به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، مطالعه انجام شده بر روی بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ کاربر فیسبوک نشان میدهد که پلتفرمهای شبکههای اجتماعی بیشتر از کاربران در انتشار اطلاعات نادرست آنلاین نقش دارند. ساختار پلتفرمهای اجتماعی برای پاداش دادن به کاربران جهت به اشتراک گذاری اطلاعات، به عنوان بزرگترین عامل تاثیرگذار در انتشار اخبار جعلی شناخته شد.
هشدار پلیس فتا به خریداران خودرو
تصورات غلط رایج مبنی بر گسترش اطلاعات نادرست را که به دلیل نداشتن مهارتهای تفکر انتقادی لازم جهت تشخیص حقیقت از باطل میداند از بین میبرد. ۱۵ درصد از به اشتراک گذارندگان معمولیترین اخبار در این تحقیق مسئول انتشار حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد از اخبار جعلی بودند. حال این سوال برای تیم تحقیقاتی به وجود آمد که چه چیزی این کاربران را تحریک میکند؟
رسانههای اجتماعی یک سیستم پاداش دارند که کاربران را تشویق میکند در حسابهای خود باقی بمانند و به پست کردن و اشتراک گذاری ادامه دهند. کاربرانی که به طور مکرر پستها را به اشتراک میگذارند (به خصوص اطلاعات هیجان انگیز و جذاب) احتمالا توجهها را به خود جلب میکنند.
محققان نوشتند: «با توجه به سیستمهای یادگیری مبتنی بر پاداش در رسانههای اجتماعی، کاربران عادت به اشتراکگذاری اطلاعاتی دارند که از سوی دیگران به رسمیت شناخته میشود. پس از شکل گیری عادتها، اشتراکگذاری اطلاعات بهطور خودکار بدون در نظر گرفتن پیامدهای پاسخ انتقادی انجام میشود.
بنابراین، پست کردن، اشتراک گذاری و تعامل با دیگران در رسانههای اجتماعی میتواند به یک عادت تبدیل شود. وندی وود، استاد دانشگاه روانشناسی اظهار کرد که اطلاعات غلط در واقع تابعی از ساختار خود سایتهای رسانههای اجتماعی است.
وود، گفت: «یافتههای ما نشان میدهد که اطلاعات نادرست از طریق کاربران منتشر نمیشود و درواقع تابعی از ساختار خود سایتهای رسانههای اجتماعی است.»
گیزم سیلان، که این مطالعه را در دوره دکترای خود در این دانشگاه به انجام رساند؛ گفت که عادات کاربران رسانههای اجتماعی بیشتر از ویژگیهای فردی، عامل انتشار اطلاعات نادرست است. تحقیقات قبلی نشان دادند که برخی از افراد اطلاعات را به طور انتقادی پردازش نمیکنند و برخی دیگر بر اساس سوگیریهای سیاسی نظراتی دارند که بر توانایی آنها در تشخیص اطلاعات نادرست تأثیر میگذارد. این تحقیق نشان داد که وقتی صحبت از انتشار اطلاعات نادرست به میان میآید، ساختار پاداش پلتفرمهای رسانههای اجتماعی نقش بیشتری دارد.
سیلان و نویسندگان همکارش در یک رویکرد جدید به دنبال این بودند که دریابند چگونه ساختار پاداش سایتهای رسانههای اجتماعی کاربران را به سمت ایجاد عادتهای ارسال اطلاعات نادرست در رسانههای اجتماعی سوق میدهد.
به طور کلی، این مطالعه شامل ۲ هزار و ۴۷۶ کاربر فعال فیسبوک در محدوده سنی ۱۸ تا ۸۹ سال بود که داوطلبانه در این تحقیق شرکت کردند.
محققان با کمال تعجب، دریافتند که عادات کاربران در رسانههای اجتماعی میزان اخبار جعلی را که به اشتراک میگذارند دو یا در برخی موارد سه برابر میکند. عادات آنها بیشتر از عوامل دیگر روی به اشتراک گذاری اخبار جعلی، تأثیر داشت حتی بیشتر از باورهای سیاسی و نداشتن استدلال انتقادی.
کاربران معمولی و آنهایی که مکررا از شبکههای اجتماعی استفاده میکردند شش برابر بیشتر از کاربرانی که گاه و بیگاه حضور داشتند یا جدید بودند اخبار جعلی را ارسال میکردند.
ایان اندرسون، دانشمند رفتارشناسی گفت: این نوع رفتار در گذشته پاداش داده شده اند؛ آن هم توسط الگوریتمهایی که هنگام انتخاب پستهای مشاهده شده توسط کاربران در خوراک خبری و ساختار و طراحی خود سایتها، به تعامل اولویت بالاتری میدهند. درک پویایی موجود در پشت صحنه انتشار اطلاعات نادرست با توجه به پیامدهای سیاسی، بهداشتی و اجتماعی آن مهم است.
سناریوهای مختلف برای بررسی علت انتشار اخبار جعلی
در آزمایش اول، محققان دریافتند که کاربران همیشگی رسانههای اجتماعی، اخبار واقعی و جعلی را به اشتراک میگذارند.
محققان در آزمایشی دیگر، دریافتند که اشتراکگذاری اطلاعات غلط بخشی از الگوی گستردهتر عدم حساسیت به اطلاعاتی است که به اشتراک گذاشته میشود. در واقع، کاربران معمولی اخباری که باورهای سیاسی آنها را به چالش میکشد را به همان اندازه اخبارهای همسو به اشتراک میگذاشتند.
در نهایت، این تیم آزمایش کردند که آیا ساختارهای پاداش رسانههای اجتماعی میتوانند برای ترویج اشتراک گذاری اطلاعات درست نسبت به نادرست مورد استفاده قرار گیرد یا خیر. آنها نشان دادند که انگیزههای صحت به جای محبوبیت (همانطور که در حال حاضر در سایتهای رسانههای اجتماعی وجود دارد) میزان اخبار دقیقی را که کاربران در پلتفرمهای اجتماعی به اشتراک میگذارند دو برابر میکند.
به اشتراک گذاری اطلاعات نادرست اجتناب ناپذیر نیست.
کاربران میتوانند برای عادات اشتراک گذاری که آنها را نسبت به اشتراک گذاری محتوای واقعی حساستر میکند، تشویق شوند.
کاهش مؤثر اطلاعات نادرست مستلزم تجدید ساختار محیطهای آنلاین است.
این یافتهها نشان میدهد که پلتفرمهای رسانههای اجتماعی میتوانند گامی فعالتر از تعدیل اطلاعات ارسال شده بردارند و در عوض تغییرات در ساختار پاداش خود را برای محدود کردن گسترش اطلاعات نادرست دنبال کنند.
منبع: فارس
انتهای پیام/
نظر شما