واحدهای تحقیق و توسعه از بخش‌های حیاتی در سازمان‌های مدرن به شمار می‌روند

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان گفت: برگزاری دوره شناسایی نیازهای فناورانه صنایع استان در دانشگاه آزاد اسلامی از گام‌های نخست تقویت واحدهای تحقیق و توسعه در صنایع استان است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدعلی محمدی مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان در دوره آموزشی شناسایی و مستندسازی نیازهای فناورانه ویژه اعضای  هیئت علمی مراکز علمی و دانشگاه‌های استان همدان که به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی همدان برگزار شد گفت: پیرو ابلاغ قانون جهش تولید دانش‌بنیان، توسط مجلس محترم شورای اسلامی و با توجه به ماده 31 این قانون، توسعه ارتباط دانشگاه با صنعت جهت پویایی واحدهای تحقیق و توسعه در استانداری همدان در دستور کار قرار گرفت و دبیرخانه ارتباط صنعت در دانشگاه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان شکل گرفت.

وی افزود: پس از رایزنی و جلسات مختلف اولین و مهمترین ابزار موردنیاز اساتید دانشگاه، توانمندی شناسایی نیازهای فناورانه صنایع استان تعیین گردید که در صورت داشتن این مهارت گام‌های نخست تقویت واحدهای تحقیق و توسعه برداشته می‌شود.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان در همین راستا اولین دوره در حوزه شناسایی نیازهای فناورانه صنایع استان را در دستور کار قرار  گرفته است و امروز  در خدمت اساتید وفناوران دانشگاه‌ها و مرکز آموزش  عالی در استان همدان هستیم.

محمدی  تصریح کرد واحدهای تحقیق و توسعه صنایع از بخشهای حیاتی در سازمانهای مدرن به شمار می‌آیند. این واحدها مسئولیت تجزیه و تحلیل، طراحی، توسعه، و بهبود محصولات و خدمات سازمان را بر عهده دارند. تحقیق و توسعه یکی از مؤلفه‌های اصلی توانمندی‌های یک سازمان به حساب می‌آید و ایفای نقش اساسی در توسعه صنایع و اقتصاد دارد.

وی  تصریح کرد: هدف اصلی واحدهای تحقیق و توسعه، تولید نوآوری و بهبود است. این ممکن است شامل ایجاد محصولات یا خدمات جدید، توسعه فناوریهای جدید، بهبود فرآیندها و کاهش  هزینه‌ها شوند و اساتید دانشگاه با توجه به علم روز می‌توانند در این عرصه بسیار   مفید واقع شود.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری همدان تصریح کرد: واحدهای تحقیق و توسعه صنایع اهمیت زیادی در توسعه فناوری، رشد اقتصادی، و رقابتی تر شدن سازمان‌ها دارند. با تمرکز بر روی ایجاد نوآوری و بهبود مداوم، این واحدها به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا در بازارهای پویا و متغیر به موفقیت دست یابند و مشکل اساس در این حوزه عدم شناخت صنایع می‌باشد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی همدان هم در این نشست بابیان اینکه سیاست کلان دانشگاه آزاد اسلامی مبتنی بر مأموریت گرا و مسئله محور بودن دانشگاه است و برای دستیابی به این هدف باید نیاز فناورانه صنایع استان به‌عنوان زیست بود دانشگاه آزاد اسلامی شناسایی شود.

مسعود معینی افزود: در طرح پایش چالش‌های اساسی کشور، جامعه و صنعت به زمینه‌های قابل پژوهش در دانشگاه تبدیل می‌شود و در واقع می‌خواهیم زبان بیرون دانشگاه را به زبان درون دانشگاه تبدیل کنیم؛ چراکه زبان صنعت متفاوت از زبان آکادمیک است.

وی  افزود خوشبختانه دبیری کارگروه ارتباط با صنعت و دانشگاه استانداری همدان بر عهده دانشگاه آزاد اسلامی است و  عارضه‌یابی عدم حصول نتیجه مورد انتظار، اشتراک‌گذاری منابع دانشگاهی و جلوگیری از موازی کاری در دانشگاه‌ها از وظایف و مأموریت های دفاتر ارتباط صنعت با دانشگاه است که با حضور در این کارگروه ارتقا و توسعه می‌یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان اظهار کرد: امیدوارم برگزاری این دوره‌ها در راستای  توانمند سازی اعضای  هیئت علمی در سطح استان به‌ویژه دانشگاه آزاد اسلامی مؤثر و مفید باشد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1200683

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =