راه پیشگیری از قتل‌های ناموسی آموزش گفت‌وگو به خانواده / نوجوانان حاضر به صحبت با والدین‌شان نیستند

جامعه شناس گفت: اصلی‌ترین مسئله برای پیشگیری از قتل های ناموسی، آموزش است باید به خانواده‌ها به هر طریقی آموزش‌های لازم داده شود. در خانواده‌ها گفت‌وگو بسیار کم است و نوجوانان حاضر به صحبت با والدین‌شان نیستند.

امیر محمود حریرچی جامعه شناس در خصوص ناموس‌کشی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز گفت: قتل‌های ناموسی بحثی فرهنگی در جامعه ما است که از گذشته وجود داشته است که نشان دهنده غیرت و ناموس پرستی مردان است. 

بیشتر بخوانید: 

قاتلان ناموس‌کش یک شبه مجرم نمی‌شوند / نقش قانون، آموزش و جامعه در بروز یک فاجعه

وی افزود: اگر زنی در یک خانواده مرتکب خطایی شود؛ جامعه مردان آن خانواده را مقصر می‌داند و به آن‌ها انگ بی‌غیرتی می‌زند و آن‌ها را وادار به واکنش می‌کند. 

حریرچی عنوان کرد: مهمترین مسئله‌ای که به تداوم قتل‌های ناموسی در ایران کمک کرده است؛ ضعف و خلأ قانونی است و کسانی که مرتکب قتل‌های ناموسی می‌شوند؛ می‌دانند با وجود جنایتی که انجام داده‌اند؛ مجازات سختی در انتظارشان نیست مثلا چرا وقتی پدری سر دخترش را با داس برید؛ خبری از مجازاتش منتشر نشد و یا وقتی پدری در اهواز دختر خودش را سر برید؛ ۱۰ سال برایش حبس بریدند و وی با وجود جنایتی که انجام داده بود، مجازات نشد.

وی افزود: جرم و مجازات باهم تناسب ندارند. زمانی که قتل ناموسی اتفاق می‌افتد، می‌گویند تقصیر خودش است؛ خودش کار را به اینجاها کشاند و مردی که این عمل را انجام داده است تشویق می‌کنند در حالی که این فرد از نظر قانون مدنی دچار جنایت شده است و باید مجازات شود.

جامعه شناس شرح داد: غیرت به این معنا است که از ناموس خودتان حمایت کنید و مراقب آن‌ها باشید و اگر خطایی مرتکب شد؛ با گفت‌وگو حل کنید نه اینکه از خشونت استفاده کنید. اصلی‌ترین مسئله برای پیشگیری از این اتفاقات، آموزش است باید به خانواده‌ها به هر طریقی آموزش‌های لازم داده شود. در خانواده‌ها گفت‌وگو بسیار کم است و نوجوانان حاضر به صحبت با والدین‌شان نیستند. از طرفی خانواده‌ها باید اخلاقیات را به فرزندانشان آموزش دهند. اخلاقیات تعهد اجتماعی ایجاد می‌کند که نباید کسی را از حقش محروم کنیم. تعصب بی‌رویه نیز یکی از عوامل افزایش قتل‌های ناموسی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1198452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =