سردرگمی کنکوری‌های ۱۴۰۲ با اظهارات متناقض مسئولان/ داوطلبان چند بار مجاز به ترمیم معدل هستند؟

اظهارات متناقض مسئولان مربوطه در مورد تعداد دفعات مجاز برای ترمیم معدل سبب سردرگمی داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اعتراض به مصوبه کنکوری ۱۴۰۲ پیش از تصویب آن (تیرماه ۱۴۰۱) آغاز شد و در ماه‌های اخیر هم به شکل‌های مختلف ادامه یافته است. نمایندگان مجلس از یک طرف و داوطلبان از طرف دیگر، این مصوبه را تبعیض‌آمیز دانسته و خواستار توقف آن شدند. 

گزارش‌های ایسکانیوز شامل تجمع داوطلبان در اعتراض به مصوبه کنکور ۱۴۰۲، اعتراض ۱۱ هزار نفر به مصوبه کنکور ۱۴۰۲ و درخواست ۱۸ هزار داوطلب از رهبری در زمینه لغو مصوبه کنکور ۱۴۰۲  گویای بخشی از این اعتراضات است. 

نمایندگان مجلس هم علاوه بر تبعیض‌آمیز دانستن این مصوبه، معتقد بودند که شورای عالی انقلاب فرهنگی نهاد سیاستگذار است و نباید در قانونگذاری دخالت کند. احمد نادری نایب رئیس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این زمینه از نهادینه شدن ناعدالتی اجتماعی با مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گلایه کرد.

جدای از اعتراضات وارد شده به مصوبه کنکوری ۱۴۰۲، اکنون داوطلبان از تغییر موضع قانونگذاران گلایه دارند. این داوطلبان در تماس با ایسکانیوز مدعی شدند در حالی که مسئولان شورای عالی انقلاب فرهنگی و سازمان سنجش تابستان ۱۴۰۱ از امکان شرکت چندین باره داوطلبان در امتحانات ترمیم معدل سخن می‌گفتند، فقط چند ماه بعد و در پاییز از اعمال محدودیت برای ترمیم معدل خبر دادند.

به بهانه انتقاد این داوطلبان از تعداد دفعات مجاز برای ترمیم معدل، فهرستی از اظهار نظرات مسئولان مربوطه در ماه‌های اخیر را جمع‌آوری کردیم که در ادامه می‌آید:

تاریخ اظهارنظر مسئولان
۲۲ شهریور   ۱۴۰۱

محسن زارعی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش : دانش‌آموزان نظام جدید (نظام ۶-۳-۳) می‌توانند در مدارس بزرگسال منطقه آموزش و پرورش خود ثبت نام کنند و از یک درس تا تمام دروس برای یک بار آزمون ترمیم نمره را بدهند. 

۵ شهریور ۱۴۰۱ محسن زارعی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش: بر اساس مصوبه فقط یک بار برای هر درس امکان آزمون وجود دارد.
۲۵ مرداد ۱۴۰۱  محسن زارعی رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش: داوطلبان فقط یک بار می‌توانند برای ترمیم معدل خود اقدام کنند مثلا دو درس را در خرداد، سه درس در شهریور، و بقیه را در دی امتحان دهند یا اینکه در یک نوبت تمام دروس را امتحان دهد 
۱۱ مرداد ۱۴۰۱ سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: قرار است طبق مصوبه جدید سنجش و پذیرش سالی دو بار کنکور برگزار شود و امکان تقویت معدل چهار بار برای دانش آموز وجود داشته باشد.
۲۵ تیر ۱۴۰۱ محسن زارعی رئیس سنجش آموزش و پرورش: بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش‌ و پرورش، دانش‌آموزان می‌توانند یک مرتبه درخواست ترمیم نمره امتحانات نهایی داشته باشند.
۲۵ تیر ۱۴۰۱ سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: دانش آموز می‌تواند شرکت در امتحانات برای ترمیم معدل را چندین بار تکرار کند تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کند.
۳۰ خرداد ۱۴۰۱ رجبعلی برزویی معاون ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی: ترمیم معدل یک بار، دو بار و تعدادی که شورای سنجش و پذیرش آن را تأیید کند، انجام می‌شود.

همانطور که در اظهارات رجبعلی برزویی معاون ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی دیده می‌شود؛ نهاد تصمیم‌گیرنده در زمینه تعیین تعداد دفعات مجاز برای شرکت در آزمون ترمیم معدل، شورای سنجش و پذیرش است و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه، تعیین‌کننده نیست.

از طرفی هم محسن زارعی رئیس سنجش آموزش و پرورش در این مدت بر امکان ترمیم معدل فقط برای یک بار تصریح کرده است. در نتیجه به نظر می‌رسد اظهارات متناقض مسئولان مربوطه در مورد تعداد دفعات مجاز برای ترمیم معدل سبب سردرگمی داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1158030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی اکبر IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
      0 0
      تو رو خدا با کنکور ما کاری نداشته باشید همین کنکوری که قبلاً داشتیم با وجود مشکلات خوب بود این مصوبه اصلا نباید مطرح می‌شد چه برسه بخاد اجراشه دیر که شده الان سه ماه با ارزش از کنکوری ها گرفتین ولی نزارین بدتر شه مگه نمیگین مصوبه شورای به نفع ماست اگه ما نخوایم باید کی رو ببینیم آخه دیوانمون کردین به خدا
    • مهدی طباطبایی DE ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
      0 0
      این مصوبه خلاف قانون مجلسه و خلاف عدالت آموزشیه ما دانش آموزان مناطق محروم و عشایری کشور مخالف ۱۰۰ درصدی این مصوبه کنکوری هستیم و خواستار لغو آن میباشیم .
    • مسعود بیدهندی IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
      0 0
      این مصوبه پر از اشکال و ایراد و غیر الهی هست
    • Zahra US ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
      0 0
      بدبخت شدیم والسلام😭
    • سمانه IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۰
      1 0
      خدا به داد مون برسه،که جز خدا پناهی نداریم،فقط می تونن بگم که اعضای شورا بدونن با سرنوشت داوطلبین چه می کننن،واینکه پست هر کس دراین دنیاو زمان خدمتش به مردم امتحانی هست که باید فردای قیامت جوابگوی خدا وداوطلبین باشد
    • مرتضی IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
      0 0
      یا معدل در نتیجه کنکور تأثیری نداشته باشه یا لااقل محدودیت یکبار شرکت در آزمون ترمیم معدل اصلاح بشه