اولین اردوی مهارتی دانشجویان در شهرک‌های صنعتی برگزار می‌شود

رئیس دانشگاه تهران از برگزاری اولین اردوی مهارتی دانشجویان در شهرک‌های صنعتی خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران در نشست خبری با موضوع «اعلام برنامه‌های دانشگاه تهران در زمینه اتصال دانشجویان و فارغ التحصیلان به محیط‌های کسب و کار و آشنایی با فرصت‌های شغلی» و «اعلام برنامه‌های نمایشگاه کار دانشگاه تهران» که ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه تهران قصد دارد به زودی نمایشگاه کار را با حضور ذی نفعان این حوزه برگزار کند. 

انجمن‌های علمی باید خلاهای دانشگاه در زمینه‌ مهارت‌آموزی را پر کنند

وی افزود: هدف دانشگاه تهران در دوره جدید رسیدن به دانشگاه کارآفرین است. به همین دلیل توجه ویژه‌ای به اشتغال دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دارد. دغدغه اشتغال فارغ‌التحصیلان در دانشگاه تهران وجود دارد. برنامه‌هایی هم در این راستا در نظر گرفته شده است. برخی از این برنامه‌ها در حال اجرا هستند و برخی در دست برنامه‌ریزی‌ اند.

مقیمی گفت: رویکرد مدیران آموزش عالی در سال‌های گذشته این بود که دانشگاه وظیفه‌ای در قبال اشتغال فارغ‌التحصیلان ندارد. این نگاه واگراست که مسئولیت دانشگاه فقط تربیت دانشجو است. اما اگر نگاه به دانشگاه از دریچه کارآفرینی باشد، فراهم آوردن شرایط اشتغال برای دانشجویان هم بخشی از وظایف دانشگاه خواهد بود.

رییس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: همگرایی درونی به عنوان گام اول مورد نظر ماست. در این راستا، کارگروه‌هایی شکل گرفت تا در زمینه آموزشی و پژوهشی به پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها جهت دهد. ارتباط با صنعت در دانشگاه منحصر به مذاکره با نهادها برای گرفتن پروژه‌های تحقیقاتی بوده که این تصور غلطی است.

وی با بیان این که ۱۵ هزار دانشجوی کارشناسی و ۳۰ هزار نفر در مقاطع تحصیلات تکمیلی حضور دارند، گفت: همچنین ۲۱ هزار نفر عضو هیئت علمی در دانشگاه تهران حضور دارند که متاسفانه از این ظرفیت به درستی استفاده نمی‌شود. دانشگاه تهران توانسته زیرساخت‌های قانونی و بخشنامه‌ای را برای رسیدن به دانشگاه کارآفرین انجام دهد. در این راستا، دروس مربوط به کارورزی و کارآفرینی را تقویت شد.

مقیمی تصریح کرد: احداث ۲ پردیس‌های علم و فناوری دانشگاه تهران و اقدام برای تاسیس سه پردیس دیگر هم در این راستا انجام می‌شود. آنچه در محیط دانشگاه از جنبه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و اشتغال مورد نظر است باید به صورت نظام‌مند، یکپارچه و همگرا دیده شود. تلاش ما این است که دانشجویان بخشی از وقت خود را خارج از محیط دانشگاه و در شهرک‌های صنعتی بگذرانند. اولین اردوی مهارتی در آینده نزدیک برگزار خواهد شد. این اردو شامل برنامه‌های هنری، مهارتی و بازدید خواهد بود.

رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: دانشگاه تهران آمادگی دارد این الگو را در سایر دانشگاه‌ها حداقل دانشگاه‌های استان تهران برگزار کند. این آمادگی را به وزارت علوم هم اعلام کرده‌ایم. نمایشگاه کار هم یکی از حلقه‌هایی است که این زنجیره را کامل خواهد کرد. نمایشگاه کار یک رویداد مقطعی نیست. 

وی یادآور شد: در شهرک صنعتی اشتهارد ۶ هزار فرصت شغلی وجود دارد که اگر همکاری و تعامل بین شهرک صنعتی و دانشگاه برقرار شود، این فرصت‌های شغلی بیشتر هم خواهند شد. ما سعی کردیم که مرزهای بروکراتیک را بشکنیم؛ چرا که دانشگاه بروکراتیک مانع رسیدن به کارآفرینی می‌شود.

مقیمی افزود: در بخش پایان‌نامه‌ها ارتباط خوبی بین پردیس‌های علم و فناوری و نتایج پایان‌نامه‌ها برقرار کردیم. پایان‌نامه‌ها ارزیابی شده و اگر مورد تایید قرار بگیرند، برای عملیاتی شدن حمایت خواهند شد. تلاش ما این است که بین دانشگاه و محیط صنعت همگرایی ایجاد کنیم.

رییس دانشگاه تهران گفت: توسعه نیازمند فعالیت در بخش دولتی، خصوص و جامعه مدنی است. دانشگاهی که قصد دارد نقش تمدن سازی داشته باشد باید به همگرایی با صنعت و جامعه برسد. در جامعه امروز ما جامعه، صنعت و دانشگاه کاملا واگرا هستند. من معتقدم دانشگاه باید از خودش شروع کند. در این راستا، دانشگاه تهران اقدام به راه‌اندازی خانه گفت‌وگو کرد تا ذی‌نفعان بتوانند با هم گفت‌وگو کنند.

وی اظهار کرد: هدف ما این است که راهکارها فقط روی کاغذ نمانند و عملیاتی شوند. ما دچار بی‌عملی در عرصه اجرایی و مدیریتی هستیم. برخی مدیران حاضر نیستند چالش‌های اجرا را بپذیرند. برخی هم روش اجرا را نمی‌دانند.

جزئیات برگزاری نمایشگاه کار دانشگاه تهران

فرشته امین دبیر نمایشگاه کار دانشگاه تهران با بیان این که نمایشگاه کار رویدادی است که در دانشگاه‌های سراسر دنیا برگزار می شود، اظهار کرد: هدف از این نمایشگاه برقراری ارتباط بین نیروهای کار و صنایع است.

وی افزود: نمایشگاه کار دانشگاه تهران از اول تا سوم خرداد ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد. حضور سازمان‌ها و صنایع مختلف وجه تمایز این نمایشگاه است. سامانه‌ای تدارک دیده شده که کارجویان و کارفرمایان در آن ثبت‌نام کرده‌اند و این سامانه تحت عنوان سامانه کاریابی دانشگاه تهران به زودی رونمایی خواهد شد.

امین درباره بخش‌های مختلف این نمایشگاه تصریح کرد: از مدرسان در صنعت دعوت می‌شود تا در این نمایشگاه حضور داشته باشند. همچنین از سازمان‌هایی که در نمایشگاه حضور داشتند دعوت کردیم که در این نمایشگاه حاضر شوند. ۲۵ تا ۳۰ کارگاه آموزشی در کنار نمایشگاه برگزار خواهد شد.

دبیر نمایشگاه کار گفت: در برنامه تاک شو از افراد موفق دعوت کردیم که تجارب خودشان را در اختیار علاقمند قرار دهند. مسابقه ایده یکی دیگر از بخش‌های این نمایشگاه است. کارجویان و کارفرمایان در تعامل با هم بتوانند شرایط اشتغال را بهبود بخشند.

وی تاکید کرد: کارفرمایان چالش‌های حوزه خودشان را مطرح می‌کنند. کارجویان بر اساس علاقه خودشان چالش‌ها را بررسی کرده و برای حل آن‌ها راهکار ارائه می‌دهند. ارزیابی برند کارفرمایی هم بخش دیگری از نمایشگاه است که در آن کارفرمای برتر معرفی می‌شود. مشاورانی هم از سازمان‌های مختلف حضور دارند که به دانشجویان و فارغ التحصیلان کمک کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1180550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =