زلزله‌ای ۲۰۰ برابر مخرب‌تر از هیروشیما در انتظار تهران / ماجرای اضافه‌کاری‌های اجباری پرستاران چیست؟

مطابق روال آخر هفته‌ها مروری داریم بر مهم‌ترین اخبار هفته‌ای که گذشت که درادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، مطابق روال آخر هفته‌ها مروری داریم بر مهم‌ترین اخبار هفته‌ای که گذشت که درادامه می‌خوانید.

اضافه کاری اجباری پرستاران در بیمارستان‌ها

مشکلات پرستاران و اجبار آن‌ها به انجام اضافه کاری یکی از موضوعاتی بود که گروه اجتماعی ایکانیوز مورد بررسی قرار داد. براساس این گزارش کمبود نیرو و تمایل نداشتن مدیران بیمارستان‌ها به جذب پرسنل جدید باعث شده تا ساعت‌های اضافه‌کاری پرستاران در برخی بیمارستان‌های دولتی به اجبار افزایش پیدا کند.
برایند گفت‌وگو با پرستاران نشان می‌دهد که بخشی از کمبود نیرو نه تنها ناشی از کاهش تعداد متقاضیان برای استخدام نیست بلکه برگرفته از مشکلات استخدامی و گاهی سودجویان مدیران برخی بیمارستان‌ها است که ترجیح می‌دهند اضافه‌کاری تحمیل کنند تا اقدامی برای جذب نیرو داشته باشند.

زلزله‌ای ۲۰۰ برابر مخرب‌تر از هیروشیما در انتظار تهران

موضوع ایمنی شهر تهران در برابر زلزله هم یکی دیگر از سوژه‌های داغ هفته بود. فریبرز ناطق‌الهی؛ زلزله‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره اینکه تهران چقدر در برابر زلزله مقاوم است، گفت: تهران دارای شش گسل اصلی و ۶۰ گسل فرعی دارد. در واقع این شهر پهنه‌ای پر از گسل است و هر روز زلزله‌های متعددی رخ می‌دهد. آخرین زلزله مخرب تهران در سال ۱۸۳۰ رخ داده است.

او افزود: دوره بازگشت زلزله‌های بزرگ با هفت ریشتر ۱۵۸ سال است؛ در واقع امروز که ۱۹۴ سال از آن زلزله بزرگ گذشته، زمین لرزه بعدی بسیار بزرگ‌تر خواهد بود. پیش‌بینی ما زلزله‌ای با بزرگی ۳/۷ برای تهران است. این زلزله به اندازه ۲۰۰ بمب هیروشیما قدرت خواهد داشت.

نارضایتی معلولان از عملکرد مراکز مثبت زندگی بهزیستی

موجی از ناراضایتی‌ها درباره عملکرد مراکز مثبت زندگی بهزیستی دیگر سوژه بررسی شده در گروه اجتماعی بود. مراکز مثبت زندگی بهزیستی در سال ۹۹ با هدف دست‌رسی راحت‌تر معلولان به مددکاران و دریافت خدمات ایجاد شدند اما تعداد بسیار زیاد این مراکز با توجه به بودجه کم صرفا باعث ایجاد موجی از نارضایتی‌ها شده و از جهتی گاهی مددکار و حتی مدیران مراکز هم که از معلولان هستند با وجود همکاری نکردن بهزیستی کاری از دستشان برنمی‌آید و فقط مددکار و مددجو در برابر هم قرار می‌گیرند.

چرا کسی به فکر آلودگی هوا نیست؟

با رسیدن فصل سرما و افزایش آلودگی هوا سعی کردیم ضمن گفت‌وگو با پژوهشگران به دنبال پیدا کردن پاسخ این سوال باشیم که چرا کسی به فکر آلودگی هوا نیست؟

مریم زارع؛ پژوهشگر محیط زیست و عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیر در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در پاسخ به این سوال که چرا با وجود طرح‌های متعدد همچنان مشکل آلودگی هوا در کشور حل نشده است، گفت: موضوعی که در مورد بحث‌های کلان محیط زیستی از جمله آلودگی هوا وجود دارد، نبود مدیریت متمرکز است. ارگان‌های مختلف تحقیقات و فعالیت‌های خیلی خوبی انجام می‌دهند اما جای خالی یک قوه و سازمان متمرکز که بتواند این تحقیقات را تجمیع کند، احساس می‌شود. همین موضوع باعث شده که با وجود انجام تحقیقات بسیار همچنان مشکل آلودگی هوا حل نشده است.

پشت پرده کمبود سمعک

مشکل گرانی و کمبود سمعک در ماه‌های اخیر مطرح شده و افراد دارای مشکل شنوایی می‌گویند که در ایران سمعک وجود دارد اما قیمت آن بسیار بالاست و این هزینه‌ها بسیار سنگین بوده و با این حال نقش بیمه‌ها بسیار کمرنگ است. یک منبع آگاه در گفت‌وگو با ایسکانیوز از پشت پرده کمبود سمعک در کشور گفت: کمبود بسیاری در حوزه سمعک داریم اما مسئولان معتقدند که مشکل در توزیع سمعک است و کمبودی وجود ندارد. درواقع تبلیغات موجود، اعضای هیات امنای ارزی را قانع می‌کند که واردات لوازم مورد نیاز برای کاشت حلزون به وارد کردن سمعک اولویت دارد. درحالی که متقاضیان سمعک تعداد بسیار زیادی هستند. درواقع هیات امنای ارزی تحت تاثیر جنجال مطبوعاتی قرار می‌گیرد.
انتهای پیام /

کد خبر: 1156220

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =