آنچه در مورد ضربان قلب نوزاد و کودکتان باید بدانید

ضربان قلب نوزاد و کودک بسیار مهم و حائز اهمیت است که والدین باید از تعداد ضربان قلب نرمال نوزاد، دلایل کاهش و افزایش ضربان قلب نوزاد و کودک اطلاع کافی داشته باشند.

 به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، والدین باید از تعداد ضربان قلب کودک خود اطلاع داشته باشند زیرا تشخیص صحیح افزایش یا کاهش نبض کودک به والدین کمک می کند تا در زمان بیماری برای درمان به موقع کودک اقدام نمایند البته آگاهی از میزان ضربان قلب عادی و چگونگی بررسی نبض کودک کمک می کند تا از نگرانی های بی مورد اجتناب کنند. برای آگاهی از حدود نرمال ضربان قلب و علل رایج در افزایش یا کاهش ضربان قلب در کودکان همراه شوید.

بیشتر بخوانید:

راهکارهای موثر برای کاهش خطر حمله قلبی

حدود نرمال ضربان قلب در نوزادان و کودکان

ضربان قلب یا نبض بزرگسالان در حدود ۶۰ تا ۱۰۰ ضربان در دقیقه می باشد. معمولا کودکان تعداد ضربان قلب یا نبض بیشتری دارند. میزان ضربان قلب ایستا یا نبض ایستا (Resting Pulse Rate) زمانی اندازگیری می شود که فرد ورزش نمی کند و در حال استراحت است. میزان نبض ایستا کودک بر اساس سن او و در زمان استراحت در بیداری، نه زمان فعالیت های فیزیکی، بازی یا گریه اندازگیری می شود. زمان گریه یا فعالیت بدنی، میزان نبض یا ضربان قلب در کودکان بالاتر از معمول است.

تعداد ضربان قلب نرمال تعداد ضربان قلب ایستا 

۰ تا ۳ ماه 

۱۰۷ تا ۱۸۱ ضربه در دقیقه

۱۴۳ ضربه در دقیقه

۳ تا ۶ ماه 

۱۰۴ تا ۱۷۵ ضربه در دقیقه 

۱۴۰ ضربه در دقیقه

۶ تا ۹ ماه  

  ۹۸ تا ۱۶۸ ضربه در دقیقه

 ۱۳۴ ضربه در دقیقه

۹ تا ۱۲ ماه  

۹۳ تا ۱۶۳ضربه در دقیقه

۱۲۸ ضربه در دقیقه

۱۲ تا ۱۸ ماه 

 ۸۸ تا ۱۵۶ ضربه در دقیقه 

۱۱۶ ضربه در دقیقه

۱۸ تا ۲۴ ماه 

۸۲ تا ۱۴۹ ضربه در دقیقه 

 ۱۱۶ ضربه در دقیقه

۲ تا ۳ سال 

۷۶ تا ۱۴۲ ضربه در دقیقه

 ۱۱۰ ضربه در دقیقه

۳ تا ۴ سال 

۷۰ تا ۱۳۶ ضربه در دقیقه

۱۰۴ ضربه در دقیقه

۴ تا ۶ سال 

   ۶۵ تا ۱۳۱ ضربه در دقیقه

 ۹۸ ضربه در دقیقه

۶ تا ۸ سال 

 ۵۹ تا ۱۲۳ ضربه در دقیقه

 ۹۱  ضربه در دقیقه

۸ تا ۱۲ سال  

۵۲ تا ۱۱۵ ضربه در دقیقه 

 ۸۴ ضربه در دقیقه

۱۲ تا ۱۵ سال 

۴۷ تا ۱۰۸ ضربه در دقیقه  

۷۸ ضربه در دقیقه

۱۵ تا ۱۸ سال

۴۳ تا ۱۰۴ ضربه در دقیقه 

۷۳ ضربه در دقیقه

طریقه اندازه گیری نبض نوزاد و کودک

تعداد نبض تعداد دفعات تپش قلب در هر دقیقه را نشان می دهد پس با اندازه گیری نبض می توانید از تعداد ضربان قلب با خبر شوید. برای گرفتن نبض کودک، انگشت سبابه خود را روی بخش هایی از بدن که در آنها شریان قرار دارد مانند مچ دست (شریان رادیال)، داخل گودی آرنج (راکیال یا بازویی)، روی گردن (شریان گردنی کاروتید) یا بالای پای (شریان ران یا فمورال) قرار دهید، سپس تعداد ضربه هایی را که در یک دوره ۶۰ ثانیه احساس می کنید را بشمارید یا می توانید در سی ثانیه تعداد ضربه هایی را که احساس می کنید را اندازه گرفته و تعداد را ۲ برابر کنید. بررسی نبض یا ضربان قلب در کودکان و یا برخی از نوزادان دشوار است.

علت بالا رفتن ضربان قلب

به بالا رفتن ضربان قلب تاکی کاردی می گویند. اگر میزان نبض یا ضربان قلب در کودکان می تواند کندتر از حد معمول باشد که به آن برادی کاردی می گویند. ضربان قلب در کودکان در بعضی از انواع کندتپشی یا برادی کاردی ممکن است به کمتر از ۵۰ ضربه در دقیقه برسد.

علت افزایش و کاهش ضربان قلب در نوزادان و کودکان :

اختلالات قلبی
بیماری های قلبی، عفونی یا متابولیکی
تب و کم آبی بدن (اگر یک کودک مبتلا به تب بالا، ضربان قلب بالایی داشته باشد، باید با درمان تب از طریق مصرف مایعات و تب برهایی مانند استامینوفن، میزان ضربان قلب به حالت عادی بازگردد )
کم خونی
پرکاری تیروئید
ضربان قلب بالا نوزاد

عوارض جانبی برخی از داروها نیز می تواند بر ضربان قلب ایستا کودک تأثیر بگذارد. مثلا داروی محرک اختلال کم توجهی یا بیش فعالی (ADHD)، داروی های ضد احتقان (مانند آنتی هیستامین) سبب افزایش میزان ضربان قلب در کودکان می شود.

گاهی اوقات علت تندتپشی ضربان قلب در کودکان مصرف قهوه، نوشیدنی های انرژی زا یا نوشابه های گازدار است.

اگر کودک شما ضربان قلبش از حد طبیعی بالاتر یا پایین تر بود، اقدامات زیر را انجام دهید :

اگر کودک شما به تاکی کاردی یا برادی کاردی دچار بود و دارای علائم مرتبطی مانند خستگی (سنکوپ)، سرگیجه یا تحریک پذیری شدید بود، باید سریعا به پزشک مراجعه کند.

پزشک علاوه بر نبض کودک شما، فشار خون او را نیز بررسی می کند و از او یک نوار قلب می گیرد. نوار قلب کمک می کند تا پزشک ریتم یا فعالیت الکتریکی قلب را نیز بررسی کند و در بعضی موارد، پزشک کودک شما را به یک متخصص قلب اطفال ارجاع می دهد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1156544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =