در آینده دنیای واقعی را به خاطر متاورس دلخواه‌مان رها می‌کنیم

بنیانگذار فیس‌بوک ادعا می‌کند که بشریت در آینده به سمت متاورس یا فراجهان حرکت خواهد کرد به طوری که دنیای واقعی را برای دنیای مجازی که آن را به دلخواه خودش ساخته است، رها می‌کند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ مارک زوکربرگ که روی ایده یک دنیای مجازی فراگیر شرط‌بندی کرده و حتی نام شرکت خود را به «متا» تغییر داده است، برعکس ایلان ماسک نظر بسیار مثبتی در مورد آینده این دنیاهای مجازی دارد و معتقد است که در آینده همه انسان‌ها در متاورس زندگی خواهند کرد و از آنجا که در این دنیای مجازی همه چیز به دلخواه‌ خودشان ساخته و کنترل می‌شود، قید دنیای واقعی را خواهند زد.

زوکربرگ در مصاحبه اخیرش گفت: نقطه‌ای وجود خواهد داشت که در آن جهان‌های مجازی آنقدر برای انسان جذاب می‌شوند و او را غوطه‌ور می‌کنند که دیگر تمایلی به ترک آن ندارد و این همان نقطه‌ای است که تبدیل به متاورس می‌شود.

او توضیح داد: محیط‌های واقعیت مجازی هنوز در سطحی نیستند که انسان را در خود غرق کنند، اما با این حال، بسیاری از مردم هم‌اکنون بیشتر زندگی‌شان را در دنیای دیجیتال سپری می‌کنند؛ آن هم در صفحه‌های دوبعدی.

زوکربرگ با اشاره به اینکه باید تعریف جدیدی از متاورس ارائه شود، گفت: بسیاری از مردم تصور می‌کنند که متاورس مربوط به یک مکان است، در صورتی که یکی از تعاریف آن زمانی است که جهان‌های دیجیتال اساسا تمام جوانب زندگی و گذران زمان ما را دربرخواهند گرفت.

شرکت زوکربرگ یعنی متا قصد دارد پنج تا 10 سال آینده را صرف ساخت یک دنیای مجازی فراگیر کند که خیلی کامل‌تر از دنیای واقعیت مجازی است و در آن تمام جوانب از جمله رایحه، تماس و صدا وجود دارند.

زوکربرگ به تازگی در توضیح برنامه‌های آینده شرکتش، یک سیستم هوش مصنوعی را معرفی کرد که می‌تواند به صورت کاملا سفارشی‌شده جهان‌های مجازی طراحی کند. این فناوری در حال کار روی آواتارها و صدای پیرامون با کیفیت بالاتر برای آسان‌تر کردن ارتباط کاربران با هم است. در نسخه‌ای از جهان مجازی متا که در حال حاضر در دسترس است، آواتارها بدون پا هستند، اما زوکربرگ می‌گوید که نسخه‌های آینده کامل‌تر و واقعی‌تر خواهند بود.

متاورس مکان است یا زمان؟

آخرین بحث‌ها در مورد مفهوم متاورس حاکی از آن است که این فراجهان در واقع به جای یک مکان مجازی، یک «نقطه در زمان» است. این نقطه زمانی، وقتی اتفاق می‌افتد که انسان بیشتر از دنیای واقعی، زمانش را در دنیای مجازی می‌گذراند. به این شکل که از زمانی که از خواب بیدار می‌شود، هدستش را روی سرش می‌گذارد و تمام امور تعامل، خرید، قرار ملاقات، کار و مدرسه رفتن را در دنیای مجازی انجام می‌دهد.

این مفهومی است که به نظر می‌رسد زوکربرگ با آن موافق است و میلیاردها دلار برای ساخت دنیای مجازی هزینه کرده تا زمانی که فشار به نقطه‌ای برسد که جلسات به جای زوم یا حضوری در VR باشد، به طور کامل محقق نمی‌شوند.

زوکربرگ اظهار نظر کرد که بسیاری از مردم در حال حاضر زندگی خود را در دنیای مجازی می‌گذرانند؛ اما از طریق لپ‌تاپ و تلفن، نه واقعیت مجازی. در آینده، برای اینکه مردم شروع به انجام فعالیت‌های روزانه در واقعیت مجازی کنند، باید کاملا احساس حضور یا توهم غوطه‌وری را تجربه کنند.

به گفته او، در دنیای واقعی شما حس گرما، بویایی و لمس دارید. در نتیجه همه این موارد برای حفظ این توهم که شما به طور کامل در جهان دیجیتال حضور دارید حیاتی خواهد بود و این بلوک‌های سازنده در 10 سال آینده اتفاق خواهند افتاد.

او پیش‌بینی می‌کند که ظرف پنج سال آینده، همه چیزهایی که از ملاقات حضوری یا حتی از طریق تماس‌های ویدئویی به دست می‌آوریم، در واقعیت مجازی تکرار خواهند شد.

زوکربرگ با اشاره به اینکه تمام کارهایی که انجام می‌دهد، در تقاطع فناوری و علوم کامپیوتر است، گفت: چیزی که من به آن اهمیت می‌دهم ساخت فناوری است که به افراد کمک می‌کند با یکدیگر در تعامل باشند.

یکی از این پیشرفت‌ها تقلید از نشانه‌های صورت به عنوان بخش عمده ارتباطات است. آنها در حال توسعه ردیابی چشم در نسخه بعدی هدست اوکیولس کوئست هستند تا به آواتارها اجازه دهند حرکات صورت کاربر را تقلید و در نهایت تماس چشمی برقرار کنند.

کد خبر: 1132816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =