آخرین وضعیت کرونایی استان‌های کشور در آستانه نوروز

آمار استان‌ها سیر نزولی بیماری کرونا را نشان می‌دهد، اما رعایت دستورهای بهداشتی در سفرهای نوروزی همچنان اهمیت دارد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز؛ آمارهای دانشگاههای علوم پزشکی در سراسر کشور از کاهش تعداد مبتلایان و فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا حکایت دارد و به نظر می رسد با فروکش کردن موج ششم شیوع کرونا که با سوین «اومیکرون» عجین شده بود، هموطنان به مدد واکسیناسیون سراسری با خیالی آسوه رخت سفر بسته اند.

با این حال آمارهای وزارت بهداشت حکایت از آن دارد که در ۲۴ ساعت گذشته، ۹۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و دو هزار و ۱۷۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۱۹ نفر از آنها بستری شدند. بر این اساس از ابتدای شیوع کرونا در ایران (یکم اسفند ۱۳۹۸) تا به امروز ۲۷ اسفند ۷ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۸۹۴ نفر در کل کشور به این بیماری مبتلا شده اند.

در حوزه واکسیناسیون عمومی نیز تاکنون ۶۳ میلیون و ۷۲۸ هزار و ۱۱۸ نفر دُز اول، ۵۶ میلیون و ۴۸۶ هزار و ۶۱۲ نفر دُز دوم و ۲۵ میلیون و ۶۱۷ هزار و ۵۹۵ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۴۵ میلیون و ۸۳۲ هزار و ۳۲۵ دُز رسیده است.

با این اوصاف سفرهای نوروزی هموطنان در حالی آغاز شده است که اکنون ۹۹ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۸۶ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۵۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۹ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند و بنابراین هنوز خطر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ وجود دارد و از این رو دست اندرکاران نظام سلامت تاکید دارند که در سفرهای نوروزی می بایست بیش از پیش دستور العمل های بهداشتی رعایت شود.

در این رابطه عباس شیراوژن سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا  تاکید کرده است که سفر نوروزی با شرط واکسیناسیون برنامه‌ریزی شده و افرادی که قصد سفر دارند باید حتما ۲ دز واکسن خود را تزریق کرده باشند. البته ممکن است در میان افرادی که تاکنون نسبت به واکسیناسیون دز سوم واکسن کرونا اقدام نکرده باشند، افرادی باشند که سه ماه از زمان دز قبلی آنها گذشته باشد بنابراین توصیه می‌شود که برای تزریق دز سوم هم برنامه‌ریزی کنند.

شیراوژن ادامه داد: این برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای انجام شده که مردم حتما پروتکل‌های بهداشتی را در نوروز رعایت کنند و در صورتی که با عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسینه نشدن افرادی که هنوز اقدام به تزریق واکسن نکرده‌اند، آمار سویه امیکرون روند افزایشی پیدا کند، شرایط تغییر خواهد کرد و به طور یقین برنامه‌ریزی جدید صورت می‌گیرد و در این باره به مردم  اطلاع‌رسانی خواهد شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا این هشدار را داد که اگر روند نزولی ابتلا به کرونا متوقف و شرایط بیماری سخت شود این موارد را ادامه نمی‌دهیم و برخی تصمیمات در این زمینه تغییر خواهد کرد.

امروز مهدی محمدی رییس کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم‌ پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه آمار بستری‌های کرونا در مراکز درمانی استان هم‌اکنون ۱۷۶ نفر است، گفت: این تعداد نسبت به روز گذشته ۳۹ نفر کاهش یافته است.

وی تعداد فوتی‌های کرونا را در شبانه روز گذشته سه نفر اعلام کرد و گفت: شهرستان‌های قرمز استان شامل کرمانشاه، کنگاور، هرسین، صحنه، پاوه و ثلاث باباجانی است و براساس رنگ بندی جدید شهرستان‌های اسلام آبادغرب، روانسر، گیلانغرب، سرپل‌ذهاب، جوانرود، سنقروکلیایی و دالاهو در وضعیت نارنجی قرار دارند و تنها شهرستان زرد استان قصرشیرین است.

در استان اردبیل دکتر علی محمدیان اردی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام کرد: در ادامه تداوم روند نزولی شیوع کرونا، مجموع شمار مبتلایان بستری همزمان در مراکز درمانی این استان در شبانه‌روز گذشته ۲ رقمی شد و به ۹۱ نفر کاهش یافت.

وی با اشاره به آغاز روند نزولی شاخص های شیوع کرونا در استان اردبیل از سه هفته قبل افزود: آمار مبتلایان روزانه کووید.۱۹ در این استان نیز طی شبانه روز گذشته به ۲۰ نفر کاهش یافته که پایین‌ترین آمار ۲ ماه گذشته است.

وی با اشاره به کاهش فوتی‌های روزانه مبتلایان به کووید ۱۹ در استان اردبیل به یک نفر طی شبانه‌روز گذشته، مجموع شمار جان‌باختگان ۶ موج شیوع کرونا در این استان طی ۲ سال گذشته را ۲ هزار و ۷۶۰ نفر ذکر کرد و با امیدوار کننده خواندن روند کاهشی شیوع موج ششم کرونا در استان اردبیل طی روزهای اخیر گفت: کاهش شمار بستری روزانه و مجموع مبتلایان کرونا در این استان طی چند روز گذشته نشانگر اثرگذاری مثبت واکسیناسیون است.

دکتر محمدیان‌اردی با هشدار به احتمال اوج‌گیری شیوع بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل طی روزهای آینده و در پی ازدحام مناسبت‌های مربوط به عید نوروز اضافه کرد: همه آحاد مردم باید مراقبت‌های بهداشتی کنترل کرونا را جدی بگیرند.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون شهرستان‌های مشگین‌شهر، پارس‌آباد، اردبیل، نیر، خلخال و سرعین در وضعیت نارنجی و شهرستان‌های نمین، اصلاندوز، گرمی، بیله‌سوار و کوثر نیز در وضعیت زرد شیوع کرونا قرار دارند.

در استان خوزستان دکتر سیدمحمد علوی سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان گفت: پایگاه های ثابت و سیار واکسیناسیون خوزستان برای آن دسته از افرادی که تا به حال واکسن نزده و یا دُزهای نوبت دوم و سوم واکسن خود را تزریق نکرده اند، آماده ارائه خدمات ویژه در ایام نوروز هستند.

به گفته وی، شبانه روز گذشته سه هزار و ۷۳۲ نفر به مراکز بهداشتی، درمانی و بیمارستان های خوزستان مراجعه کردند که این میزان نسبت به روز گذشته ۲۴۹ مورد کمتر شده است.

وی از شناسایی ۲۱۱ بیمار جدید کرونایی و فوت ۶ بیمار در شبانه روز گذشته در این استان خبر داد و افزود: در همین بازه زمانی تعداد بهبود یافتگان در استان نیز ۵۲۷ مورد بوده که با احتساب افرادی که در قرنطینه خانگی هستند درصد بهبودی از بیماری کرونا در استان خوزستان به ۹۷.۷ درصد رسیده که شاخص خوبی محسوب می شود.

در استان لرستان دکتر مریم کوشکی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، تعدادی فوت‌های کرونا در شبانه روز گذشته را دو نفر و تعداد مبتلایان جدید را ۴۸ نفر ذکر کرد و گفت: اکنون ۱۱۵ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در مراکز درمانی این استان بستری و تحت درمان هستند.

در حال حاضر شهرستان های خرم‌آباد، بروجرد و سلسله در وضعیت قرمز، ازنا، الیگودرز، دلفان، کوهدشت، پلدختر و دورود در وضعیت نارنجی همچنین چگنی و رومشکان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

در استان ایلام دکتر جاسم محمدی رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام از فوت سه ایلامی و ابتلای ۳۱ نفر در شبانه روز گذشته به ویروس کرونا خبر داد و در عین حال گفته در این مدت تعداد بستری های استان به ۲۱ نفر کاهش یافته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه مجموع بهبودیافتگان استان نیز ۷۶ هزار و ۲۶۱ نفر است، گفت: شهرستان های آبدانان، دره شهر، هلیلان،سیروان و ایلام در وضعیت قرمز و چوار، مهران، ملکشاهی، بدره و چرداول در وضعیت نارنجی و دهلران در وضعیت زرد قرار دارد.

در استان سمنان نیز با کمیته مقابله با کرونا استان سمنان از ابتدای ۲۷ نفر و فوت یک نفر بر اثر ابتلا به این ویروس خبر داد.

همانگونه که ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید دارد، مسافرت هومطنان منوط به تزریق دو دوز واکسن است؛ از این رو همزمان با کاهش آمار مبتلایان به کرونا و مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا برای مسافرت آندسته از هموطنانی که نسبت به تزریق دو دز واکسن اقدام کرده اند، خبرها از افزایش ترافیک و ترددها در جاده‌های برون شهری حکایت دارد.

سردار سید تیمور حسینی جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی کشور از افزایش ۲۵ درصدی تردد در جاده‌های کشور خبر داده و گفته است: در برخی جاده‌ها افزایش بسیار بیشتر از قبل بوده است به طوری که در همین بازه زمانی میزان تردد در آزادراه تهران - قم افزایشی ۸۷ درصدی داشته است. در آزاد راه اصفهان هم این افزایش ۶۴ درصد و در جاده های منتهی به استان های شمالی نیز ۸۰ درصد بوده است. 

افزایش ترددها در مسیرهای منتهی به مناطق گردشگری کشور قابل پیش بینی بود؛ برای نمونه سرهنگ یدالله جهان تاب رییس پلیس راه مازندران روز جمعه وضعیت تردد خودرویی در مبادی ورودی به این استان را پرحجم و سنگین اعلام کرد و گفت که ترافیک خودرویی در محدوده پل زنگوله، سیاه بیشه، ولی آباد و مکارود در جاده کنداون و حدفاصل وانا تا بایجان در جاده هراز سنگین و پرحجم شده است.

وی با بیان این که اعمال محدودیت تردد خودرویی به دلیل افزایش قابل توجه تردد از جاده کرج به چالوس در جاده کندوان در دستور کار قرار گرفته است، افزود : به علت بار ترافیکی سنگین، مسیر شمال به جنوب جاده کندوان بسته شده است تا با یکطرفه شدن این جاده به سمت مازندران ، سفر پرحجم نوروزی به این استان روان شود.

منبع: ایرنا

کد خبر: 1134079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =