چه چیزی مولدسازی را از مسیراصلی منحرف می‌کند؟ / تهاتر بین سازمانی برای آموزش و پرورش مفیدتر است

کارشناس آموزش و پروش معتقد است که مولدسازی در این سازمان باید با مطالعه دقیق انجام شود تا رانت ایجاد نشود و دیگر سازمان‌ها می‌توانند به کمک آموزش و پرورش بیایند.

مصطفی اسدی کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص مولدسازی گفت: در مولدسازی آنطور که از نامش پیداست، تمام اموال غیرمنقول دولت باید به کمک تولید بیاید و صنایع و حتی بودجه ما را تقویت کرده و به افزایش راندمان کاری کمک کند.

توضیحات آموزش و پرورش درباره فروش مدارس خیر ساز یا نیمه تکمیل

وی با بیان اینکه مولدسازی در آموزش و پرورش موضوعی سهل و ممتنع است، عنوان کرد: آموزش و پرورش بسیاری از اموال و مستغلاتی را دارد که واقعا کارایی لازم برای این سازمان را ندارند و باید تعیین تکلیف شوند. از جهتی اگر آموزش و پرورش بخواهد اموال را بدون ضابطه و حساب و کتاب واگذار کرده و وارد مزایده شود، لطمه می‌خورد.

اسدی توضیح داد: آموزش و پرورش مخصوصا در شهرهای بزرگ به مقدار کافی زمین ندارد و تراکم‌ها بسیار بالا است و از سوی دیگر نیاز مبرمی به ساخت و ساز وجود دارد؛ در این مناطق اگر مولدسازی به کمک آموزش و پرورش بیاید و زمین‌های مازاد و قطعات کوچک را به اعتبار تبدیل کند، اتفاق خوبی می‌افتد.

کارشناس آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این سازمان می‌تواند با دیگر ارگان‌ها و سازمان‌ها تهاتر کند، بیان کرد: برخی دستگاه‌ها زمین‌های بسیار بزرگی را در شهرها در اختیار دارند که سال‌ها اقدامی درباره آن‌ها انجام نشده است. درحالی که آموزش و پرورش تعداد زیادی مدارس استیجاری دارد، اگر این زمین‌های بزرگ متعلق به دیگر سازمان‌ها در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد، به رفع مشکل کمک می‌کند.

وی ادامه داد: نگرانی‌ها از این بابت وجود دارند که زمین‌های مرغوب آموزش و پرورش وارد مزایده شوند اما آن منطقه از این مزایده بهره‌مند نشود. البته در پرس‌وجوهایی که داشتم، مسئولان عنوان کردند که صد در صد مبلغ حاصل از فروش به حساب آموزش و پرورش واریز می‌شود.

قیمت‌های کمتر از بازار رانت ایجاد می‌کند

اسدی درخصوص موانع و مشکلات احتمالی که ممکن است، طرح را از مسیر اصلی منحرف کنند، توضیح داد: کارشناسان رسمی دادگستری معمولا قیمت پایه منطقه‌ای را برای املاک مشخص می‌کنند اما این قیمت از نرخ بازار بسیار کمتر است که این تفاوت قیمت می‌تواند باعث ایجاد رانت شود. در این شرایط اگر آموزش و پرورش امکلاک را بفروشد اما نتواند آن را تبدیل به احسن کند، متضرر خواهد شد.

کارشناس آموزش و پرورش معتقد است که مولدسازی باید مطالعه و بررسی‌های دقیق انجام شود. وی در این باره بیان کرد: این سازمان باید زمین‌هایی را به مزایده بگذارد که مازاد و غیرقابل استفاده هستند. پیشنهاد ما تهاتر بین سازمانی است، مثلا وزارت نیرو زمین‌های بزرگ و بدون استفاده‌ای دارد که می‌تواند در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد.

وی اضافه کرد: من سال‌ها رئیس آموزش و پرورش یکی از نواحی مشهد بودم و می‌دیدم که تراکم بسیار بالاست اما حتی یک قطعه زمین بالاتر از هزار متر وجود نداشت که بخواهیم حتی از شهرداری بگیریم. در چنین شرایطی مجبور بودیم که در زمین‌های غیراستاندارد مدرسه بسازیم و تعداد طبقات را افزایش دهیم که این کار برای دانش‌آموزان مضر است و احتمال آسیب وجود دارد.

اسدی با بیان اینکه تهاتر بین سازمانی از واگذاری فله‌ای مفیدتر است، عنوان کرد: این تبصره‌ها هم که اضافه شده و می‌گوید که کسی حق اعتراض ندارد، برای دولت مناسب نیستند. در گذشته هم مدارس و املاکی تحت عنوان مدارس غیرانتفاعی و بنیادها به اشخاص واگذار شد که امروز آن مدارس و بنیادها وجود ندارند. افراد این املاک را گرفتند و بعد برای سرمایه زندگی خودشان از آن‌ها استفاده کردند.

اسدی معتقد است که زمانی می‌توان نسبت به مولدسازی خوشبین بود که این املاک تبدیل به احسن شوند. وی درباره نحوه نظارت بر روند اجرای طرح گفت: نقش ذاتی هر دستگاه نظارت است. علاوه بر این سازمان بازرسی و دیوان محاسبات کل کشور هم ناظر بر نقل و انتقالات هستند. از این جهت نگرانی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: نگرانی‌ها از این جهت است که مثلا اگر قطعه زمینی در بازار آزاد فروش برود قیمت بالاتری داشته باشد اما در مزایده تعداد زیادی از افراد شرکت نکنند و قیمت تمام شده مناسب نباشد و این زمینه‌ساز ایجاد رانت شود. از جهتی ممکن است افراد داخل سازمان اطلاعاتی را به بیرون بدهند که مثلا قیمتی برای زمینی مشخص شده و افراد منسوب به این آدم‌ها در مزایده شرکت کنند و فساد ایجاد شود. اگر دستگاه‌های ناظر جلو این اتفاقت را بگیرند، دغدغه‌ها رفع می‌شود.

انتهای پیام /  

کد خبر: 1172246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =