زمان ثبت‌نام وام‌های دانشجویی اعلام شد/ اعتراض شورای صنفی دانشگاه امیرکبیر به گران شدن غذای دانشجویی

«اعلام زمان ثبت نام وام‌های دانشجویی، ارائه ۱۷ نوع تسهیلات به دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی و افزایش ۳برابری ظرفیت اعزام دانشجویان برای بازدید از مناطق جنگی جنوب» از جمله مهم‍ترین اخبار تشکل‌های صنفی-دانشجویی در هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «اعتراض به تعطیلی ۲۴ روزه دانشگاه تهران در فروردین  اردیبهشت ۱۴۰۲ و اعلام ارائه ۱۷ نوع تسهیلات به دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی» از مهم‌ترین خبرهای حوزه‌های تشکل‌های دانشگاهی و شوراهای صنفی در هفته گذشته بودند.

اعزام ۱۰۰ هزار دانشجو به مناطق جنگی در قالب اردوهای راهیان نور

از جمله دیگر عناوین مهم این حوزه‌ها می‌توان به «اعزام ۱۰۰ هزار دانشجو به اردوی راهیان نور، اعتراض به برخورد امنیتی با کارگران پالایشگاه پارس جنوبی و خواستار پاسخگویی به ابهامات درباره طرح مولد سازی دارایی‌های دولت» اشاره کرد. 

مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار حوزه صنفی_دانشجویی را در هفته‌ دوم اسفندماه آورده است:  

حوزه تشکل‌های دانشجویی 

واکنش به تعطیلی ۲۴ روزه دانشگاه تهران در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۲

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران در نامه‌ای خطاب به محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران نسبت به تصمیم هیئت رئیسه برای تعطیلی این دانشگاه از ۱۴ فروردین تا ۷ اردیبهشت سال ۱۴۰۲ واکنش نشان داد. 

در این نامه عنوان شده است: «در تشریح دلایل برای مجازی شدن آموزش و تعطیلی دانشگاه، به تعطیلات پس از عید و ماه مبارک رمضان اشاره شده، حال آنکه فروردین ١۴٠١ شرایط مشابهی وجود داشت و خبری از «کار کارشناسی» نبود. از سوی دیگر، شروع سال تحصیلی جدید همزمان با بازۀ اربعین که بسیاری از ناوگان حمل و نقل زمینی را درگیر خود کرده بود و مانع از حضور بسیاری از دانشجویان در دانشگاه در موعد مقرر شد؛ اما چرا آن هنگام دلسوزی و «کار کارشناسی» از سمت مسئولان دانشگاه صورت نگرفت و از قضا پافشاری بر بازگشایی حضوری در آن هنگام را به عنوان دستاوردی در رسانۀ ملی مطرح  کردید؟ منشأ این استانداردهای دو گانه در تصمیم‌گیری چیست؟ طرح چنین استدلال‌های غیر منطقی، حقیقتاً جز توهین به شأن دانشجو تلقی نمی‌شود.»

اعزام ۱۰۰ هزار دانشجو به مناطق جنگی در قالب اردوهای راهیان نور

صادق مفرد مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ از اعزام حدود ۱۰۰ هزار دانشجو در قالب اردوهای راهیان نور از دانشگاه‌های سراسر کشور خبر داد و بیان کرد که تلاش شده تا این اردوها در نوروز ۱۴۰۲ با هدف روایت پیشرفت‌های کشور در حوزه‌های مختلف به جنوب کشور اعزام شوند.

همچنین وی مطرح کرد که تلاش شده تا این اردوها در نوروز ۱۴۰۲ با هدف روایت پیشرفت‌های کشور در حوزه‌های مختلف به جنوب کشور اعزام شوند.

افزایش ۳ برابری ظرفیت اعزام دانشجویان به مناطق عملیاتی جنوب کشور

محمدحسین کفعمی رئیس سازمان بسیج دانشجویی کشور عنوان کرد که  با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، امید است امسال بتوانیم صد هزار نفر از دانشجو را به مناطق عملیاتی جنوب اعزام کنیم؛ که این میزان ظرفیت برای اعزام نسبت به سال گذشته افزایش ۳ برابری داشته است.

گفتنی است که قرارگاه شهید علم الهدی میزبان اعزام دانشجویان بسیجی کشور خواهد بود.

واکنش ۶ تشکل دانشجویی نسبت به برخورد امنیتی با تجمع صنفی کارگران پالایشگاه پارس جنوبی

۶ تشکل عضو اتحادیه جنبش عدالتخواه دانشجویی طی نامه‌ای خطاب به وزیر نفت نسبت به برخورد امنیتی اخیر با تجمع صنفی کارگران پالایشگاه پارس جنوبی واکنش نشان دادند.

در این نامه بیان شده است: «پیگیری مطالبات صنفی کارگران بخش نفت و گاز کشور از طریق تشکل‌های رسمی کارگری تنها راه کارگران برای رساندن صدای اعتراض خود به مسئولان است و در غیر این صورت راه دیگری برای شنیده شدن صدای آن‌ها باقی نخواهد ماند. در غیر این صورت شاهد دلسرد شدن کارگران پالایشگاه‌های گاز بوشهر از مطالبه مسالمت آمیز از طریق تشکل‌های رسمی خواهیم بود و فرصت سوء استفاده دشمن از اعتراضات کارگران فراهم می‌شود.»

در این نامه چهار درخواست کارگران از وزارت نفت اینگونه بیان شده است: «اجرای صحیح و کامل طرح طبقه‌بندی مشاغل، سازماندهی وضعیت نامناسب کارگران،  تردد ۱۴-۱۴ همه کارگران و کارمندان به خصوص واحدهای اداری و پشتیبانی و ساماندهی وضعیت خدمات رفاهی به خصوص کمپ‌ها و خوابگاه‌ها»

مسئولان پاسخگوی ابهامات و شبهات دانشجویان درباره طرح مولّدسازی دارایی‌های دولت باشید

هشت بسیج دانشجویی تهرانِ بزرگ و اتحادیه جنبش عدالت‌خواه دانشجویی در نامه‌ای خواستار پاسخگویی معاون اول رئیس جمهور و وزیر اقتصاد و دارایی کشور به شبهات و ابهامات دانشجویان در خصوص طرح مولّدسازی دارایی‌های دولت شدند.

در این نامه تصریح شده است: «دولت سیزدهم در شرایطی اقدام به اجرایی کردن طرح مولّدسازی نموده که با انباشت انتقادات از سوی اقتصاددانان مطرح و نیز بدنه‌های کارشناسی خارج از دولت است. این انتقادات اکثراً دارای جنبه‌های کارشناسی و به‌دور از ملاحظات سیاسی است و متأسفانه تاکنون پاسخ‌های درخور و دقیقی از سران قوا و اعضا رده‌بالای هیئت عالی مولّدسازی دریافت نشده است.»

در این نامه عنوان شده است: «با عنایت به شعارِ دولت سیزدهم در پاسخ‌گویی و مشارکت مردم و نخبگان در امر حکمرانی، دعوت می‌شود هر دو مقام عالی در میزگرد مشترک تخصصیِ جریان دانشجویی انقلابی در یکی از دانشگاه‌های اصلی کشور حاضر شوند و نسبت به هرگونه ابهام و شبهه‌ای درباره طرح مولّدسازی دارایی‌های دولت، پاسخ‌گو باشند.»

حوزه صنفی_دانشجویی 

زمان ثبت‌نام وام‌های دانشجویی اعلام شد

مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره ثبت نام وام‌های دانشجویی برای نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ گفت: ثبت نام‌های وام‌های دانشجویی تحصیلی و شهریه از ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ آغاز می‌شود. 

وی با اشاره به افزایش وام‌های دانشجویی در نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ اعلام کرد که با توجه به این مسئله که هنوز جلسه هیئت‌امنای صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم تشکیل نشده وام‌های دانشجویان نسبت به ترم گذشته افزایش ندارد و همان مبالغ به دانشگاه‌ها ابلاغ شده و پرداخت خواهد شد.

۱۷ نوع تسهیلات به دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخت می‌شود

علی اکبر محمدی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت از پرداخت وام ویژه دستیاری و پوشش بیمه درمانی و در نظر گرفتن سوابق کاری دانشجویان دستیاری و PHD به عنوان اقدامات جدید این صندوق خبر داد.

وی تصریح کرد که برخی از انواع وام های دانشجویی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته رشد مناسبی داشته بگونه ای که برخی از آنها از ۵۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش یافته است همچنین تسهیلات دستیاری بین ۵۷ تا ۷۶ درصد رشد داشته است.

اعتبار مالیات بر سیگار صرف ساخت خوابگاه‌های دانشجویی شود

عباس شیراوژن معاون دانشجویی و فرهنگی وزارت بهداشت اظهار کرد که ما پیگیر موضوع ۲ هزار میلیارد تومان بودجه تسهیلات بانکی که برای توسعه خوابگاه‌های متاهلی در لایحه بودجه آمده، هستیم.

وی اضافه کرد که به نظر می‌رسد از منابع دیگر از جمله مالیات بر سیگار که هم باعث کاهش مصرف سیگار و ارتقا سلامت مردم می‌شود می‌توان منابعی را به ساخت خوابگاه‌های دانشجویی و تقویت تغذیه دانشجویی اختصاص داد. ضمن اینکه اگر تاکید شود که منابع درآمدی مالیات بر سیگار می‌تواند در این مسیر هزینه شود اثر مثبتی بر تصویب آن بگذارد.

اعتراض شورای صنفی دانشگاه امیرکبیر به گران شدن غذای دانشجویی

شورای صنفی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در نامه ای نسبت به گران شدن غذای دانشجویی اعتراض و عنوان کرد: حجم و کیفیت غذا در شأن دانشجوی پلی تکنیک نیست.

در این نامه آمده است: «با نظر به افزایش ۳ برابری قیمت غذای دانشجویان دوره های خودگردان، آموزش الکترونیک، پردیس ها و بین الملل لازم دیدیم تا نقد به حق خود را من باب مسائلی که از نظر می گذرد اعلام داریم. امید که این مرقومه را صرفا از دریچه اعتراض صنفی و لاغیر بنگرید.»

در بخضش دیگری از این نامه بیان شده است: «شورای صنفی دانشگاه امیرکبیر، آمادگی خود را جهت شرکت در جلسه و بازگرداندن قیمت غذا به قیمت اولیه و همچنین بازگرداندن خدمات رفاهی ذکر شده با معاونت فرهنگی اعلام می‌دارد. همچنین از معاونت فرهنگی خواهشمند است اقدامات مربوطه را جهت مرتفع کردن مشکل ذکر شده به عمل آورد. امیدواریم مسئولان دانشگاه نیز بعد از مدت‌ها، گامی رو به جلو نسبت به بهبود وضع موجود بردارند.»

انتهای پیام/

کد خبر: 1173202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =