انتقاد مخاطبان ایسکانیوز به تاثیر قطعی معدل در کنکور

شروع امتحانات نهایی از هفته گذشته تاکنون باعث شده تا دوباره همچون سال گذشته انتقادهایی به نحوه برگزاری امتحانات و تاثیر قطعی معدل بر کنکور از سوی دانش‌آموزان و خانواده‌ها مطرح شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، هفته پیش برخی دانش‌آموزان در پیام‌هایی به ایسکانیوز از تقلب در امتحان و فروش سوالات در کانال‌های تلگرامی خبر دادند اما در گفت‌وگویی که با محسن زارعی؛ رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش داشتیم، وی عنوان کرد که این کانال‌ها توسط افرادی اداره می‌شوند که دنبال سودجویی هستند و می‌خواهند از احساسات دانش‌آموزان سواستفاده کنند و امنیت در آزمون‌ها برقرار است.

بیشتر بخوانید

ماجرای تقلب در اولین امتحان نهایی خرداد ۱۴۰۳ + فیلم

خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در پاسخ به انتقادها از تاثیر قطعی معدل گفت: « اگر عزیزان پیشنهادهایی دارند یا نواقصی بر این مصوبه در نظر دارند؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی با روی باز می‌پذیرد، گوش می‌دهد و ما آمادگی تکمیل مصوبه را داریم اما اینکه دخالت معدل نمرات لغو شود؛ این حتما اتفاق نمی‌افتد و اصل مصوبه تغییر پیدا نخواهد کرد.»

اما همچنان پیام‌های متعددی از سوی مخاطبان برای ایسکانیوز ارسال می‌شود که بیشتر آن‌ها پیرامون انتقاد به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و تاثیر قطعی معدل در کنکور است.

بیشتر پیام‌ها حول محور لغو مصوبه تاثیر معدل در کنکور بود انگشت‌های اتهام به سوی آموزش پرورش رفته که چرا نتوانسته عدالت را برقرار کند.

سود هنگفت مافیای آموزشی کشور از امتحانات نهایی

گفته می‌شود که مسئولیت برگزاری امتحانات از سال آینده به سازمان سنجش واگذار می‌شود اما یکی از مخاطبان در پیامی نوشته: تاثیر معدل در کنکور چه دست آموزش و پرورش باشد و چه دست سازمان سنجش، محکوم به شکست است اما سود هنگفت مافیای آموزشی کشور بسیار مهمتر از آینده جوانان است وگرنه مصوبه کذایی شورا هیچ سالی نباید اجرا می‌شد. بدا به حال شورای نگهبان که سال گذشته منفعت مافیا را به سرنوشت داوطلبان ترجیح داد. امیدوارم تصمیم درستی گرفته شود و تاثیر معدل در کنکور تا زمان فراهم شدن همه زیرساخت‌ها به تعویق بیفتد.

در پیامی هم آمده: در امتحانات نهایی تقلب صورت می‌گیرد و آموزش و پرورش هم زیرساخت اجرایی درست و ترازدهی عادلانه‌ای ندارد تا جایی که حتی از صدور کارت ورود به جلسه هم عاجز بوده و باعث آشفتگی و استرس دانش‌آموزان و خانواده آن‌ها بوده است.

عدالت آموزشی برقرار می‌شود؟

بخش مهمی از پیام‌ها هم پیرامون بحث عدال آموزشی بود چراکه مخاطبان معتقدند تفاوت سطح آموزش مناطق محروم و برخوردار در این مصوبه دیده نشده است. یکی از کاربران در این خصوص نوشت: کاش قبل از اینکه تاثیر معدل را قطعی می‌کردند، بررسی می‌شد که آیا معلمان مناطق مختلف سطح یکسانی دارند و می‌توانند مطالب را به خوبی به دانش‌آموزان منتقل کنند؟ فرق بسیاری بین معلمی که تحصیلاتش فیزیک است با معلمی که به دلیل کمبود نیرو فیزیک درس می‌دهد، وجود دارد.

در پیام مشابه دیگری هم آمده: تاثیر قطعی معدل ناعادلانه است؛ چرا باید دانش‌آموزی در یک شهرستان محروم با دانش‌آموزی در پایتخت که در مدرسه غیرانتفاعی و شرایط عالی درس خوانده، مقایسه شود. با اجرای این مصوبه استرس دانش‌آموزان افزایش پیدا کرده است. از طرفی ترمیم معدل هزینه اضافی به خانواده تحمیل کرده است.

استرس کلیدواژه پرتکرار

استرس هم کلیدواژه پرتکراری بود که از سوی دانش‌آموزان مطرح شده بود. یکی از کاربران با اشاره به این موضوع نوشته که عملا با اضافه شدن ۳۰ امتحان نهایی انگار ۳۰ استرس دیگر به دانش‌آموزان منتقل می‌شود.

در پیام مشابه دیگری هم آمده: تقلب باشد و نباشد چه فرقی دارد وقتی باید به جای یک کنکور ۳۰ بار در امتحانات نهایی شرایط استرس‌زا را تجربه کنیم.

پیام‌هایی درباره اعتماد نداشتن دانش‌آموزان به امنیت آزمون‌ها احتمال تقلب بسیار است کماینکه یکی از مخاطبان نوشته: من نیم ساعت بعد از شروع آزمون از امتحان عربی خارج شدم و وقتی کانال‌های تلگرامی را چک کردم دیدم که یک ساعت قبل یعنی وقتی برگه‌ها توزیع نشده بود، سوالات با پاسخ در کانال بود و اگر هزینه پرداخت می‌کردیم از شب قبل پاسخ‌ها را می‌خریدیم. با هر نهادی هم که صحبت کردم با وجود ارائه مدرک تکذیب کردند.

نمره‌گرایی بیش از اندازه تقلب را بیشتر خواهد کرد

کاربر دیگری هم معتقد است که نمره‌گرایی بیش از اندازه تقلب را بیشتر خواهد کرد.

بیشتر پیام‌هایی که ما دریافت کردیم حول این محور است که آموزش و پرورش زیرساخت برگزاری امتحانات نهایی در این سطح را ندارد.

مخاطب دیگری که نگران برقرار نشدن عدالت است هم می‌گوید: این مصوبه ۲ سال است که خواب و خوراک را از ما گرفته است. این مصوبه حرف از عدالت می‌زند اما مگر می‌شود دانش‌آموز مناطق مرزی را با دانش‌آموزان مدارس خاص یکی دانست؟ مگر آموزش و پرورش زیرساخت کافی برای برقراری امنیت و جلوگیری از تقلب را دارد؟ مگر معدل سال‌های مختلف همتراز است؟

دانش‌آموز دیگری هم از فرصت بکباره ترمیم معدل گلایه کرده و نوشته: با یک بار آزمون دادن اگر اشتباه کنیم، فرصت قبولی در دانشگاه‌های خوب را از دست می‌دهیم.

برخی هم معتقدند این مصوبه در تعارض با اصل ۷۱ و ۵۹ قانون اساسی است که فقط مجلس را قانونگذار می‌داند.

کاربر دیگری هم با اشاره به ایجاد بازار جدید برای موسسات آموزشی نوشته: یکی از تاثیرات مخرب این مصوبه این است که به دلیل افزایش اهمیت نمرات امتحان نهایی دانش‌آموزان علاوه بر خرید منابع کمک تستی برای دروس تخصصی، ملزم به خرید منابع کمک درسی تشریحی هستند. نمره‌گرایی از سال دهم استرس بچه‌ها را بیشتر می‌کند و فرصت یکباره ترمیم معدل این استرس را بیشتر خواهد کرد. ما در آزمون تستی می‌توانستیم از هر درس حتی ۱۰ سوال را پاسخ ندهیم و با پاسخ درست به سایر سوالات نمره مناسب کسب کنیم اما در امتحان نهایی سوالات سخت بارم بیشتری دارند و داوطلب برای نداستن یک سوال از دور رقابت خارج می‌شود.

این مصوبه تنها به نفع دانش‌آموزان مدارس خاص و متقلب‌ها است

در پیامی هم آمده: این مصوبه تنها به نفع دانش‌آموزان مدارس خاص و متقلب‌ها است. علاوه بر این چرا باید کنکوری نظام قدیم پول بدهد تا ترمیم معدل کند؟ این حجم از استرس تمام جوانان کشور را راهی بیمارستان می‎کند. چرا ما باید تاوان قوانین غلط را بدهیم؟

یکی از دانش‌آموزان هم با اشاره به تعدد آزمون‌ها گفته: چطور انتظار دارید که دانش‌آموز سال یازدهم مطالب درسی سال را بخواند، برای کنکور تست بزند و سال قبل را هم ترمیم معدل کند؟

به گزارش ایسکانیوز، هشتگ #لغو_تاثیر-معدل این روزها در فضای مجازی داغ است و باید دید شورای عالی انقلاب فرهنگی انتقادات مطرح شده را می‌بیند و برای اصلاح آن تلاش می‌کند یا هر سال در خرداد شاهد موجی از اعتراض‌ها خواهیم بود؟

انتهای پیام /

کد خبر: 1232626

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =