انتقال ساختمان‌های پیام نور به دانشگاه فرهنگیان به کجا رسید؟

کمبود معلم در کشور از یک سو و نبود فضای آموزشی و تسهیلات رفاهی برای دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان از سوی دیگر باعث شده تا وزارتخانه‌های علوم و بهداشت به فکر همکاری با یکدیگر باشند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اگر باور داشته باشیم که پیشرفت هر کشوری وابسته به میزان کیفیت آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت است، باید این را نیز بپذیریم که آموزش و پرورش می‌تواند قلب تپنده جامعه و کشور باشد. به این دلیل که این وزارتخانه نقش کلیدی در تربیت نسل متخصص در آینده را برعهده دارد.

بیشتر بخوانید:

رئیس دانشگاه پیام نور: اساتید نگران نباشند/ انتقال اعضای هیئت علمی به دانشگاه فرهنگیان

هر زمان از کیفیت آموزش و پرورش در کشور صحبت به میان می‌آید، اهمیت جایگاه معلم نیز مطرح می‌شود. اگر این زنجیره اتصال را پیگیری کنیم در نهایت به دانشگاه فرهنگیان یعنی مرکز تعلیم و تربیت معلم می‌رسیم. دانشگاهی که به گفته دانشجومعلمان این روزها حال خوشی ندارد و مشکلاتی مانند نبود فضای آموزشی مانند کلاس درس، کمبود معلم، افزایش کسر از حقوق، مشکلات صنفی مانند خوابگاه و غیره گیربان این دانشگاه و دانشجویان آن را گرفته است.

از آنجایی که رئیس دانشگاه فرهنگیان را وزیر آموزش و پرورش و با تایید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری منصوب می‌شود و دو وزارتخانه درباره این دانشگاه همکاری دارند بنا شد که مشکلات این دانشگاه نیز با همکاری کاهش یابد. در این راستا محمد علی زلفی گل وزیر علوم درباره ادعای ادغام دانشگاه‌های پیام نور و فرهنگیان به رسانه‌ها گفته بود که «بیشتر بحث همکاری دانشگاه‌ها مطرح است، اگر در جایی دانشگاهی اعم از دولتی یا پیام نور یا فرهنگیان نیاز به فضای آموزشی و مشابه آن داشت، از امکانات یکدیگر استفاده کنند.»

دانشجومعلمان چشم‌انتظار انتقال ساختمان‌های پیام نور به فرهنگیان

ملیحه محمدی عضو شورای مرکزی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان درباره مشکلات صنفی دانشجو معلمان این دانشگاه به ایسکانیوز می‌گوید: دانشگاه فرهنگیان تا زمانیکه درگیر موضوعاتی مانند اسکان دانشجویان و گسترش امکانات رفاهی مانند آشپزخانه و سالن غذاخوری(سلف سرویس) باشد، برای برنامه ریزی کلان تر مانند بودجه فرصت ندارد.

وی عنوان کرد: اکثر پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان در سال گذشته با کمبود فضا مواجه بودند. دانشگاه فرهنگیان برای حل این مشکل، ساختمان آموزشی را تبدیل به خوابگاه کرده و کلاس درس را به مدارس فرسوده منتقل کرده است. در چنین شرایطی دانشگاه از نظر امکانات آموزشی و رفاهی در حد یک مدرسه است.

محمدی با بیان اینکه شهید رئیسی رئیس جمهور سابق وعده داده بود که دانشگاه پیام نور ساختمان‌های خود را در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار دهند. اما متاسفانه تا کنون این وعده عملی نشده است.

این دانشجومعلم با تصریح بر اینکه مطالبه ما دانشجومعلمان این است که فکری به حال مشکلات صنفی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شود، گفت: اگر این وعده قرار نیست، عملی شود چرا از سوی رئیس جمهور مطرح شده و در استان‌ها هر مسئولی گمانه زنی در این باره می‌کند.

گلایه از بی‌توجهی به دانشجومعلمان

در این راستا شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان نیز در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور وقت مطرح کرد که تخصیص یافتن تعدادی از واحدهای بلااستفاده دانشگاه‌های پیام نور و جامع علمی و کاربردی به مراکز تربیت معلم سطح کشور قرار بود که رخ دهد؛ چرا که دانشگاه فرهنگیان با فقدان بی سابقه فضای آموزشی و خوابگاهی برای قریب به ۴۰ هزار دانشجومعلم و فرسودگی بیش از ۷۰ درصدی بافت بسیاری از مراکز و صدور کد تخریب برای آن ها، مواجه است.

همچنین در این نامه خاطرنشان شده است که به رغم وعده‌هایی که مسئولان سال گذشته به عنوان راهکارهای گذار از مسائلی همچون محدودیت فضای فیزیکی این دانشگاه و مشکلات عدیده خوابگاهی و رفاهی، اصلاح ضعف‌های ساختاری و ارتقاء کیفیت ارائه خدمات در این دانشگاه راهبردی عنوان کردید، امروز پس از آغاز سال تحصیلی جدید، همچنان شاهد تداوم شرایط سابق و استمرار ضعف‌ها و کاستی‌های ساختاری این دانشگاه هستیم که در کنار مابقی معضلات لاینحل آن، اسباب نارضایتی بیش از پیش دانشجومعلمان را فراهم آورده است.

انتقال زیرساخت‌های فیزیکی دانشگاه پیام نور به دانشگاه‌های تربیت معلم

فاطمه حسامی معاون اسبق گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس نسیبه تهران عنوان کرد: با توجه به اینکه کشور از مشکل کمبود رنج می برد، دانشگاه فرهنگیان با وجود نبود فضای آموزشی و رفاهی مجبور به افزایش ظرفیت دانشجومعلمان شده است. این موضوع منجر به این شد که مراکز تربیت معلم از جمله دانشگاه فرهنگیان با مشکلات زیر ساختی و فیزیکی مواجه شوند.

وی اضافه کرد: درخواست ما این است که دولت و وزارت علوم با توجه به اینکه جذب دانشجوی دانشگاه پیام نور کاهش پیدا کرده و همین تعداد دانشجو هم فقط الزام شرکت در کلاس‌های عملی و آزمایشگاهی را دارند و با توجه به نیاز مبرم آموزش و پرورش به نیروی انسانی توانمند، ضمن اینکه بهترین و عقلانی‌ترین راه تربیت دانشجو معلم در دانشگاه تربیت معلم است؛ تقاضا داریم زیر ساخت‌های فیزیکی دانشگاه پیام نور به دانشگاه تربیت معلم منتقل شود.

ظرفیت‌های رفاهی دانشگاه پیام نور به فرهنگیان انتقال می‌یابد

ابراهیم تقی زاده رئیس دانشگاه پیام نور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به سند تحول دانشگاه پیام نور اظهار کرد: این دانشگاه می‌تواند نقش و وظایف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و علمی خود را ایفا کند و در عین حال با دانشگاه فرهنگیان نیز همکاری داشته باشد و لطمه‌ای نبیند. در این ارتباط برخی از پردیس‌های دانشگاه پیام نور در شهرها در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار می‌گیرد. این موضوع نیز یکی از اهداف اصلی انعقاد تفاهم نامه بین دو دانشگاه است.

وی بیان کرد: دانشگاه های پیام نور و فرهنگیان جلسات مشترک بسیاری برگزار کرده‌اند. مواردی نیز مورد توافق این دو دانشگاه قرار گرفته است که البته باید قبل از اجرا شدن به تصویب شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و هیئت امنای دانشگاه پیام نور خواهد برسد. سپس وارد مرحله اجرایی و تحقق می‌شود.

تقی زاده عنوان کرد: ما در مسیر فرآیندهای اجرای تفاهم‌های بین دو دانشگاه قرار داریم. در حال حاضر ما مواردی و امکاناتی که می‌توانیم در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار دهیم را به این دانشگاه اعلام کرده‌ایم. هم اکنون نیز منتظر معرفی نمایندگان به دانشگاه برای آغاز روند اجرایی در ایام تابستان هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1235301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =