به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، امتحاناتشان تمام شده، اما فکر و خیالشان تمامی ندارد. تصویری که یک سال برای آینده خود ساخته بودند دورتر و دورتر میشود و انگیزهشان برای درس خواندن هم به همان اندازه کمتر و کمتر میشود. مگر میشود دوندهای در نزدیک خط پایان، دوپینگ سایر شرکت کنندگان را ببیند و برای ادامه راه انگیزه داشته باشد؟
مافیای معدل؛ واقعیتی علمی/ مجلس از اجرای طرح تاثیر قطعی معدل در کنکور امسال جلوگیری کند
کنکوریها هم این روزها مثل همان دونده، در نزدیکی خط پایان کمآوردهاند، وقتی به چشم جابهجا شدن برگه در جلسه امتحان را دیدهاند، وقتی میدانند سختگیری حوزههای امتحانی شهرشان با شهر دیگر یکسان نیست، وقتی میدانند ممکن است سلیقه تصحیحکنندگان برگه امتحان با یکدیگر یکسان نباشد، چطور میتوانند درس خواندن را تا نیمه تیرماه ادامه دهند و انگیزه خود را از دست ندهند؟
این روزها «تاثیر قطعی معدل» موضوعی است که داد بسیاری از داوطلبان را درآورده. بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تاثیر مثبت معدل در کنکور باید به سمت تاثیر قطعی معدل در پذیرش دانشگاه برود. تاثیر مثبت سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۱، ۴۰ درصد بود؛ اما در کنکور ۱۴۰۲ این تاثیر ۴۰ درصدی باید از مثبت به قطعی تبدیل شود و تا سال ۱۴۰۳، به ۶۰ درصد تاثیر قطعی برسد. تمام حرف داوطلبان و البته برخی کارشناسان این است که هماکنون زیر قطعی شدن تاثیر مثبت معدل در مدارس وجود ندارد.
احتمال خیانت در امانت!
ارسال فایل سوالات برای افرادی در حوزههای امتحانی، یکی از مواردی است که داوطلبان نسبت به آن نقد دارند. یکی از داوطلبان در این باره به ایسکانیوز میگوید: « از آموزش و پرورش فایلها برای افراد مشخصی در حوزههای امتحانی ارسال میشود تا پرینت گرفته شود و برای امتحان نهایی آماده شوند. از زمان ارسال فایل تا زمانی که فایل را کپی بگیرد، بازه زمانی کوتاهی وجود دارد. چه تضمینی وجود دارد فردی که فایل را دریافت میکند، آن را برای دانشآموزان نفرستند؟ گرفتن تعهد از این افراد چه فایدهای دارد؟ مگر نمیشود فردی در زمینه امانتداری تعهد دهد ولی تخلف نکند؟»
وی در این باره ادامه میدهد: «در کنکور، همه دفترچهها پلمپ شده است. اگر یک دفترچه باز شده باشد، همه دفترچه ها بازگردانده میشوند. این موضوع باعث کاهش تقلب میشود. متاسفانه نظارتی بر چنین مواردی وجود ندارد.»
توزیع پاسخبرگ اشتباه در جلسه آزمون!
در جلسه امتحان نهایی یکی از داوطلبان در درس دینی، پاسخبرگ اشتباه توزیع شد! وی در این باره به ایسکانیوز میگوید: « وسط جلسه امتحان تمامی برگهها جمعآوری و مجددا پاسخبرگ جدید به دانشآموزان داده شد. من و بسیاری از دانشآموزان تمرکز خود را از دست داده بودیم؛ با التماس برگههای قبلی خود را گرفتهایم تا پاسخهای قبلی را وارد پاسخبرگ جدید کنیم. به علت تغییر فرم سوالات ۲ یا ۳ سوال را جابجا وارد پاسخبرگ کردم و مجبور شدم پاسخهای اشتباه را خط بزنم. شرایطی را تصور کنید که مصحح از کثیف بودن برگه امتحانی من خوشش نیاید یا دستخط من را نپسندد. چه کسی به مواردی از این دست پاسخ میدهد؟ چنین مواردی در کنکور رخ نمیدهد و داوطلبان تنها میتوانند گزینه صحیح را انتخاب کنند.»
وی ادامه میدهد: «آیا امکان تغییر نمرات برای وارد کنندگان نمره وجود ندارد؟ چه کسی میتواند بر برگه تمامی این دانشآموزان نظارت داشته باشد و نمرههایی که برای سازمان سنجش ارسال میشود را با نمرات برگهها مطابقت دهد؟ با یک مقدار هزینه میتوان چنین مشکلاتی را حل کرد! چه کسی میخواهد از این داوطلب بازخواست کند.»
از فقدان زیرساخت تا تراز متفاوت نمرات
فقدان زیرساخت برای برگزاری امتحانات نهایی سالم یکی از مواردی است که یکی از داوطلبان نسبت به آن گلایه دارد. وی با استناد به گزارش روزنامه دولت، به ایسکانیوز میگوید: «ما بارها به مسئولان اعلام کردیم توجه داشته باشند در سال ۱۴۰۳ آموزش و پرورش باید ۲ میلیون تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار داوطلب را در امتحانات نهایی پوشش دهد و آیا آموزش و پرورش زیرساخت مناسبی برای برگزاری امتحانات نهایی سالم، آن هم برای این حجم از دانشآموز را دارد؟ با افزایش پایههای تحصیلی در امتحانات نهایی قطعاً میزان برگههایی که باید تصحیح شود افزایش قابل توجهی خواهد داشت و به حدود ۲۰ میلیون پاسخنامه تشریحی (هر کدام دو یا چند برگ) میرسد. آیا با عملکردی که در این مدت از آموزش و پرورش و بخشهای مختلف آن بویژه در بخش سنجش و برگزاری امتحانات نهایی دیدهایم، میتوان به تصحیح ۲۰ میلیون پاسخ تشریحی، آن هم به شیوه درست و عادلانه امیدوار بود؟»
و️ی ادامه میدهد: «فرض کنید یک داوطلب در سال ۱۳۹۹ در امتحان نهایی ادبیات نمره ۲۰ کسب کرده است، همچنین یک دانشآموز دیگر در سال ۱۴۰۲ در امتحان نهایی ادبیات نمره ۲۰ گرفته اما به دلیل اینکه امسال امتحان ادبیات سطح بالایی داشته است، آن دانشآموزی که امسال امتحان داده، ۲۰ گرفته. در چنین شرایطی امتیاز (نمره تراز) بیشتری برای کنکور بدست خواهد آورد فقط به این دلیل که امتحان ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۳۹۹ سختتر بوده است.️ در چنین شرایطی گناه دانشآموز سال ۱۳۹۹ چیست؟ حتی اگر آن دانشآموزی که سال ۱۳۹۹ در امتحان شرکت کرده یک دانشآموز نخبه باشد، بازهم شانسی برای اینکه بالاتر از نمره ۲۰ کسب کند، نداشته است و نمره بیست هم قابل ترمیم نیست؛ اما تراز نمره ۲۰ او از تراز نمره ۲۰ دانشآموزان سال ۱۴۰۲ کمتر است. بنابراین، این هم یک ایراد بزرگ دیگر در کنکور ۱۴۰۲ مطابق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.»
ماجرای امنیت امتحانات نهایی
یکی از داوطلبان از گلایه عدم تامین امنیت در امتحانات نهایی گلایه دارد. وی در اینباره به ایسکانیوز میگوید: «زمانی ما نمیتوانیم امنیت را در کنکوری که ۴۰ سال هست در آن تجربه داریم و طی ۴ روز در کشور برگزار میشود را تامین کنیم! حال چگونه می خواهیم حوزه های امتحانی سراسر کشور که شامل همه مدارس میشود را با مواد درسی زیاد، مدیریت کنیم؟! در اول خرداد ۱۴۰۲ رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش صراحتا اعلام کرد : نمیتوانیم جلوی لو رفتن امتحانات را بگیریم، حال با این اوصاف عادلانه است ، ۴۰ درصد سهم پذیرش دانش آموزان از تاثیر قطعی معدل کسب شود؟»
وی ادامه میدهد: «امنیت امتحانات نهایی به قدری پایین است که در همان دقایق ابتدایی شروع امتحانات و حتی قبل از آن، سوالات و پاسخها به سادگی در کانالهای تلگرامی پخش میشوند و از آنجایی که آزموندهندگان، به ابزارهای تقلب دسترسی دارند، این پاسخهای لو رفته در فضای مجازی، به سادگی در دسترس متقلبان قرار میگیرد. همچنین سختگیری هم از جانب مراقبان امتحانات نهایی صورت نمیگیرد. مراقبان هیچگونه سخت گیری در عمل ندارند و خیلی از دوستان آزمون دهنده، برگههایشان را به راحتی با هم تعویض میکنند و با همفکری و مشورت همدیگر پاسخ ها را مینویسند!! با این اوصاف، حق آن دسته از دانشآموزان و آزمون دهندگانی که بدون هیچگونه تقلبی و شرافتمندانه امتحان میدهند و نمیخواهند از آن روش های نادرست استفاده کنند، به کل پایمال میشود.»
این داوطلب میافزاید: «این را هم فراموش نکنیم که وقتی بحث از تاثیر قطعی معدل هست، یعنی ۲۵ صدم کم و زیاد؛ چند هزار تا رتبه رو کم و زیاد خواهد کرد و بحث تامین امنیت برگزاری امتحانات بسیار مهم هست.»
تفاوت سطح آموزش مدرسهها و تاثیر آن در امتحانات نهایی
تفاوت سطح آموزش در مدارس یکی از مواردی است که داوطلبان مطرح میکنند. یکی از داوطلبان با تکیه بر آمار رسمی دفتر استراتژیک ریاست جمهوری در سال ۹۹ به ایسکانیوز میگوید: «در رشته تجربی ۷۳۹۴۷ نفر معدلشان در بازه ی ۱۹ الی ۲۰ بوده است. وجود هزاران معدل ۱۹ الی ۲۰ در کشور، آیا تفکیک عادلانهای در بین دانشآموزان در این شرایط کشور که سطح آموزش نایکسان و ۲۳ نوع مدرسه با سطح آموزش متفاوت وجود دارد، خواهد بود ؟؟!»
وی ادامه میدهد: احمد نادری عضو هیئت رئیسه مجلس در شبکه تلویزیونی افق به این موضوع اشاره میکند و میگوید: «تاثیر قطعی معدل ظلم هست و در واقع همان سیستمی است که خانوادههای پولدار میتوانند از طریق پول به فرزندانشان آموزش خوب در مدارس خاص بدهند. تاثیر قطعی به نفع دانش آموزان مدارس خاص هست و با این وجود جامعه به سمت طبقاتی شدن حرکت خواهد کرد.» آیا شرایط کیفی یک مدرسه در شهر تهران با یه مدرسه مثلا در جنوب کرمان یکی است که شرط معدل در آنها برابر است؟ اکثریت داوطلبان که از سطح آموزش خوبی برخودار نیستند، رتبه کنکورشان از معدلشان بهتر است.
این داوطلب میافزاید: «با این وجود تاثیر قطعی معدل، مانع قبولی دانش آموزان کم برخوردار با معدل پایین ۱۹ در دانشگاهها و رشتههای برتر میشود. و این موضوع احمد لاشکی نائب رئیس کمیسیون آموزش در سال ۹۷ صراحتا اعلام کرد: «فردی با معدل کمتر از ۱۹.۱۶ و با تاثیر قطعی ۳۰ درصدی معدل، هرگز در رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی قبول نمیشود که این ظلم است، چون راه را برای جبران درس نخواندن نوجوان ۱۶ ساله میبندیم.» به همین منظور میگوییم باید سوابق تحصیلی تاثیر مثبت در کنکور داشته باشد و ما به تاثیر قطعی معترضیم که باید اصلاح شود. باید توجه داشت آن فردی که میتواند برای کنکور هزینه کند، برای امتحان نهایی هم میتواند هزینه پرداخت کند. اما آن دانش آموزشی که کیفیت آموزش پایینی داشته است، هم برای ۱۲ امتحان نهایی به مشکل بر می خورد، هم برای کنکور.»
سرنوشت داوطلبان در گرو دلسوزی تصحیحکنندگان است
تصحیح سلیقهای امتحان هم از همان مواردی است که داوطلبان به آن اعتراض دارند. یکی از داوطلبان در این باره به ایسکانیوز میگوید: «کنکور توسط یک ماشین تصحیح میشود، اما در امتحانات کتبی یک معلم این کار را انجام میدهد، به همین منظور ضریب خطا در تصحیح امتحانات نهایی بسیار بالا خواهد بود. آیا شورای انقلاب فرهنگی مسئولیت خطاهای احتمالی تصحیح اوراق نهایی را بر عهده خواهد گرفت؟! در ضمن الکترونیکی شدن تصحیح اوراق نهایی از دستی تصحیح شدن فاجعه آمیزتر خواهد بود. مخصوصا اگر برای تصحیح نوشتههای تشریحی باشد . در حقیقت باید گفت : سرنوشت یک میلیون دواطلب کنکوری در گرو دلسوزی مصححها است.»
وی ادامه میدهد: «این روزها بسیار دیده شده که نمره ی مصححهای سوم و دوم و اول تفاوت نمره فاحش و بسیار زیادی با هم دارند!! دستمزد بسیار ناچیز مصححان میتوان عامل این موضوع باشد که بی دقتی و سهل انگاری در تصحیح را در پی دارد؛ در هیچکدام از این دلایل، دانشآموز مقصر نیست. با توجه به تمامی موارد مطرح شده، نمیتوان نمرههای امتحانات نهایی مختلفی که دانش آموزان از هر مصحح میگیرند را ملاک ورود به دانشگاه ها قرار داد.»
پول بده و نمره بگیر!
یکی از داوطلبان دریافت پول به ازای اخذ نمره بالاتر را به عنوان یکی از مواردی مطرح میکند که در برخی مدارس وجود دارد. وی در این باره به ایسکانیوز میگوید: « موردی که متاسفانه بسیار زیاد شده، معلمها و مدیران مدارسی هستند که با دریافت مبالغی از دانشآموزان و آزموندهندگان، نمرههای آنها را تضمین میکنند! و در واقع نمرههای بیست و نوزده را به ناحق به آنها تقدیم میکنند! متاسفانه تاثیر قطعی معدل، باعث رونق گرفتن رشوه، پارتی بازی، رانت، فساد و انحطاطات و انحرافات اخلاقی بسیار زیادی بین قشر فرهنگیان جامعه و دانش آموزان شده است.»
وی ادامه میدهد: « عدم همترازی نمرات یکسان در سالهای متفاوت یکی دیگر از مسائلی است که توسط رئیس سابق سازمان سنجش مطرح شده و باید به آن توجه داشت.»
این داوطلب میافزاید: «ما داوطلبان کنکور سراسری، جوانان آیندهساز این مرز و بوم، که مطابق نظرسنجیهای متعدد صدا و سیما بیش از ۸۷ درصد مخالف تاثیر قطعی معدل در کنکور هستیم، از مجلس انقلابی و نماینده های مردم میخواهیم هر چه سریعتر نسبت به لغو طرح طرح قطعی معدل ورود کنند و حق و عدالت از دست رفته آموزشی را به جوانان بازگردانند و تاثیر مثبت معدل در کنکور را لحاظ کنند.»
سونامی تقلب در امتحانات نهایی
تنها داوطلبان نیستند که نسبت به تاثیر قطعی معدل مواردی را مطرح میکنند؛ بلکه برخی کارشناسان نیز خواهان اجرای تاثیر مثبت معدل در کنکور امسال هستند. هامون سبطی دبیر کارگروه آموزش دیدهبان شفافیت و عدالت به ایسکانیوز میگوید: «تاثیر قطعی معدل منجر میشود گردش مالی ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومانی مدارس غیرانتفاعی افزایش یابد. پیش بینی میشد پس از اجرای تاثیر قطعی معدل، این مدارس هزینههای بیشتری را از خانوادهها طلب کنند که رخ داده است. همچنین امکان کتمان کردن حقیقت توسط این مدارس وجود دارد.»
وی با بیان اینکه دیدهبان با اصطلاح سونامی تقلب، به مواردی که هم اکنون رخ میدهد اشاره کرده بود، میافزاید: «تقلب در آزمون میتواند پیش از جلسه، حین جلسه و پس از آن رخ دهد. در این زمینه بازی با الفاظ مسئولان افکار عمومی را قانع نمیکند. «لورفتن سوالات» تخلف پیش از جلسه است و کنترل آن به گستردگی تخلف یا خطا در حین و پس از آزمون ربطی ندارد. اینکه ادعا میشود متخلفان جریمه میشوند بسیار عجیب است. مانند آن است که در یک شهر آمار دزدی به صورت فزایندهای افزایش یاید و زمانی که به رئیس نیروی انتظامی شهر این اعتراض منتقل میشود، وی اعلام کند که ما قوانین سختگیرانهای در برخورد با دزدی داریم. طبیعتا قانون را قانونگذار وضع کرده است، مباهات به قانون باید توسط قانونگذار صورت گیرد. در حال حاضر بحث مورد توجه این است که آیا مجری نیز قانون را درست و کامل میکند؟»
دبیر کمیسیون آموزش دیدهبان شفافیت و عدالت در ادامه میگوید: «معدل تا کنون برای ارتقای پایه تحصیلی کاربرد داشته است. در بسیاری از حوزهها سختگیریها بسیار شدید بوده و هست، اما در برخی حوزهها نیز به دلایل قومی و فرهنگی و سایر دلایل سختگیریها کمتر است. باید فرهنگ تاثیر معدل در کنکور برای برگزار کنندگان امتحانات نهایی جا بیفتد، تا امتحانات نهایی به خوبی برگزار شود. به قول وزیر جدید آموزش و پرورش «امتحانات نهایی، خود کنکور هستند» در کنکور دانشآموز نمیتواند به صورت پرتکرار اجازه بگیرد و برای استفاده از سرویس بهداشتی از جلسه آزمون خارج شود. در جلسه کنکور دانشآموز نمیتواند با تاخیر ۳۰ تا ۴۰ دقیقهای وارد حوزه شود. دلسوزیهایی که در امتحانات نهایی عرف بوده، در حال حاضر به مسئلهای تبدیل شده که شان امتحانات نهایی را زیر سوال برده و منجر به آشفتگی روح و روان دانشآموزان شده است.»
وی میافزاید: «ما گزارشهایی مبنی بر عدم اسکن صحیح برخی از برگههای امتحانی دریافت کردیم؛ به عنوان مثال سربرگ در برگه امتحانی اسکن شده اما ۲ یا ۳ سوال پایانی در اسکن سوالات نیامده است. در چنین شرایطی این سوال مطرح میشود که چرا طرح تاثیر قطعی معدل پیش از شناسایی ایرادات آن به اجرا درآمد و بار سنگینی را به دوش آموزش و پرورش نهادند؟ از آموزش و پرورش در جلساتی پرسیده شد آیا میتوانید از پس چنین اقداماتی بر بیایید؟ جواب این وزارتخانه مثبت بود اما در اجرای آن با مشکل مواجه شد. »
امتحاناتشان تمام شده، اما فکر و خیالشان تمامی ندارد. داوطلبان به دلایلی مانند تقلب در امتحانات نهایی، پرداخت پول به ازای نمره، تصحیح سلیقهای ارواق امتحانی، تفاوت سطح آموزش در مدارس و غیره؛ زیرساختها را برای اجرای تاثیر قطعی معدل کافی نمیدانند و از نمایندگان مجلس میخواهند از اجرای طرح تاثیر قطعی معدل در کنکور امسال جلوگیری کنند.
انتهای پیام/
نظر شما