نگاه جنسیتی در دانشگاه‌ها فراگیر نیست / امکان نمره‌دهی سلیقه‌ای اساتید به برخی دانشجویان

عضو سابق ستاد اجرایی نقشه مهندسی فرهنگی کشور گفت: نگاه جنسیتی در دانشگاه‌ها یا ایجاد تبعیض بین دانشجویان توسط اساتید در دانشگاه‌ها فراوان نیست چرا که اگر اینگونه بود، تا کنون به یک مسئله آموزش عالی تبدیل شده بود.

حسن بنیانیان استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره نگاه جنسیتی در دانشگاه‌ها اظهار کرد: در این باره باید تحقیقات میدانی در دانشگاه‌ها صورت گیرد تا مشخص شود این موضوع تا چه اندازه‌ای صحت و همه‌گیری دارد.

بیشتر بخوانید:

استفاده سیاسی از مشکلات زنان در آستانه انتخابات ممنوع!

وی ادامه داد: افراد مختلف در جامعه کنونی ایران، نگاه‌ها و دیدگاه‌های متفاوتی دارند. به عنوان مثال دید زنان نسبت به مردان و برعکس مختلف بوده و اختلالاتی در ارتباط بین آنها وجود دارد. البته این موضوع در سطح کلان کشور بوده و نمی‌توان گفت پس در دانشگاه‌ هم وجود دارد. این موضوع آسیب‌های در پی داشته که باید اصلاح شود. 

بنیانیان تصریح کرد: نگاه جنسیتی در جامعه را می‌توان پذیرفت؛ اما تایید این موضوع در دانشگاه‌ها نیاز به تحقیقات میدانی دقیق دارد. همچنین در این ارتباط عام یا موردی بودن این موضوع نیز باید مورد سنجش قرار گیرد. مثلا استادان در مبحث نمرده دهی به دانشجویان به دختر یا پسر بودن آنها توجهی می‌کنند یا خیر.

 این استاد دانشگاه با ذکر مثالی بیان کرد: گاهی امکان دارد که استادی بر اساس سلیقه اقدام به نمرده‌دهی به دانشجویان کند. گاهی هم ممکن است که دانشجویان دچار اشتباه شده و بر اساس پیش فرض‌های اشتباهی داشته باشند. مثلا یک دانشجوی پسر گمان کند که باید بیشتر نمره کسب می‌کرد ولی به خاطر پسر بودن، نمره‌ کمتری گرفته یا دانشجوی دیگر فکر کند به علت دختر بودن، نمره بیشتری دریافت کرده است.

وی بیان کرد: گاهی پیش می‌آید که استادی متوجه می‌شود یک دانشجو افکاری متفاوت با وی دارد و به صورت ناخودآگاه این مورد را نمره دهی لحاظ کند، باید توجه داشت این موضوع به جنسیت بر نمی‌گردد؛ بلکه مربوط به این می‌شود که استادی به مقوله عدالت در پرداخت حقوق دیگران بی‌توجهی کرده است. همچنین معمولا جریان‌های سیاسی در امتیاز دادن به هم گروه‌های خود، اقداماتی انجام می‌دهند.

بنیانیان عنوان کرد: نگاه جنسیتی در دانشگاه‌ها یا ایجاد تبعیض بین دانشجویان توسط اساتید در دانشگاه‌ها فراوان نیست چرا که اگر اینگونه بود، تا کنون به یک مسئله آموزش عالی تبدیل شده بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1202206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =