سودجویی برخی پزشکان طب سنتی و فروش داروهای بی‌نام و نشان / عطاری‌ها اجازه فروش دارو دارند؟

داروهای طب سنتی هزینه بالایی دارند و برخی پزشکان فعال در این حوزه با سودجویی بیماران را به عطاری‌های آشنا ارجاع می‌دهند. از جهتی فروش داروهای ترکیبی گیاهی که بروشور ندارد و مشخص نیست که توسط چه شرکتی تولید شده تخلف است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، چند وقتی بود که اهالی محل می‌گفتند پزشک حاذقی آمده که می‌تواند تمام بیماری‌ها درمان کند. می‌گفتند متخصص طب سنتی است و با داروهای گیاهی معجزه می‌کند. بعد از پرس و جو متوجه شدم آقای دکتر چند ساعتی از روز به مسجد محل می‌آید تا بیماران را درمان کند.

بیشتر بخوانید

پشت پرده نسخه‌های گران قیمت برخی پزشکان پوست و مو / توافق با داروخانه و شرکت‌های تولیدکننده

 از خانمی که برای دیدن دکتر به مسجد رفته بود ماجرا را پرسیدم و تعریف کرد که مبتلا به آسم و آلرژی شدید است و دکتری که به تازگی به مسجد محل آمده او را ویزیت کرده و بعد از تجویز قرص و داروی امام کاظم  آدرس مطبش را داده است و به او قول داده که کاری می‌کند تا از شر داروهای شیمیایی خلاص شود.

نامش را که در اینترنت جست‌وجو می‌کنم متوجه می‌شوم که پزشک عمومی است. راهی مطبش می‌شوم تا روش کار آقای دکتر را ببینم. مطب شلوغ است، اتاقی برای حجامت مردان و اتاق جداگانه‌ای برای زنان تعبیه شده است. برخی از مراجعان بارها به مطب آقای دکتر مراجعه کرده‌اند و معتقدند که پزشک حاذقی است. برخی هم از طریق همین ویزیت‌های دوره‌ای در مساجد با او آشنا شده‌اند. تعداد افرادی که برای کاهش وزن مراجعه کرده‌اند هم بسیار است.

عطاری اختصاصی آقای دکتر

آقایی که مادرش را برای ویزیت آورده می‌گوید: همه چیز خوب است اما مشکل اصلی داروهاست، با هر بار مراجعه به فاصله ۲ هفته حدود یک میلیون هزینه  دارو می‌دهیم. عطاری سر خیابان آشنای آقای دکتر است و آدرس همان جا را به همه بیماران می‌دهد. بخشی از داروها گیاهان خشک هستند که به عنوان دمنوش استفاده می‌کنیم و بخشی هم داروهای ترکیبی.

نمونه داروها نشانم می‌دهد، بطری کوچک مشکی رنگی است که روی آن نوشته شده صفرابر اما خبری از ترکیبات تشکیل دهنده روی بسته نیست.

خانم دیگری که کنارم نشسته بطری را که در دستم می‌بیند می‌گوید این صفرابر است و چند اسم دیگر هم نام می‌برد که دکتر برای او تجویز کرده است، می‌گوید: این‌ها را باید از عطاری سر خیابان بخریم، خود آقای دکتر آنجا را معرفی می‌کند. داروها گران نیستند اما چون تعداد دمنوش‌ها زیاد است و چندبار هم باید مراجعه کنیم، هزینه‌ها سنگین می‌شوند.

نکته جالب توجه در بین مراجعان تنوع بیماری‌ها است، چاقی، مشکلات پوستی، مشکلات گوارشی، کبد چرب، مشکلات غدد و غیره مواردی هستند که مراجعان آقای دکتر برای درمان آن‌ها به مطب آمده‌اند اما سوال اینجاست که چطور آقای دکتر توانایی درمان تمام این بیماری‌ها را دارد؟

فروش داروهای ترکیبی بی‌نام و نشان در عطاری تخلف است

فروش داروهای ترکیبی بی‌نام و نشان در عطاری مورد معرفی پزشک هم درحالی انجام می‌شود که طبق قانون تخلف است و از جهتی عطاری‌ها مجاز به فروش دارو نیستند. بهمن صبور نائب رئیس انجمن داروسازان تهران در این باره گفته که همه مجوزهای داروخانه و حوزه سلامت از سوی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو صادر می‌شود اما عطاری‌ها به هیچ عنوان زیر نظر وزارت بهداشت نیستند و از وزارت صمت مجوز فعالیت دریافت می‌کنند.

وی اظهار داشت: طبق قانون، محل فروش و عرضه داروهای گیاهی داروخانه است و نهادهای نظارتی ورود نمی‌کنند اما این مشکل یک بار برای همیشه باید حل شود زیرا با سلامتی و جان مردم سروکار دارد.

نائب رئیس انجمن داروسازان تهران تصریح کرد: داروهای گیاهی مجوزدار به هیچ عنوان منع مصرف ندارند و در داروخانه‌ها قابل ارائه هستند ضمن اینکه وزارت بهداشت نیز طب سنتی را از نظر علمی قبول دارد و اکنون کلینیک‌هایی در قالب طب سنتی و زیر نظر وزارت بهداشت در راستای درمان و ارائه دارو فعالیت می‌کنند.

به گفته صبور، برخی عطاری‌ها، فرآورده‌هایی را به صورت کپسول و قرص به صورت فله‌ای عرضه می‌کنند که به هیچ عنوان استاندارد نیستند چون هر دارویی که ادعای درمان دارد باید نشانی تولیدکننده، مشخصات استاندارد، ماده موثر و تاریخ مصرف و انقضا و مجوزهای آن روی بروشور آن چاپ شده باشد که هیچ یک از این موارد رعایت نمی‌شود.

چطور پزشکان طب سنتی تائید شده را از متخلفان تشخیص بدهیم؟

از یک پزشک پرسیدیم که چطور می‌توان پزشک دوره دیده را از فرد سودجو تشخیص داد و وی در این باره به ایسکانیوز گفت: طب سنتی تخصص نیست و دکترای پی اچ دی طب سنتی است که چهار سال به طول می‌انجامد و فرد باید حتما پزشک عمومی باشد. برخی دوره‌های مکمل هم وجود دارد که توسط انجمن طب سنتی برگزار می‌شود.

وی افزود: برخی دوره‌ها هم برای عموم مردم برگزار می‌شود که افراد با مدرک تحصیلی مختلف شرکت می‌کنند اما اجازه طبابت ندارند. برخی هم با مدرک داروسازی مجوزی می‌گیرند که اجازه فروش داروهای گیاهی را در داروخانه داشته باشند اما عطاری‌ها نمی‌توانند نسخه بپیجند و دارو بفروشند. پزشکانی هم که خودشان عطاری دارند سودجو هستند.

این پزشک توضیح داد: هر پزشک عمومی اجازه نوشتن سه نمونه زیر مجموعه تخصص‌ها را در سر در مطب دارد اما نمی‌تواند عنوان متخصص طب سنتی را درج کند بلکه عبارت دکترای طب سنتی را در سر در مطب بنویسد. افرادی هم که عنوان حکیم را برای خود استفاده می‌کنند، پزشک نیستند و اجازه طبابت ندارند.

وی افزود:  مردم باید آگاهی خود را بالا ببرند و برای اینکه مطمئن شوند فرد پزشک است و دوره دیده می‌توانند از طریق سایت سازمان نظام پزشکی نام پزشک را در قسمت اعضا جستجو کنند تا حداقل فرد پزشک باشد. دولت هم باید فرهنگسازی کند تا مردم در دام سودجویان نیفتند.

به  گزارش ایسکانیوز، داروهای طب سنتی هزینه بالایی دارند و برخی پزشکان فعال در این حوزه با سودجویی بیماران را به عطاری‌های آشنا ارجاع می‌دهند. از جهتی فروش داروهای ترکیبی گیاهی که بروشور ندارد و مشخص نیست که توسط چه شرکتی تولید شده تخلف است و مردم باید در صورت مواجهه از مصرف آن‌ها خودداری کنند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1197419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =