دانشجویان دانشگاه آزاد شیراز نانوساختارهای تصفیه‌کننده پساب می‌سازند

مسئول انجمن علمی دانشجویی شیمی کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز از ساخت نانوساختارهای تصفیه‌کننده آب و پساب توسط دانشجویان این واحد دانشگاهی خبر داد.

آرش جوابی مسئول انجمن علمی دانشجویی شیمی کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز و نماینده شرکت دانش بنیان فنی مهندسی فاتح شیمی ستاره پارس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز اظهار کرد: با توجه به توسعه صنعت، دامنه آلودگی آب و هوا توسط صنایع کوچک و بزرگ گسترده شده است. پساب ها باعث ایجاد آلودگی در آب رودخانه ای زیر زمینی و حتی آب های قابل شرب می گردد .

وی افزود: اگر میزان مواد آلوده کننده در آب از حد مجاز بیشتر شود موجب مرگ گیاهان دریایی و مرگ حیوانات آبزی و آلوده شدن سفره های زیر زمینی و منابع عظیم آبی می شود و برای انسان نیز بیماری هایی از جمله بیماری پوستی تنفسی و عفونی می گردد و گاه شاهد آن هستیم آسیب های فراوانی به محیط زیست وارد می‌شود که جبران ناپذیر خواهد بود .

جوابی در ادامه تاکید کرد بنابراین حذف آلودگی ها به خصوص فلزات سنگین از پساب های صنعتی یکی از مباحث مهم زیست محیطی محسوب می شود .

مسئول انجمن علمی شیمی دانشگاه آزاد واحد شیراز درخصوص گفت: تصفیه یا جداسازی آلاینده ها از آب و پساب به روش های جذب گوناگون انجام پذیر است که یکی از روش های جدی سطحی توسط جاذب های گوناگون است که در سال های اخیر شاهد سنتز نانو ساختارهای جدیدی به نام MOF که مخفف Metal Organic Framework است بوده‌ایم .

نماینده شرکت دانش بنیان فاتح شیمی ستاره پارس دانشگاه آزاد شیراز در خصوص چیستی MOFها بیان کرد: که این مواد نانو جاذب هایی هستند که به دلیل دارا بودن سطح فعال بسیار زیاد و تخلخل بالا امکان بازیابی و شرایط عملیاتی آسان در دهه اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته است .

آرش جوابی در باره مشخصات و ویژگی های  MOFها گفت این مواد دارای ویژگی های کاربردی فراوانی هستند که از جمله آن ها می توان به سنتز آسان نسبت به سایر مواد جاذب مقرون به صرفه بودن ساخت آن ها سطح تماس بالا دانسیته وزنی پایین و قابلیت تنظیم اندازه حفرات اشاره کرد .


جوابی خاطر نشان کرد: دارا بودن سایت فعال زیاد و جذب بالای یون و سطح ویژه بالا و جدید بودن جاذب از مهم ترین مزایای به کارگیری این نانو جاذب ها است .

او تصریح کرد: این مواد در تصفیه آب و پساب و ذخیره سازی و جداسازی گازها، تولید باتریهای یونی، سل های سوختی صنایع الکترونیک ویژه ابرخازن ها و کاتالیزوری، سیستم های انتقال دارو در حوزه ریز ربات های زیست پزشکی و تصویر برداری سنسورهای گاز و همچنین جداسازی زباله های هسته ای جذب گاز های گلخانه ای تولید واکسن های خاص و همچنین سنسورهای مغذی قابل کاشت در بدن موجودات زنده از جمله مهم ترین کاربرد این نانو مواد جاذب است .


جوابی تشریح کرد: اگر مسئولان دانشگاه صاحبان صنایع و مشاغل و سایر متولیان امر از این فناوری حمایت مادی و معنوی کنند ضمن حل بسیاری از مشکلات و آلودگی های محیط زیست شاهد تحولی در حوزه انرژی و نانو فناوری و همچنین ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان و دانش آموختگان و فعالان شرکت های دانش بنیان خواهیم بود و همچنین ضمن کسب درآمد از خروج ارز نیز از کشور جلوگیری خواهد شد و گام موثری در جهت خودکفایی و تحول اقتصاد دانش بنیان و شکوفایی عرصه پژوهش و فناوری با تکیه بر توان متخصصان علمی داخلی و نخبگان دانشگاهی خواهیم بود.

خبرنگار: علی‌رضا نعمتی

انتهای‌ پیام/ 

کد خبر: 1163485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =