش هزینه کند تا در موعد بعدی که تاریخش هم معلوم نیست هزینه را از بیمه دریافت کند.

او اضافه کرد: مشکل اینجاست که بسیاری از معلولان  از این داستان بی‌اطلاع هستند و نمی‌دانند که می‌توانند از تسهیلات بهزیستی برای بیمه استفاده کنند و معلولان بسیاری هم توان پرداخت پول در ابتدا را ندارند و ریسک نرسیدن بودجه هم بالاست و بعضی سال‌ها حتی حق بیمه‌ها کامل پرداخت نشده است. این موضوع را هم درنظر داشته باشید که به دلیل مشکلات موجود در حوزه اشتغال و استخدام معلولان بسیاری از این افراد بیکار بوده و درآمدی ندارند و در مقابل هزینه‌های درمانی بسیاری دارند.

مدیر کمپین معلولان عنوان کرد: برخی هم می‌ترسند که اگر تحت پوشش بیمه خویش‌فرما تامین اجتماعی قرار گیرند مستمری‌ که از بهزیستی می‌گیرند قطع شود. متاسفانه بهزیستی شفاف و صریح حرف نمی‌زند و مددجوها هم می‌ترسند زیرا بیمه اختیاری یعنی فرد شغلی دارد که می‌تواند حق بیمه پرداخت کند و برای همین فکر می‌کنند که ممکن است بهزیستی با استناد به همین موضوع مستمری فرد را قطع کند.

مستمری بهزیستی کفاف هزینه‌های معلولان را نمی‌دهد

او بیان کرد: فلسفه مستمری بهزیستی این است که فرد معلول بیکار و نیازمند بوده و هیچ درآمدی نداشته باشد. مبالغ این مستمری یک نفره ۳۵۰، دو نفره ۵۰۰، سه نفره ۷۰۰، چهار نفره ۹۰۰، پنج نفره و به بالا یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است.

مروتی تاکید داشت: سبد معاش کارگری برای خانواده سه نفره ۹ میلیون تومان اعلام شده در حالی که کارگر هزینه‌های اثرگذار بر زندگی معلولان مانند درمان، توانبخشی، وسایل کمک توانبخشی (ویلچر، عصا، سمعک، واکر، پلیر بریس، پروتز و ...) تاکسی اینترنتی، لوازم بهداشتی و غیره را ندارد. فاصله‌ها کهکشانی است و به هیچ عنوان جوابگوی هزینه‌ها نیست.

به گزارش ایسکانیوز، معلولیت خود زندگی یک انسان را دچار اختلال می‌کند و در این بین بیکاری، هزینه‌های سرسام‌آور درمان و توجه نکردن مسئولان به مشکلات موجود در این حوزه دردی بر دردهایشان می‌افزاید. اگر تأمین نیازهایی از قبیل پروتز و سایر ابزار توان‌بخشی به واسطه تحت پوشش بیمه قرار دادن، می‌تواند یک فرد را به شخصی کارآمد در جامعه بدل کند و سطح کیفی زندگی او را بهبود ببخشد، کم‌لطفی و کم‌توجهی و بی‌تدبیری در این زمینه هرگز قابل‌بخشش نخواهد بود.

انتهای پیام  /

کد خبر: 1132229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • Melina IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      0 0
      کمی خنده دار است
    • امیدبه خدا IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
      0 0
      باعرض سلام بندهمسر معلول هستم چرابهمن خدمات مثل دندان پزشکی نمی دهندیاحق پرستاری نمیدندخوب اگرمن بیمار باشم کی میخاداین معلول نگداری کند لطفا جواب دهید
    • ناشناس IR ۰۴:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
      0 0
      سلام من معلول شدید هستم این مستمری کفاف زندگی من نیست همه چیز گران است من چجوری زندگی کنم حداقل من رابیمه کنید که اینده روشنی داشته باشم با تشکر