سامانه عدل ایران چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟ + شیوه ثبت‌نام

با راه‌اندازی سامانه عدل ایران، دوران ابلاغیه‌های کاغذی و سنتی به سر آمده و کلیه ابلاغیه‌های قضایی، به‌صورت الکترونیکی در اختیار مراجعین قرار می‌گیرد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، در سال ۱۳۹۲ قوه قضاییه موظف شد تا اوراق قضایی و ابلاغیه‌ها را به صورت الکترونیکی ارسال نماید و مراجعه‌کنندگان برای دریافت الکترونیکی این اوراق موظف هستند در سامانه عدل ایران ثبت‌نام کرده و احراز هویت کنند.

بیشتر بخوانید:

چرا قوه قضائیه با فروش خودرو در بورس مخالفت می‌کند؟

سامانه عدل ایران که تحت عناوین سامانه ثنا یا سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی نیز شناخته می‌شود، درگاه خدمات الکترونیکی رسمی قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران است که به‌منظور انجام خدمات قضایی، نظیر ارائه‌ دادخواست یا دریافت ابلاغیه راه‌اندازی شده. کاربران می‌توانند پس از ورود به سایت عدل ایران به نشانی adliran.ir، به امکاناتی نظیر دریافت ابلاغیه الکترونیکی، پیگیری روند پرونده‌ها و ثبت درخواست گواهی عدم سوء‌پیشینه، دسترسی داشته باشند.

سامانه عدل ایران دارای بخش‌های مختلفی است یکی از این بخش‌ها، بخش اطلاع رسانی است. در این بخش خدمات چون اطلاع‌رسانی برای اشخاص حقیقی، اطلاع‌رسانی برای وکلا، اطلاع‌رسانی بر اساس رمز پرونده،‌ جست‌وجوی لیست دفاتر خدمات، جست‌وجوی واحدهای قضایی، ثبت درخواست گواهی عدم سوء‌پیشینه و سامانه نوبت‌دهی قضایی و دفاتر خدمات قضایی ارائه می‌شود.

در بخش دیگر سامانه عدل ایران افراد می‌توانند به بخش‌های ارائه و پیگیری درخواست عفو، محاسبه هزینه دادرسی، محاسبه هزینه تعریف خدمات و غیره دسترسی سریع داشته باشند.

در بخش سوم این سامانه نیز، سامانه‌هایی چون سامانه احراز هویت برخط قوه قضاییه، سامانه ثبت‌نام الکترونیک قضایی، سامانه ابلاغ الکترونیک قضایی، سامانه خدمات ویژه مقام قضایی، سامانه وکلا و کارشناسان، سامانه دفاتر خدمات قضایی و سامانه خودکاربری اشخاص حقوقی وجود دارد.

همچنین در بخش استعلام سامانه عدل افراد می‌توانند استعلام وضعیت کارشناس ، استعلام وضعیت وکیل، استعلام مدرک قضایی و استعلام سابقه طرح دعوای مرتبط با چک مورد بررسی قرار دهند.

مراحل ثبت نام در سامانه عدل

راه اندازی سامانه عدل و ارائه خدمات آن می‌تواند در زمان و هزینه افراد صرفه جویی کند. برای ثبت‌نام در سامانه عدل ایران، ابتدا وارد سایت شده و مراحل ثبت‌نام را انجام دهید و سپس جهت احراز هویت و اخذ امضاء الکترونیک، به دفاتر خدمات قضایی الکترونیک قضایی مراجعه نمایید.

مراحل ثبت‌نام اولیه:

قبل از هرچیز باید با کلیک روی گزینه‌های مورد نظر تعیین کنید که یک شخص حقیقی هستید یا حقوقی.

در مرحله دوم اطلاعات مربوط به شناسایی هویت خود اعم از کد ملی، تاریخ تولد و شماره سریال شناسنامه را وارد کنید.

پس از تایید هویت، اطلاعات شناسنامه‌ای خود را به‌صورت دقیق وارد کنید.

در این مرحله، شماره تلفن ثابت و همراه خود را وارد کنید تا رمز تایید به آن ارسال شود.

در مرحله آخر، اطلاعات محل سکونت، گروه‌بندی ابلاغیه و بارگذاری تصویر را تکمیل کنید تا مرحله ثبت‌نام اولیه به پایان برسد.

پس از اتمام ثبت‌نام اولیه، لازم است جهت دریافت امضای الکترونیکی و احراز هویت، با به‌همراه داشتن مدارک شناسایی خود اعم از کارت ملی و شناسنامه، به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید. در شهرستان‌هایی که فاقد دفاتر خدمات قضایی هستند، لازم است برای انجام ثبت‌نام، دریافت امضای الکترونیکی و احراز هویت به دادگستری حوزه قضایی مربوطه مراجعه نمایید.

پس از انجام احراز هویت در دفاتر خدمات قضایی یا دادگستری، یک رمز ۵ رقمی به شما می‌دهند. این رمز به شماره موبایل ثبت‌شده در فرم ثبت‌نام پیامک می‌شود.

تنها با این رمز است که می‌توانید وارد سامانه عدل ایران شده، روند رسیدگی به پرونده‌های خود را پیگیری کنید، ابلاغیه‌های موجود را مشاهده کنید و از دیگر خدمات سامانه بهره‌مند شوید.

کد خبر: 1193113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =