کنعانی: موضوع مطالبات ایران از ژاپن در گفتگوهای دوجانبه در دستورکار قرار دارد

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان درباره حضور نظامی آمریکا در منطقه گفت: حضور آمریکا هیچگاه امنیت آفرین نبوده است و منافع آنها اقتضا کرده که به ناامنی دامن زنند، ما معتقدیم که کشورهای منطقه قادر به تامین امنیت خودشان هستند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه، پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

بیشتر بخوانید:

کنعانی: ادعاهای آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران یک دروغ بزرگ است

کنعانی درباره سالروز شهادت دیپلمات‌های ایرانی در افغانستان  و روز خبرنگار گفت: فردا یادآور شهادت ۸ دیپلمات ایرانی در شهر مزار شریف است. یاد و خاطره این شهدای گرانقدر را گرامی می‌دارم. روز خبرنگار اهمیت نقش شما خبرنگاران را در خبررسانی می‌رساند. خبرنگاران چشمان بیدار جامعه هستند و می‌توانند آورنده اطلاعات درست و قابل انکا برای افکار عمومی باشند. امیدوارم تلاش‌های ارزنده شما همواره مانا و اثرگذار باشد. بنده به سهم خودم فرارسیدن روز خبرنگار را به جمع خبرنگاران و فعالان رسانه کشورمان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

موضوع مطالبات ایران از ژاپن در گفتگوهای دوجانبه در دستورکار قرار دارد

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر وزیر امور خارجه و همچنین پول‌های بلوکه ایران در این کشور گفت: دیدار با وزیر خارجه و بهداشت و رفاه در اولین ساعات کاری امروز در آنجا انجام شد. ما موضوعات مختلفی را با ژاپن برای تبادل نظر داریم، در چارچوب روابط تاریخی موضوعات زیادی برای گفتگو وجود دارد. در چارچوب نگاه دولت به گسترش روابط با آسیا، ژاپن در اولویت برنامه دولت برای گسترش روابط قرار دارد. ما موضوعات دوجانبه و بین‌المللی برای رایزنی زیادی با یکدیگر داریم. موضوع مطالبات ایران از ژاپن هم در گفتگوهای دوجانبه در دستورکار قرار دارد. موضوع مطالبات ایران از دیگر کشورها هم از موضوعات مهم در دست پیگیری است. در ارتباط با ژاپن در سطوح مختلف گفتگو شده است. در دیدار سال گذشته دکتر رئیسی با نخست وزیر ژاپن در نیویورک هم این موضوع مورد تبادل نظر قرار گرفت. دولت ژاپن هم همواره اعلام کرده که نسبت به پرداخت دیون ایران تلاش خواهد کرد. در سفر جاری آقای امیرعبداللهیان هم در این زمینه تبادل نظر خواهیم داشت.

برگزاری نشستی تحت عنوان ایران و بریکس در تهران

وی در خصوص سفر معاون وزیر خارجه روسیه به تهران گفت: در سطوح محتلف آمد و رفت‌های دیپلماتیک میان ایران و فدراسیون روسیه برقرار است. لازم است اشاره کنم فردا سه شنبه ما نشست مهمی را در مرکز مطالعات سیاسی وزارت خارجه شاهدیم. ما در خرداد ماه سال جاری وزیر خارجه کشورمان در نشست وزرای خارجه گروه بریکس پلاس شرکت کرده و گفتگو کردند. موضوع عضویت ایران در بریکس مورد تبادل نظر قرار گرفت و در همان سفر آقای وزیر اعلام کردند به زودی کنفرانسی را در تهران برای بررسی ظرفیت‌های همکاری ایران و بریکس داشته باشیم. فردا کنفرانسی تحت عنوان ایران و بریکس، چشم انداز برای همکاری برگزار خواهد شد. در یکی از این پنل‌ها هم مقامات ارشد بریکس حضور پیدا خواهند کرد. معاون وزیر خارجه روسیه هم به همین منظور در تهران حضور دارند. با توجه به روابط خوب ایران و روسیه و نقش مهمی که روسیه در توافق برجام و مذاکرات دارد زمینه و فرصتی است که گفتگوهای دوجانبه هم صورت گیرد. ایران در چارچوب مسیر دیپلماسی از فرصت‌های دیپلماتیک برای گفتگو استفاده خواهد کرد.

تبادل زندانیان را بر اساس موضوع انسانی مورد توجه داریم

کنعانی در خصوص تبادل زندانیان و سفر باقری به عمان گفت: سفر آقای باقری به منظور گفتگوهای دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی انجام شده است. ما موضوعات مهمی را با نقش آفرینی عمان در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و کنسولی در دست پیگیری داریم و این موضوعات نیازمند مشورت است. در همین چارچوب سفرهای متقابل انجام می‌شود. مقامات عمانی هم در این زمینه نقش خوبی دارند. سفر آقای باقری در همان چارچوب پویایی دیپلماتیک میان دو کشور انجام شده است. در مورد تبادل زندانیان هم همانطور که اشاره شد ما این موضوع را بر اساس موضوع انسانی مورد توجه داریم.

حضور آمریکا هیچگاه امنیت آفرین نبوده است

وی درباره توسعه حضور نظامی آمریکا در منطقه گفت: این موضوعی است که در رسانه‌ها مطرح است. ما معتقدیم که تامین امنیت آبراه‌ها در منطقه خلیج فارس و دریای عمان جزو اولویت‌های هم ایران و هم موضوعی است که باید در چارچوب همکاری مشترک کشورهای ساحلی خلیج فارس انجام شود. این کشورها این ظرفیت را دارند که بدون مداخلات خارجی به تامین امنیت مشترک اقدام کنند. ما بارها تاکید کردیم که دخالت کشورهای فرامنطقه‌ای یک شعار دروغین با هدف تامین منافع خودخواهانه آمریکا صورت می‌گیرد. حضور آمریکا هیچگاه امنیت آفرین نبوده است و منافع آنها اقتضا کرده که به ناامنی دامن زنند. ما معتقدیم که کشورهای منطقه قادر به تامین امنیت خودشان هستند. هیچ ضرورتی هم به حضور نیروهای بیگانه وجود ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1192886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =